Poster i vei jeg, selvom det er lite respons.
Har pelt ut girkassa.
Ble litt knot siden jeg ikke hadde jekka bilen høyt nok, men med litt lirking gikk det fint. Bra man har folk til å hjelpe til.
Fikk skrudd ut tappeskrua, men fikk ikke skrudd den inn igjen. Enten så har gjengene løsna fra bunnpanna ellers så ligger det en mutter på innsida.
Hvordan er det å høytrykkspyle kassa? Kan det komme vann inn i den da? Er full av inngrodd dritt.

Har funnet ut at bilen må ha fått en smell i fronten en gang i tida. Ramma var kjempeskrukkete på venstre sida under caben.
I tillegg var den litt vrengt ut nederst.
Grovretta de verste bulkene selv og fikk hjelp av Caspar (som er oppretter) til å rette resten. Var jævlig mye jobb.
Sånn så det ut:

Her er jeg i gang med grovrettinga.
Denna metoden funka veldig bra der ramma måtte dyttes opp. Jekka den opp så den sto på to hjul og hoppa oppå ramma.

Caspar har funnet sweetspoten, sitter der og manner seg opp til å begynne med opprettinga:

Begynner å ligne på noe:

Var ikke bare bare å finne noe å bruke som mothold. Endte opp med at vi splitta skrustikka og brukte den:

Den siste bulken var ganske vrien, så Caspar varma opp, satte skrustikka på ramma, tredde på et rør og begynte å skru.
Dårlig bilde, men det får duge.

Funka fint inntil skrustikka knakk og Caspar moste hånda i ramma.

Ferdig retta. Er fortsatt en liten skrukk igjen, men den var så vanskelig å rette, så den får være der:

Så over til slipinga.
Fått meg ny stålbørste til vinkelsliperen. Genialt verktøy. Har gått med 4 sånne hittil:

Sånn så det ut:

Alt detta var på ramma under caben:

Ferdig skrapt. Var fortsatt svart lakk under tectylen og dritten:

Fint og plåtrent, må bare slipe inne i krikene og krokene, så kan jeg male:

Plåtren girkassetravers. Noen har kappa og modda litt på den en gang i tida. Kappekanten så helt jævlig ut, så jeg slipte det ned og runda av hjørnene:
Før:

Etter:

Nesten ferdig malt travers og en annen sak som står mellom ramma:

Nå skal jeg slipe ferdig og male under caben, før jeg begynner å demontere forstillinga og slipe og male der og.
Prøver å selge unna hele Volvo og Cheva delelageret mitt for å få råd til en bestilling fra LMCtruck.
Mangler litt forstillingsdeler, straps til bensintanken, poly motor og girkassefester, bremseslanger og litt annet småplukk.
Er vel ikke noen av dere tidligere eiere som vet hva som har skjedd med bilen? Om den har vært kræsja eller hva som har skjedd?
Har vært store krefter i sving under der i hvertfall.
Tenkte at den kan umulig ha vært kræsja siden alt ser originalt og urørt ut i fronten, men det kan jo være at den fikk en smell i fronten da den var ny og ble retta opp ordentlig, bortsett fra undersida av ramma.