AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 17. Apr 2026 01:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 29. Mar 2012 13:39 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

kanskje jeg skal lage en sånn skryteside jeg også...

nå er garasjeprosjektet begynt å våkne til liv igjen å jeg har som mål å være klar for veien til "test and tune" i Navik 5-mai 2012.

Bilde

prosjeketet er en mild "forbedring av en Trans AM som det etter hvert ikke er mye orginalt igjen på.
til nå har den fått:

tublar front K-member chrome moly fra spoon
tublar A-arms fra BMR
Strut Tower Brace http://www.hawksthirdgenparts.com/camar ... icing.aspx
1LE bremser http://www.hawksthirdgenparts.com/1leco ... ckage.aspx
weld in sub frame http://www.hawksthirdgenparts.com/82-92 ... r-1-2.aspx
bake er det nytt oppheng med en ford 9" som skal få krefene ned i bakken, forhåpentligvis.
en ny torque arm som er skrudd fast i tunellen i stedet for girkassa. denne lager lit bankestøy, men den virker. er er BMR produkt mener jeg.

Na kan vell dette virke ganske volsomt av "stasj" som er montert så lurer vell mange på hva slags motor er det jeg har planer om.
vell, her er det foreløbig tenkt en CSB 10,5:1 i komp og solid cam. Den skal gi rundt 500 hk og noe over 400 ft.LBS. dette burde holde en stund. så får vi se hva framtiden bringer.

Utvendig er bilen strort sett som den ble solgt ny. Bilen er skånet for rust, så det hear ikke vært noe rustsveiseing på den.
men nye pakninger og litt småfiks har det/er det her også. Men dette skal ikke i mine øyne bli noe utstillingsbil. men den skal kunne gå nogenlunde bra og være ok til å ta med på street legal banen ved behov.

Så får mann se hva framtiden bringer..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 29. Mar 2012 13:47 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

montering av bakaksel

På e-bay fant jeg en ford 9" laget for F-body, med oppheng til salgs. jeg var ikke sen om å få kloa i den. Har i ettertid kjøpt en ekstra utvekslin g til den så jeg har noe jeg kan bruke på veien også. Så en spole og en vanlig sperre diff er kjekt å ha.

Bilde

her eer den gamle akslilngen kommet ut og den nye på tur inn.

opphenget med den nye torque armen kervde litt mere plass i tunnellen bake, så her måtte vinkelslilper og sveis'n frem for å lage lit plass..

Bilde

her et bilde av fremre del av torque armen

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 29. Mar 2012 14:11 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

nice!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 29. Mar 2012 14:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Morro at det er flere som driver med disse bila.

Virker som et ganske seriøst oppsett. Hvor mye forskjell er det mellom TQ arm montert i kaross kontra kasse? Jeg kjører fremdeles 9Bolteren med orginal arm, men har ikke så plagsomt mye motor ennå heller.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 29. Mar 2012 14:51 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

freme så er ombyggingen blitt slik.
bremser 1LE oppgradering, siden det ble skiver bake så fnt jeg ut at litt mere stoppekraft fremme kunne ikke skade.

Bilde

fremme har jeg nå demper som er beregnet for gatebruk, justerbare i og med at det er coil overs, men også hardheten er justerbar på toppen av demperen i 4 steg. I tilleg til disse så har jeg et sett 90/10 dempere som jeg vil bruke på stripa. Bake har jeg også dempere som er beregnet for stripa. disse vil bli motert ved behov....

K-member. den ser spinkel ut denne. men ut ifra lovnadene og videoene med seriøs mye luft under hjulene jeg har sett andre gjøre med dette oppsettet så er det sterkt som F...
Har snakket og sett litt på hva de bruker de som kjører drag "over there". dette er hva de bruker, med stooore motorer..

Bilde

tidligere har jeg fjærnet det som var av AC boks og satt in nytt vifteanlegg uten AC. en vifte uten AC ble kjøpt inn brukt og den passet uten modifikasjoner på torpedovegg. dette er selvfølgelig for å spare plass.
som det vises på bildene er det her stoff seter som fulgte orginlt med bil'n. disse ble fjærnert til fordel for skinn fra gen 4 T/A et nytt int

Bilde

Sist endret av fjallasport-ram den Tor 29. Mar 2012 15:55, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 29. Mar 2012 15:18 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Motoren er en 350 som er bygd i USA og skal etter de data jeg har fått kunne yte 500 og litt over 400 FT.LBS
girkassa er en 350 med rev-lock up, den er ikke ny, men er sjekket etter at den stod bak en chevy 468 og kun kjørt på stripa. Kassa har ikke vist noen svakhetstegn enda og jeg håper den fortsetter med å fungere fint.
tech data for motor er:
10,5/1 i comp
3,48 stroke crank
pro comp alu topper med 210" runners
flat tappet cam
roller oppsett "oppe og nede"

Bilde

På motoren kommet det et holley 950 PRO computer som styrer et stelth ram innsug. I tilleg til 950 softwaren er det en kar som har utviklet et program som automatisk tuner fuel map. dog tennings mappen blir ikke justert av dette autotune programmet. et søk på google så finner du den som har laget programmet på et forum som heter EFT university, eller noe sånt...

tidligere hadde jeg et modifisert TPI innsug jeg brukte denne computeren på. Dette er nå for salg sammen med et ledningsnett og holley 950 computer. hele greia går for 8000.- innsuget kan du se her etter at jeg satte det på ZZ4 motoren med hot cam. det fungerte fint å jeg brukte helt til jeg kvittet meg med denen monte carloen. da tok jeg ut motoren og brukte den i T/A'n en sommer, før det ble stelt ram. her er video av den:
http://www.youtube.com/watch?v=mDYSD4UX ... AAAAAAACAA
litt vibrasoner ble det i verkstedet når det starta...

motor:
Bilde

I statene ble det også handlaget ett sett headers (long tube) som passer til denne K-member, med store grenrør. Disse ble så cheramic coted invendig og utvendig. disse tar seg godt ut på den motoren. Dette medførte selvfølgelig at jeg måtte bygge et nytt eksosanlegg. så jeg studerte litt på third-gen forum å fant noe greie måter å legge eksosen på. så nå ligger det dobbelt 2,5" med X-over nesten samme rute som det orginale.
skal sette inn bilder av dette senere....

Holley comander pro utgaven kjøres med WB O2 sensor. Controlleren og sensoren var ikke med til dette insprøytningsystemet når jeg kjøpte det. Men tidligere har jeg jobbet med å "lage min egen" ECU fra VEMS. de har også wbO2. VEMS controlleren er praktisk med at den har et eget instrument som viser A/F ratio og eksostemperatur. Den kan forøvrig konfigueres til å vise andre ting også. dette gjøres via en egen software som man får gratis.
jeg kjøpte denne å har fått den på plass. den ser ut til å virke supert. Må si at det er en klar forbedring å gå fra NB-lamda til WB-lambda. Nå er verdiene mye mere stabile og lettere å tune til.

Sist endret av fjallasport-ram den Tor 29. Mar 2012 16:05, endret 2 ganger.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 29. Mar 2012 15:24 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Camarogeddon skrev:
Morro at det er flere som driver med disse bila.

Virker som et ganske seriøst oppsett. Hvor mye forskjell er det mellom TQ arm montert i kaross kontra kasse? Jeg kjører fremdeles 9Bolteren med orginal arm, men har ikke så plagsomt mye motor ennå heller.

jeg kjørte en stund med den armen på en ZZ4 motor som jeg hadde i bilen før. så jeg vet llitt hvordan den høres og føles. For å si det sånn det er ikke noe foringer på denne armen, så det kommer lyd forplanter seg litt og på startplata så blir det et lite smell med det samme det spenner seg opp under bilen. det som så sker er at det blir slutt på "rotasjon" på bakakselen og krafta kommer så rett ut på dekket. det er nok litt å hente på dette oppsettet. men aller mest så eliminerer man den faren for at den orginale vrir seg og hopper ut av "sopret" på girkassa. da kommer akslinga omtrent til å snurre. det blir fatalt.....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 29. Mar 2012 15:52 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

så var det litt om sub frame connectors.
siden bilen er en T-top så er det vell liten tvil om at jeg måtte ha dette. det øker vekta en del på bilen. men man slipper å se taket sprekke og T-topen hoppe av når man starter på et drag.....
kjøpte mine hos spoon eller var det BMR, og de er av beste sort som sveises inn. Har vurdert å sveise de punktvis langs-med siden av bilen. men ser at allerede uten det så gjør de god jobb med å stabilisere bilen.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Passform er det ikke noe å klage på. alle deler jeg har kjøpt har passet helt perfekt så langt. Så SPOON og BMR kan jobben sin.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 29. Mar 2012 22:21 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Mye fine oppgraderinger på bilen!
Savner min Camaro.... :/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 29. Mar 2012 23:32 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Ja er nå litt spend på hvordan det blir å få bilen på veien nå. det blir nok en helt annen følelse.
får håpe det blir litt krutt i den også.

godt det frister med 3-gen F-body igjen. syns det er tøffe biler. tror nok de kommer til å bli populære i årene som kommer..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 30. Mar 2012 11:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

kult prosjekt, samarbeider VEMS med holley sin ECU?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 30. Mar 2012 18:14 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

jetslide skrev:

bruker VEMS sin WBo2 controller... den har en programmerbar output som Holley'n bruker. 0-5V

Det betyr at mann kan programmere en ulineær kurve på spenningen ut for å få holly'n til å regulere anderledes. Men dette har jeg ikke prøvd enda. en lineær kurve fungerer godt nok. Holley'n har såpass gode reguleringsmuligheter at det så langt går bra.
VEMS'n fungerer supert den også
http://shop.vems.hu/catalog/roundwbo2egt-p-101.html
jeg kjøpte den på et tili utviklingsstadie, så da jeg fikk den var det litt knotete for meg som ikke er noe programmerer å få den til å virke. men nå har det kommet et eget program som mann enkelt setter opp denne med.

jeg kan ta en video i kveld av det for å vise displayet. Hadde tenkt å starte opp i kveld litt for å teste autotune litt mere..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 30. Mar 2012 19:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

fjallasport-ram skrev:
jetslide skrev:

bruker VEMS sin WBo2 controller... den har en programmerbar output som Holley'n bruker. 0-5V

Det betyr at mann kan programmere en ulineær kurve på spenningen ut for å få holly'n til å regulere anderledes. Men dette har jeg ikke prøvd enda. en lineær kurve fungerer godt nok. Holley'n har såpass gode reguleringsmuligheter at det så langt går bra.
VEMS'n fungerer supert den også
http://shop.vems.hu/catalog/roundwbo2egt-p-101.html
jeg kjøpte den på et tili utviklingsstadie, så da jeg fikk den var det litt knotete for meg som ikke er noe programmerer å få den til å virke. men nå har det kommet et eget program som mann enkelt setter opp denne med.

jeg kan ta en video i kveld av det for å vise displayet. Hadde tenkt å starte opp i kveld litt for å teste autotune litt mere..

hørtes interessant ut, ser fram til videoen, begynner sjøl å nærme meg stadiet det jeg skal ut å teste det flotte programmet ditt, :lol: venter bare på en overgangskabel som jeg har bestillt . håpa den skulle komme i løpet av morra dagen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 31. Mar 2012 09:58 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

huff ble ikke noe video i kveld.
begynte å sette opp forstillinga. å det tok hele kvelden.

Den egentlige plane for noen år siden var å bygge to trans am en for daglig bruk og en til kun banekjøring. Men så ble det et par unger osv.. mange vet den historien. Vell saken var at jeg kjøpte inn mase utstyr og godsaker som skulle brukes til disse to prosjektene.
Det betyr at jeg har to kit for coil overs liggende. et fra BMR og et fra spoon... i går oppdaget jeg at det er brukt feil kit på den bilen jeg nå holder på med.... sååå dermed ble måtte jeg bytte toppfestet og fjær og justering på bilen.. jaja..

noen som vil ha et coil over kit til 3-gen F-body forresten?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 31. Mar 2012 10:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

det kommer flere videokvelder skal du se :-)
skjønner hva du mener med unger, har ei lita ei sjøl, skjønt at jeg kommer meg ikke så mye ut døra på treff lengere, da betyr det vel litt mer garasjetid, måtte jo ha ny bil å leke med, så jeg kjøpte meg 49 chevy coupe som jeg skal modifisere drastisk
Bilde

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support