AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 01. Mai 2026 01:53

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 25. Mar 2011 21:16 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

har ingen anelse hvor pappa fikk tak i papirer. han nekter å si det. han sier bare "yrkeshemmelighet"

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Mar 2011 21:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

bestikkelse? ;)

60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Mar 2011 23:05 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

etter al sansynlighet, desværre.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Mar 2011 23:42 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hehe. jeg vet ærligtalt ikke hvor han fikk tak i det :S men det var lovlige papirer. biltilsynet stempla og underskrev på de. og i vognkortet står det 3490 i totalvekt og 2600 i egenvekt :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Mar 2011 19:36 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Største totalvekt har videre særtrekk som skiller den fra andre tekniske forhold som er en del
av godkjenningen. Dette gjelder i første rekke muligheten for å etterprøve at kravene er
oppfylt. I motsetning til andre tekniske krav (bremser, lys, støy, avgass mv.) som det er mulig
å etterprøve ved kontroll, er ikke største totalvekt praktisk mulig å kontrollere ved å
gjennomføre en uavhengig test eller lignende. En viss indikasjon kan man få ved å teste
kjøretøyet opplastet til maksimal totalvekt, men dette vil ikke ta høyde for
langtidsvirkningene ved bruk. Det kan også gjøres beregninger basert på hva man vet om de
enkelte deler av kjøretøyet, men slike beregninger vil være beheftet med en betydelig
usikkerhet, da det vil være mange konstruksjonsmessige forhold som kun fabrikanten har
oversikt over.
Det er derfor etter vårt skjønn ikke mulig for enhver ombygger eller uavhengig laboratorium
på en sikkerhetsmessig akseptabel måte å dokumentere hva kjøretøyet vil tåle av maksimal
vektbelastning i bruk og over tid. Det er kun den som har konstruert og fremstilt kjøretøyet 3
som kjenner hele konstruksjonen, og som etter vårt skjønn har gode nok forutsetninger for å
kunne si hva som kjøretøyet maksimalt kan tåle av vektbelastning, og hvilke endringer som er
nødvendig å gjøre for at en eventuell totalvektsendring skal være sikkerhetsmessig akseptabel.
Godkjenningsmyndigheten er derfor avhengig av de vurderinger som gjøres av den som
faktisk har produsert et kjøretøy når største totalvekt skal fastsettes. Det er derfor nødvendig å
kreve at den opprinnelige fabrikanten involveres i forbindelse med ombygginger som
medfører vektendringer.

Kilde: Satans Feilvesen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Mar 2011 21:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

når du nevner støy. hehehehehhe. fikk kjeft av husverten for at jeg starta bilen før jeg kosta snøen av den. istede for å bare starte å kjøre. men en v8 i minusgrader skal gå en liten stund før man kjører. hvertfall etter min mening ;)

men så tok jeg igjenn senere på dagen da han hadde kjørt seg faste med den jævla bmwen han skryter oppi skyene. endte med at jeg måtte slepe han opp :p så der dreit han på draget. hehe. han var ganske så ydmyk da jeg måtte dra han opp. man må da skjønne selv at man kan da ikke kjøre over en 30 cm høy snøkant med en blodsenka bmw 318 diesel stv 2010 mod med piggfridekk som er 225/45/17. han er sinnsyk som gidder å kjøre noe sånt om vinteren #-o men så er det en vanvittig bratt bakke opp til meg da. så er ikke rart at han kjørte seg fast. da jeg dro han løs så bare rygga jeg opp uten noe problem. (ja jeg hadde 4hjulstrekken inne, høygir dog)
han måtte måke snø i 2 og en halv time før han såvidt kom seg opp. da lo jeg godt. hoho :D

litt offtopic da men ^^

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Mar 2011 22:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det er jo idioti... så lenge bilen er godkjent av fabrikant til å kunne tålke å kjøre med... jeg vet ikke, 3600kg totalvekt over tid, så kan de ikke gå god for at bilen kan kjøre med 3499kg over tid??? Hva da med de som kjører med tom bil, bryter de vektbegrensningene, da produsenten bare går god for maksvekt???

Kjenner en som kjører en Arctic Trucks Toyota 4-runner. Den har i vognkortet dekkdimmensjon 206-16, alternativ dekkdimmensjon 37"14,5. Han fikk mangellapp fordi han ble stoppet med 35"12,5... #-o

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Apr 2011 10:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Hele nedklassings problematikken er latterlig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Nov 2011 16:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Danielm skrev:
Hehe. jeg vet ærligtalt ikke hvor han fikk tak i det :S men det var lovlige papirer. biltilsynet stempla og underskrev på de. og i vognkortet står det 3490 i totalvekt og 2600 i egenvekt :D

Sitter her og leser litt i gamle tråder og kom over denne ang. nedregging. Jeg synes virkelig det kunne vært morsomt å få vite hvor faren din fikk tak i papirene han trengte for å få registrert ned bilen. Tror nok også at det er flere med meg som kunne tenkt seg det. Hvis dette er gjort på lovlig vis kan det vel ikke være noe problem å opplyse om dette. Imidlertid virker det som om dette er noe som ble ordnet på bakrommet og kunne gjennomføres pga. de rette bekjentskaper. Hvis så er tilfellet burde vi likevel få se underskriften som er på godkjenningspapiret, da denne kontrolløren kommer til å få hendene fulle i tiden fremover...

Jeg forstår jo godt at faren din ikke vil ut med disse opplysningene, han er jo klar over at dette er "urent trav". Dere har nok vært heldige og truffet en BT-mann som kan bruke hode og sunn fornuft og det er en egenskap flere av oss burde få ta del i. Det er en sjelden egenskap i kontrollhaller rundt omkring, siden det nå er slik opplagt at kontrollørene skal bruke tid på å kontrollere hverandre. God kommunistisk tankegang! Jeg ser jo også at det kan bli et problem for din egen sak om det blir allment kjent at denne kontrolløren har hjulpet dere med å omgå reglene.

Jeg ser at du bor i Bodø, så hvis du sender meg PM med navnet på kontrolløren kan jeg ta meg en tur nordover og få registrert ned bilen min. Det er helt sikkert flere som blir med....

Mvh Trond

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Nov 2011 00:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

hehe! nei jeg spurte han i ettertid og han bare kødda med meg.

han ringte klintberg og way og spurte om de viste noe om nedregging av suburban. da sa han at det var ikke noe problem. han spurte om regnr og navn bilen sto i så gikk den noen dager så lå papirene i posten. han betalte 1200 kr for papirene. tok bilen og dro på biltilsynet med bilen og de tok den inn i en kontrollhall og så var han rundt og så på bilen og sjekka. sa veldig lite. var inne å stempla og skrev under. så gikk det en liten uke så kom det nytt vognkort der den var nedregga fra c1 til B. står ingenting på merknader i vognkort at den er nedregga. men på tillatt totalvekt står det 3495 kg. han kjenner ikke fyren som kontrolerte bilen. han har aldri sett han. men da han dro med bilen for å få den nedregga så var den blitt eugodkjent 1 uke før. det eneste de sjekker er at fjørfestene ikke er rustne og dårlige. og siden den nettopp eugodkjent var det enda mindre problem. fjerna ingenting på bilen. den er helt original. og han betalte 1200 kr hos BT for nedregging så totalt for papirer og nedregging og bt ble det 2400 kr. mye billigere enn å kjøre opp til C1.

det eneste jeg vet er at det er en som jobber som kontrolør på BT i bodø og han godkjenner ALT med porche,VW og audi siden han er entusiast av det. du kan ha shabby papirer på det og den kan være blodsenka og blodtrimma og han godkjenner det. men alt annet er de skeptisk til. men de papirene bergheim skaffet før godtok ikke bt pga de var ikke nokk utfyllende. men de klintberg og way skaffer er vist nok utfyllende og bra for bt. han måtte verken krangle eller noe. gikk rett igjennom ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Nov 2011 02:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Grei side for amerikanske SUV eiere!!

https://www.klintbergway.com/html/no/index.shtml

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Nov 2011 11:04 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

flott side det der. har bestilt veldig mye deler derfra og alltid fått rett deler. greie priser. og hjelpsomme folk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Nov 2011 12:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ok Daniel, takk skal du ha for svaret ditt. Du må også takke faren din for hvis dette vil fungere for andre har han funnet en vei gjennom vrangviljen hos Veidirektoratet/ Veivesenet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Nov 2011 15:20 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

ja håper det. men vet ikke om de er veldig grei med gamlingen der for han har vært kunde der i ca 8 år nå og kjenner dem vist godt. siden både han har suburban og jeg har suburban og før han kjøpte den suburban jeg har nå så hadde han en blazer K5 så fleste delene som han har kjøpt kommer derfra. men håper de er villig til å selge papirer til andre.

betaler gladelig 1200 kr for godkjente lovlige papirer og i tilleg 1200 hos BT for å få en bil nedregga enn å skal bruke mellom 50-70 lapper på å kjøre opp til C1. koster jo sinnsykt mye nå for tide å kjøre opp til større klasser.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Feb 2012 05:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

noen andre som har prøvd dette her?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support