AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 27. Jul 2026 04:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 834 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 56  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 31. Des 2011 16:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Tror det var noe han brukte som et tullete argument for at jeg skulle fjerne det. Sto mellom min bil og nabobilen. Sperra ingen rømningsveier. Men man må jo være på g med landlorden hvis man vil beholde plassen.

Fant noen flere bilder på den gamle mobilen min.

Håndbrekkwire brakettene før og etter sliping. Høla ble sveisa igjen og hulla ble borra opp nærmere midten. Har også runda dem av i kantene:

Bilde

Caterpillar skivene til uboltene. 8mm tykke og dritharde. Hølet er frest opp fra 12mm til 15mm med fres på drillen. Nytta ikke å borre, de er for harde. Jeg slipte de også med 120 papir og olje for å få blanke og fine:

Bilde

Montering av bladfjærer. Jævlig tunge greier.

Bilde

Bakre eksosoppheng demontert, vaska, slipt, lakkert og montert:

Bilde

Dodge Ram demperene jeg og Caspar har tilpassa. Den til høyre er ferdig. Caspar borra opp hylsene og jeg slipte ned bredden på dem:

Bilde

Salvesen Specialties bladfjærsamlere in the making. Greit å ha noe å drive med på jobb når det er rolig:

Bilde

Ferdig og klare for lakk:

Bilde

Montert med litt gummi mellom. Bytta til fingjenga bolter og muttere i stedet:

Bilde

Brukte et Saab hengerfeste til å lage plater til bumpstopperene:

Bilde

Caspar sveiste på bumpstopperene for meg og jeg gjorde resten. Kappa dem ned litt i høyden:

Bilde

Kappa meg noe jævlig i fingeren med stanleyknivbladet da jeg kappa til høyden på dem. Gikk 3cm nedover langs fingeren:

Bilde

SalveseNarud bumpstoppere ferdig kappa, slipt til, lakkert og klare for montering:

Bilde

Ny ukappa ubolt, ny ferdigkappa ubolt, original ubolt og en ræva ubolt som gjengene strippa seg på:

Bilde

Var hos Sarpsborg Motor og brukte nesten alle penga mine på nye bremseskiver, bærekuler, endeledd, foringer til bladfjærene, bærearmer og litt andre ting som trengs:

Bilde

Detta var siste update for i år. Godt nyttår folkens!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 01:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Poster i vei jeg, selvom det er lite respons.

Har pelt ut girkassa.
Ble litt knot siden jeg ikke hadde jekka bilen høyt nok, men med litt lirking gikk det fint. Bra man har folk til å hjelpe til.
Fikk skrudd ut tappeskrua, men fikk ikke skrudd den inn igjen. Enten så har gjengene løsna fra bunnpanna ellers så ligger det en mutter på innsida.
Hvordan er det å høytrykkspyle kassa? Kan det komme vann inn i den da? Er full av inngrodd dritt.

Bilde

Har funnet ut at bilen må ha fått en smell i fronten en gang i tida. Ramma var kjempeskrukkete på venstre sida under caben.
I tillegg var den litt vrengt ut nederst.
Grovretta de verste bulkene selv og fikk hjelp av Caspar (som er oppretter) til å rette resten. Var jævlig mye jobb.

Sånn så det ut:
Bilde

Her er jeg i gang med grovrettinga.
Denna metoden funka veldig bra der ramma måtte dyttes opp. Jekka den opp så den sto på to hjul og hoppa oppå ramma.

Bilde

Caspar har funnet sweetspoten, sitter der og manner seg opp til å begynne med opprettinga:

Bilde

Begynner å ligne på noe:

Bilde

Var ikke bare bare å finne noe å bruke som mothold. Endte opp med at vi splitta skrustikka og brukte den:

Bilde

Den siste bulken var ganske vrien, så Caspar varma opp, satte skrustikka på ramma, tredde på et rør og begynte å skru.
Dårlig bilde, men det får duge.
Bilde

Funka fint inntil skrustikka knakk og Caspar moste hånda i ramma.

Bilde

Ferdig retta. Er fortsatt en liten skrukk igjen, men den var så vanskelig å rette, så den får være der:

Bilde

Så over til slipinga.

Fått meg ny stålbørste til vinkelsliperen. Genialt verktøy. Har gått med 4 sånne hittil:

Bilde

Sånn så det ut:

Bilde

Bilde

Bilde

Alt detta var på ramma under caben:

Bilde

Ferdig skrapt. Var fortsatt svart lakk under tectylen og dritten:

Bilde

Fint og plåtrent, må bare slipe inne i krikene og krokene, så kan jeg male:

Bilde

Bilde

Plåtren girkassetravers. Noen har kappa og modda litt på den en gang i tida. Kappekanten så helt jævlig ut, så jeg slipte det ned og runda av hjørnene:

Før:

Bilde

Etter:

Bilde

Nesten ferdig malt travers og en annen sak som står mellom ramma:

Bilde

Nå skal jeg slipe ferdig og male under caben, før jeg begynner å demontere forstillinga og slipe og male der og.
Prøver å selge unna hele Volvo og Cheva delelageret mitt for å få råd til en bestilling fra LMCtruck.
Mangler litt forstillingsdeler, straps til bensintanken, poly motor og girkassefester, bremseslanger og litt annet småplukk.

Er vel ikke noen av dere tidligere eiere som vet hva som har skjedd med bilen? Om den har vært kræsja eller hva som har skjedd?
Har vært store krefter i sving under der i hvertfall.
Tenkte at den kan umulig ha vært kræsja siden alt ser originalt og urørt ut i fronten, men det kan jo være at den fikk en smell i fronten da den var ny og ble retta opp ordentlig, bortsett fra undersida av ramma.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 09:14 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hei Kristian S.

Har nu sittet å lest gjennom hele tråden din. :) Og må bare beundre dæ for pågangsmot og iver. Til tross for mange tilbakeslag, har du stått på. Og æ syns det er et helt utrolig prosjekt du har å holde på med. Resultatet kommer til å bli helt fantastisk bra når du blir ferdig. Trur du kommer til å få mye glede av denne bilen. Sette og utrolig pris på alle bildan og forklaringan dine underveis. Samt kor du har henvendt dæ, for å få tak på deler. Linker osv. Det e UVURDERLIG hjelp, og inspirasjon, for en (mæ), som håpe på å få et prosjekt i løpet av våren. Har ikke holdt på med biler på mange år, men ska bli artig å komme i gang igjen.
Æ e full av beundring, og bøye mæ i støvet. :)))

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 12:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Takkar. Det var godt å høre! Har blitt noen erfaringer rikere etter at jeg kjøpte kjerra.
Har du bil og et sted og stå er det bare å kjøre på. Møter man på problemer må man tenke: Hvordan kan detta løses fortest, enklest og billigst mulig?
Må ikke sette seg ned og furte når ting går deg i mot. Tenk at det er karma og se på det som en ny erfaring og tenk at jaja, sånn er det.
Noen søvnløse netter blir det når man ligger og grubler på hva man skal gjøre. Har man først begynt må man gjøre seg ferdig.
Akkurat nå er Volvon min satt på vent, den er ikke gitt opp. Den venter på bedre tider. Uansett er det lenge til den blir veteran og jeg har forhåpentligvis et langt liv foran meg med mye garasjetid.
I førsteposten skrev jeg at planen var å få ferdig Volvon først, men den har ikke vært rørt siden jeg fikk verkstedplass til Chevan også.

Ting går til hælvete og da må det fikses. Fikk ekstra lang verkstedsesong siden vippearmstuden røyk i slutten av Juli. Har tatt lang tid med toppene, så da begynte jeg å freshe opp motordelene. Så tenkte jeg at hvis motoren skal være så fin, må resten stå i stil. Også har det balla på seg til der jeg er nå. Er ikke mye som er like tilfredstillende som å sette seg ned og se på hvor fin den stygge tingen ble.
Det eneste som gjør at ting ikke skjer fortere er mangel på penger.
Tid, motivasjon, pågangsmot og gode kompiser til å hjelpe til er det nok av.

Når jeg en dag har klart å skrape sammen nok penger blir det nytt plan og ny cab, ny lakk, dørpakninger, vinduer, ++++
Alt under vil da være klart for å få på et fint kaross. Da skal jeg bytte ut stickeren i bakruta med Finished =D>
Har lyst på grønn bil med svarte plåtiser og rødt interiør. Litt sært kanskje, men tror det blir tøft.

Denna fargen her er perfekt. Kanskje i matt. Hva tror dere?

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 16:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hvordan er status på toppene ? Er motoren ferdig til våren eller ?
Har fått cruisa litt med firedørsen som du har sett :) må ha det litt gøy om vinteren også ! Men der blir det ikke lakkert ramme for å si det sånn..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 17:16 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Har ikke hørt noe mere. Sist jeg hørte med han var det deler på vei fra USA.
Kanskje jeg skal sende han en mail igjen. Så fort jeg får toppene tilbake er det bare å montere motoren igjen.
Har alt jeg trenger av deler.

4dørsen var jævlig tøff. Retta stuket 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 17:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Godt jobbet!
Bra du har pågangsmot i vintermørket:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 17:37 
Avlogget
Get going
Get going

Du må ikke slutte å poste for det om vi andre er sløve og ikke kommenterer! Synes du er flink til å legge ut bilder og tekst, fint blir arbeidet også.
Når du skal rette sånne steder på ramma, kan det være en fordel å bruke to store skiftenøkler, den ene "holder" du ramma ved siden av bulken med mens du retter med den andre. Håper du forsto den klønete beskrivelsen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 17:51 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Takkar! Poster i vei jeg. Er gøy å sitte å lese tilbake itråden innimellom også.

Takk for tipset. Den siste skrukken som vi røyk skrustikka på er vanskelig å rette ut. Er som en brett i ramma.
Caspar hadde nok fått det til med litt mere jobb. Brenneren gikk tom for gass og klokka var 03.00 på natta, så vi sa oss fornøyd som det er. Kommer ikke til å synes noe særlig når girkassa er på plass.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 19:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har vært endel P-Ups her og jeg kan bare opplyse om at det er helt normalt med liten svai i nedre delen der du har retta nå...

alle rammene jeg har her nå har en svai der... gjelder, c10-20 og begge BD bilene... :mrgreen: =D>

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 20:36 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Her går det unna som vanlig! Utrolig stilig å se noen ta vare på bilen på en god måte. Fra min tid med bilen husker jeg at det var endel bulker og merker på begge sider av det laveste partiet der på ramma, men sånn det bildet var tatt så det jo temmelig heftig ut. Jeg har stunta litt med bilen jeg og, i form av en midtrabatt jeg "hoppet" over på vinterføre andre året jeg hadde bilen. Tror likevel det gikk mer ut over stoltheten, enn det gjorde bilen. :)

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 23:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Du må for all del ikke slutte å poste :shock: Dette er en av di beste byggetrådene her inne (etter min mening)! du jobber jevnt og trutt og har stort pågangsmot :D denne tråden er stor motivasjon for oss som bare setter oss i sofaen etter jobb #-o
fantastisk jobb du gjør, keep up the good work! og for all del ikke slutt å poste selv om vi ikke kommenterer .. vi følger med vettu :wink:

In this garage,
Bodywork doesn't mean plastic surgery !!!

-71 Pontiac "Sheriff" LeMans - http://www.youtube.com/watch?v=uBMw3kcTDo8
-68 Dodge A108 Custom Sportsman

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 00:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
Har vært endel P-Ups her og jeg kan bare opplyse om at det er helt normalt med liten svai i nedre delen der du har retta nå...

alle rammene jeg har her nå har en svai der... gjelder, c10-20 og begge BD bilene... :mrgreen: =D>

Du tenker på den lille som er rett før håndbrekkbraketten?

Chevy350 skrev:
Her går det unna som vanlig! Utrolig stilig å se noen ta vare på bilen på en god måte. Fra min tid med bilen husker jeg at det var endel bulker og merker på begge sider av det laveste partiet der på ramma, men sånn det bildet var tatt så det jo temmelig heftig ut. Jeg har stunta litt med bilen jeg og, i form av en midtrabatt jeg "hoppet" over på vinterføre andre året jeg hadde bilen. Tror likevel det gikk mer ut over stoltheten, enn det gjorde bilen. :)

Det skjer stadig ting. Er gøy å freshe opp en gammel norsk bil. Litt mere stas enn USA import. Litt mere jobb også.
Det så like jævlig ut som på bildet. Hva enn det er som har skjedd, så er det i orden nå.
Har skrapa litt nedi jeg og. Med 3" dropspindler og senkefjærer var det ikke mye klaring til bakken. Men det er bærearmene og eksosen som har tatt nedi.
Nå er det 3" dropspindler og originalfjærer. Er litt for høy, men vil ikke ha den så lav som den var.
Får se hva det blir til.

Knutsen skrev:
Du må for all del ikke slutte å poste :shock: Dette er en av di beste byggetrådene her inne (etter min mening)! du jobber jevnt og trutt og har stort pågangsmot :D denne tråden er stor motivasjon for oss som bare setter oss i sofaen etter jobb #-o
fantastisk jobb du gjør, keep up the good work! og for all del ikke slutt å poste selv om vi ikke kommenterer .. vi følger med vettu :wink:

Takkar takkar. Blir mere updates. Nå blir det ikke mere garasjetid før på lørdag tror jeg. Hvis jeg ikke klarer å skvise inn en liten nattevakt i garasjen i morgen. Vi får se. Blir ganske ør i skallen av å jobbe 6 dager i uka og være i garasjen til langt på natt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Jan 2012 21:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:mrgreen:

Her i svingen av ramma som han varmer på...
Der er de fleste litt bøyd nedover...

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Jan 2012 22:15 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Den var var bøyd ekstra langt ned der. Så ut som bølgeblikk. Var der ramma bulte ut på sida også.
Når den ble dratt på plass der forsvant bulen. Er fortsatt bøyd litt nedover i svingen, så da er det vel som originalt.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 834 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 56  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 49 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support