Ghosterix skrev:
.. fasen med rustfjerning er jo egentlig litt trivelig etterhvert som man får flere og flere deler som blir klar.
Jeg ble egentlig litt overrasket over hvor rimelig det er få sandblåst ting når jeg fikk gjort det på en del deler på offroad-prosjektet mitt (nissan patrol).
Hele rammen på bilen kom f.eks på 2.000,- synes jeg å huske... og du verden den så fint ut etterpå.. som ny

Jeg har ikke snakket med min sandblåser om priser endda, men tenker at det kommer til å bli billigere end å stå med sandpapir, og garanteret mindre slitsomt.
Det verste er de deler som jeg ikke tror kan reddes!
Som disse!

Frontlyktene er en av de få ting, jeg vurderer å lage i glassfiber, hvis jeg ikke kan finne originale som er hele!
Ellers er det gået i girkasse de siste par dagene, rengjøring og pussing av huset. Og i dag begyndte så utbyttingen av lameller og plater!
Skal se om ikke jeg kan huske å få med mesteparten av det jeg har gjort i dag.
Byttet pakninger på denne i første omgang, smurte den godt med DXIII innen den kom på plass i bunnen av kassen, et søkerblad, var verktøyet for ikke å skrelle kantene av!

Besluttet mig for å gi converterdekslet en omgang pussing, og vurderte å polere det blank. Men i betraktning av det ikke er noen showbil, så ble det bare mattet ned, og fikk en gang rød lakk.

Deretter bar det rett ind, og hente boka, måtte sikre mig, at jeg gjorde alt korrekt.

Sjekket at alt var i masterkittet.

En gammel kakeboks, var perfekt til lamellerne, og lokket også!!

Bytte lameller!

Et lykkelig forvirvar på benken, hadde glemt hvor det meste hørte til i kassen, så greit å ha boken! hehe

En av årsakene til at kassen ikke hadde det helt bra, var at en av forseglingene var dårlig, skal ikke mere end dette til for at trykket daler i kassen!

Ser dere den lille gummifliken? den er nok!!

En annen ting kan være låserullene, er de knekket, går den enten ikke fremover eller bakover! disse er retningsbestemte, og veldig simple å ødelegge! skal de vaskes, bruk gjerne delevasker, men finn dig en billig kjøkken stålsil, og ta med, vask så hele enheten oppe i silen. skulle du ved et uhell få presset en av rullene/fjedrene ut, ligger den i silen, klar til å komme inn på plass igen!

Rens alt godt, og se på gruvene, der skal holderen til rullene passe i.

Å få ytterringen ned over, er ikke værre end å forsigtigt presse den ned, litt på skrå, og deretter flytte hvert enkel rulle inn, med fingrene, mens man vrider litegranne på ringen. Den retter sig etterhvert.

Vær sikker på at den kommer på rette veien, og det er enkelt, bare se på slitasjemerkene!

Her er den på plass.

Neste hus. bytte simringer og få inn på plass!

Igen, bruk søkerblad, for at undgå å strippe kanten på forseglingen! Og smør godt med olje (DXIII)

Her har jeg akkurat fått den over kanten, og er klar til å sette fjedrene på plass.

To skruetvinger kan brukes til mye!!

Nye lameller inn på plass!!

Her er den utgående aksel kommet på plass, inne i kassen og alt har gått nesten etter boka, litt flere lameller og stål er på plass!

Hvis noen har spørgsmål, er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan!