AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Jul 2026 13:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 24. Jan 2012 00:40 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei!
Trenger hjelp/info/fremdriftsplan for import av en hot rod.

Er i kontakt med et lite firma i Idaho i USA som kanskje skal bygge meg en hot rod.
De er villig til å spore opp en slik bil, restaurere den med orginal ramme og chassis,
og gjøre alt som er mulig å gjøre for å få godkjent den her i Norge.

Trenger all den hjelp jeg kan få til å få drømmen oppfylt!
De skal sende meg en haug av bilder fra andre byggeprosesser,
som jeg tenkte jeg skulle skrive ut, ta med til biltilsynet, for å vise til og diskutere frem en løsning.
God/dårlig idè, andre tips til fremgangsmåte? Tenker dette må gå i nært samarbeid med BT for å få til?

Her er bilder av bilen/versjonen jeg ønsker de skal bygge:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Trenger litt info/veiledning om:
1 ) Åpent motorrom
2 ) Taksenking/kutte nedre del av chassis (ca 10cm?) - se bilder
3 ) Minimum størrelse på frontruta med tanke på taksenking?
4 ) Senking - er det en mulighet å bruke luftsenking, siden det ikke er låv å endre på ramme (skrue fast istedenfor sveising?), andre muligheter??
5 ) Skjermer - bra nok å lage noe enkelt midlertidig, til bilen er registrert?
6 ) Vindusvisker(e)?
7 ) Motorstørrelse/type - er det noe problem å få godkjent bilen med hvilken som helst (ca) 350-motor?
8 ) Bredde på dekk/størrelse på felg?
9 ) Lys?
10)Speil?
11)Eksos? - se bilder

Må ALL av deler de bruker for å bygge bilen dokumenteres med grunn for hvorfor de bruker den og den delen???

All saklig hjelp setter jeg meget stor pris på!

Mvh,
Even fra Molde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 24. Jan 2012 09:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ta kontakt med ACCN i Trondheim ang dette.

http://www.amcar.no/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 24. Jan 2012 22:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har sendt mail til amcar norge med spørsmål.

Men det er vel noen av punktene ovenfor, som er greie å svare på - eller?
Har skjønt at dette må nøye planlegges og dokumenters,
så all tilbakemelding setter jeg stor pris på.
-
Hvis bilen er bygd på orginal ramme og chassis,
hva kan oppstå av problemer da, ved forsøk på godkjenning hos BT?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Jan 2012 00:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Skal være mulig å registrere så lenge de er enig i at ramme og karosseri er tilnærmet orginalt. (Litt modding og forsterking godtas)
Ellers er det mye å sette seg inn i for å få godkjent slikt. Biltilsynet har stort sett liten peiling og synes derfor det er greiest å si nei.Har dessverre ikke noen enkle kurante linker eller direkte tips å gi. I Sverige finnes en bok som regnes som en "bruksanvisning " for bygging av rod. ER vel utabeidet i sammarbeid mellom besiktningen og svenske fordonbyggeres forening eller hva det het. Husker ikke hva den heter i farten, men den kan være nyttig selv om svenske og norske regler ikke alltid er like.Skal ha boken et sted men du klarer kansje å google deg fram?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Jan 2012 10:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det er dessverre ingen "greie svar". Årsaken er først og fremst ikke at det er strenge regler, men at det ikke er regler i det hele tatt - og derfor kan bli vurdert som forbudt av trafikkstasjonen.

Ta noe så enkelt som speil. En bekjent av meg måtte før godkjenning av sin 1930 modell Ford, hjemmebygde rod bytte til sorte plast-sidespeil fra Biltema før godkjenning. Årsak: Betjenten mente at speilene skulle være kolapsbare (mulig å brette helt inn langs siden).
Med dette i minne, spurte jeg betjenten som var hjemme hos meg og forhåndsgodkjente ramme og karosseri på min bil ('34 Ford) om sidespeilene måtte være av moderne, kolapsbar type. Da så han bare dumt på meg og svarte at "selvsagt er ikke en så gammel bil omfattet av reglene for kolapsbare sidespeil".
Min lokale trafikkstasjon ligger mindre enn 10 mil unna trafikkstasjonen som krevde Biltema-speil.

I din situasjon ville jeg først ringt trafikkstasjonen og spurt litt generelt rundt dette med import av en så gammel og ombygget bil. I løpet av samtalen ville jeg sørget for å få en kontaktperson. Jeg ville informert denne om at "det vil komme en søknad snart".
Så ville jeg skrevet en søknad om godkjenning av den aktuelle bilen, men sendt søknaden til teknisk avdeling hos ACCN (du må være medlem). Så ville jeg sammen med ACCN gått gjennom søknaden punkt for punkt, gjort evt rettelser, og deretter sendt søknaden til trafikkstasjonen. I søknaden ville jeg informert om at den var skrevet i samråd med den Svenske Bygghandboken og teknisk avdeling hos ACCN.

Etterpå ville jeg ringt kontaktmannen på Trafikkstasjonen- "Nå er søknaden sendt, når kan jeg forvente at du behandler den? Jeg kan godt ringe deg igjen / du kan godt ringe meg, når du har mottatt søknaden så får vi ryddet vekk eventuelle spørsmål og uklarheter med en gang."
Ofte vil saksbehandleren ta søknaden med i et internt møte for å rådføre seg med kolleger. Da er det en fordel at saksbehandleren selv har klart for seg hva du ønsker å gjøre med bilen.

Dette er mine råd, andre ville gjort det anderledes. Jeg kjenner lite til importproblematikken, noe har sikkert endret seg på de 10 årene siden jeg fikk min søknad godkjent, og det gjaldt som sagt en opprinnelig norsk bil.

En liten advarsel tilslutt: IKKE prøv å jukse!. En typisk jukse-ting: Bilen har ny ramme med innslått gammelt rammenummer i kombinasjon gamle papirer. Oppdager de dette sitter du i klisteret og det er ingen foreldelsesfrist for svindel mot Toll og Avgiftsdirektoratet.
Hvis du tar inn bilen på falske forutsetninger, selger den, 15 år går, ny eier krasjer og det oppdages at ramma ikke er original, risikerer du krav om oppbyggingsavgift. Trafikkstasjonen sitter med bilder som viser at ramma ikke har blitt byttet av senere eiere og du sitter i garnet.
Dette har allerede skjedd med minst en annen rod eier.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Jan 2012 14:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takk for gode tips! De er notert med sort sprittusj!
Men det jeg tenker mest på nå,
er hvordan jeg skal få senka denne bilen!
Her er metoden de bruker:
Bilde
På bildene er jo ramma modifisert.
Noen som har en løsning på hvordan senking kan foregå på en lovlig måte,
med original ramme??

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Jan 2012 19:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Her er noen bilder til, av hvordan de lager custom-ramma til denne bilen.
Noen som har en idè/vet om hvordan vi kan løse dette med senking på en lovlig (godkjent) metode?
Skisser, bilder, linker - Alt er av interesse! Dette må jo gå an å få til!?! [-o<

Er det en mulighet å senke selve karrosseriet lenger ned på ramma.
Altså å flytte chassis-festebrakettene lenger opp på chassiet slik at det blir senket lenger ned på/utafor ramma?

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Jan 2012 20:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Rått byggverk. synes bakdelen på ramma så virkelig spinkel ut med at ramma var sveiset i 90 grader uten noen forsterkning ?

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Jan 2012 20:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

VACS skrev:
Takk for gode tips! De er notert med sort sprittusj!
Men det jeg tenker mest på nå,
er hvordan jeg skal få senka denne bilen!
Her er metoden de bruker:
Bilde
På bildene er jo ramma modifisert.
Noen som har en løsning på hvordan senking kan foregå på en lovlig måte,
med original ramme??

Rått byggverk. synes bakdelen på ramma så virkelig spinkel ut med at ramma var sveiset i 90 grader uten noen forsterkning ? men er vel ikke snak om kjempe krefter der bak. men blir litt, med tanke på at spiral fjærene er helt bak, så blir vel en god meter med arm fram til 90 grader ramme sveisinga. kraft gange arm.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Jan 2012 21:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Det der er ikke en ombygget orginalramme! Det er en NY ramme= Trøbbel med en gang.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Jan 2012 09:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

v8power skrev:
Det der er ikke en ombygget orginalramme! Det er en NY ramme= Trøbbel med en gang.

Det er jeg fullt klar over, men vi er enig om at de må bruke original ramme og chassis.
Men vi må finne en løsning på hvordan jeg skal få senka bilen! Det er den største utfordringa.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Jan 2012 15:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Helt ærlig tror jeg du kan glemme noe slik i kombinasjon med original ramme. Det kreves så mye endringer av ramma at den uansett blir å betrakte som ny. Det skjer ved "større endringer enn 50%" som det heter. Og ikke spør hvordan de 50% skal tolkes, for det vet ingen.
Trafikkstasjonen i Trondheim som går for å være blant de med peiling, har visstnok brukt et begrep som "ramme-siluett" som innebærer at minst rammeskinnene må beholdes originalt. Det medfører at såkalt pinching (innsmalning av rammens front) og forsterkninger med nye kryss og traverser er mulig, men ikke "råsenking" som krever ny kick up osv.

Slik jeg ser det har du 2 alternativer:

1. Smøre deg med tålmodighet og håpe at det nye bilbyggereglementet som bl.a staten, ACCN og SFOOR sitter og diskuterer i disse dager snart blir satt i verk, og deretter bygge bilen fra nytt. Mulig du da må bygge den hovedsakelig selv, her i Norge.

2. Endre på planene dine.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Jan 2012 20:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Forakslingene leveres med forskjellig drop så foran får du den rimelig lav. Men uten å kicke rammen bak blir den relativt høy.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Jan 2012 20:29 
Avlogget
Rookie
Rookie

Pratet med en kar som driver å bygger om og reparer rammer og chassis og den slags.
Hva med å senke chassiet lenger ned over ramma??? Går det an å få det til og få det godkjent???

Angående taksenking: Du må kunne sitte i bilen og se normalt ut av vinduene front ruta bør være min 23 cm høy..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Jan 2012 23:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Senke kaross over ramme går fint. Men det er jo allerede gjort på den på bildene.KAn ikke helt forstå at du vil ha den enda lavere enn på bildene?Skal du ha den i den old school looken med høye ,smale hjul skal de jo ikke være for lave.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet