For å prøve å spare penger til andre viktige deler, har jeg prøvd å freshe opp mest mulig av boltene, mutterene, skivene og andre småting i forstillinga. Har vært mye jobb og har tatt lang tid, men det blir overraskende bra resultat.
Har testa ut sitronsyredypping av masse forstillingsdeler. Funka veldig bra på alt bortsett fra dropspindla.
Først hadde jeg ca 15 liter vann og 8 poser sitronsyre. Det funka ganske bra, men ikke godt nok.
Tok ut spindla og og helte to liter av blandinga i en mindre boks og tok oppi 2 poser til med sitronsyre, da ble det fart på sakene.
Dagen etter var alle smådelene helt plåtrene.
Min erfaring nå er at småting som skruer, skiver og muttere er knall å dyppe i sitronsyre. Med litt større ting er det lettere og raskere å slipe eller sandblåse.
Før dypping:

Her er det ca 15 liter vann og 8 poser sitronsyre:

Sånn så de ut etter ett døgn i sitronsyra. En halvtime senere ble de grønne og en time etter det var de brune igen.

Uboltene etter sitronsyredypping, en runde med stålbørste og litt sliping med 120 sandpapir. Med litt lakk er de gode som nye:

Mutterene til uboltene før og etter:

Boltene, skivene og mutterene til crossmemberen ble som nye. Er dissa jeg ble mest fornøyd med.

Før og etter:

Brakettene til stabstaget etter og før sandblåsing:

Polyforingene til stabstaget så ikke ut. De ble montert for et års tid siden. Ble fine som nye med med litt brakecleaner og tireshine:

Håndbrekkwireholderene har blitt sandblåst, runda av i kantene, lakkert og montert:

Festet til girskiftemekanismen ble sandblåst, lakkert og montert. Gummiringen ble som ny med litt Progold sykkelolje og brakecleaner gnukking. Skal pelles av igjen så fort jeg får råd til gølvskifter. Hele girskiftemekanismen er slærkete og skranglete. Ikke noe å samle på.

Siden dropspindla ble brune igjen fikk de en runde med sandblåsing:

Spindla har fått første strøk med bengalakk og nylakkerte smådeler:

Alle småtinga blir lakkert med Biltema motorlakk. Først et strøk med 600 graders mattsvart som grunning siden den sitter best, også et strøk med 150 graders blank svart. Det som er digg med denna spraylakken er at man ikke behøver grunning og klarlakk. Blir knallbra resultat og det er billig.
De store tinga blir malt med Benglakk/Owatrol blanding.
Har mere nylakkerte ting liggende på jobb. Er lite å gjøre i sykkelbransjen om vinteren, så da kan jeg lure inn litt Cheva mekking i arbeidstida

Skal kjøpe steeringbox frame reinforcement kit av Thomas k5 her på forumet, så forhåpentligvis blir det sveising og maling av resten av ramma i løpet av uka.