AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 02:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 30. Jul 2007 13:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei som ny bruker på denne siden trenger jeg gjerne litt tid for å komme igang med dette.Har vært max uheldig med valg av verksted når det gjelder overhalling på en automatkasse til min ford explorer.
Saken er den at jeg tok ut kassen selv leverte den inn,fikk den tilbake og reversen manglet.Tok da kontakt med verkstedet.De ville da ta inn bil m kasse.Får da tilbakemelding om at dette er en kasse som ikke passer til denne bilen.Bilen går på fram men reversen virker ikke.De har prøvd å få det til men klarer det ikke pga.Som de sier "feil girkasse"Har betalt dem 14000 for jobben men kommer ingen vei.Har vært i kontakt med ett annet verksted som forteller meg at de har motatt en "nissan skyline?" som har stått i over ett år.Det forundrer meg meg litt at verksteder skal kunne skylde på det ene og det andre uten at forbruker skal kunne komme noen vei.Eg kan lev.kassen inn til ett verkst. på østlandet men det vil koste meg 22000 pluss moms.De mener dette er riktig girkasse og at verkstedet fraskriver seg ansvaret.De har reklamasjon på ca 30% etter overhaling og at en 18 åring tviler de på ville fått til denne med 1 forsøk.Dette er en krevenende og vanskelig girkasse som "Krever "en erfaren mann. Eg kan få bekreftet via ford motor California at dette er riktig girkasse men har det noe for seg?Kan vel se langt etter de 14000 de er vel tapt.
Noen ideer eller erfaringer fra tilsvarende verksted rundt bergen eller landet generelt?Håper noen kan komme med råd

Sist endret av armadillo den Man 30. Jul 2007 16:28, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 30. Jul 2007 13:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

I området rundt Bergen finnes det vel i hvertfall 2 firmaer som driver med automat, men det er kanskje ett av disse som du har levert kassa til?
Automatgear AS, Bergen og Automatservice AS, Nyborg. Har personlig ingen erfaring med disse.

Ellers så finnes det jo ett par firmaer på Østlandet: ATS på Fetsund, Oslo Automatgear på Strømmen og RATS på Båstad.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: girkasse u\revers
InnleggSkrevet: Man 30. Jul 2007 14:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

hei, er ny bruker selv både av denne siden og eier av min første amcar.
denne kassa di, har den ikke vært revers på før da? har du evt kjøpt bilen med denne feilen.
og har du fått noen forklaring fra verkstedet på hvorfor rev ikke virker men alt det andre?

har hatt en toppakning som røk på min chevy, noen firmaer sa at den toppen kunne jeg bare hive å kjøpe ny, for der var hele toppen gåen, en sa det er bare å bytte pakningen, etter en plansliping og pakningsbytte fungrer det perfekt.(MINGES UNIVERSALSERVICE TRØGSTAD)

girkassa mi mista overdrive, da vardet igjen noen somsa hele kassa er gåen kjøp ny eller brukt, men det viste seg å være bytte av cluth og noe annet greier, pris 20000 men med 2 års garanti.

er 38 år og har eid noen biler ja, men ikke amcar før nå, og maken til forskellige svar og tips som er langt utpå jordet ang problemer og løsninger har jeg aldrig opplevd, er dette ren uvitenhet blant de såkalte spesialfirmaer eller er det blant noen som kun er ute etter å suge kr av vår uvitenhet.

ett amcar verksted i skien sa de att toppen min kunne jeg bare bytte ut, hadde da med toppen så de kunne vurdere den, men en ny topp hos dekostet 16250.- med moms
en annen plass på østlandet kostet toppen ca 6500.-
da spør jeg meg sjøl hva f er dette? uvitenhet eller griskhet? tenk på de i mitt tilfelle som som tar til takke med dette svaret og betaler i dyre dommer for rep og deler som ikke egentlig er nødvendig? derfor skrur jeg alt sjøl, så slipper jeg de verksted som bare lurer noen, men alle verksteder er ikke av samme lest altså, heldigvis.

nei mitt tips til deg er ta deg god tid, spør flere plasser ang samme problem, du vil garantert få forskellige svar og priser.

de firmaene jeg har endt opp med er RATS og MINGES UNIVERSALSERVICE I TRØGSTAD, de har alltid hatt tid til å høre på mine rare spørsmål og er meget service vennlige.

lykke til.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: girkasseproblemer
InnleggSkrevet: Man 30. Jul 2007 15:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takker for svar på mine innlegg.Har hatt kassen inne til ett av de firma som nevnt i bergensområdet.Har vært i kontakt med RATS som er villig til å gi råd og veiledning.Har fått pris på overhaling av denne kassen på 18000 pluss moms.Ellers ville jo de helst ta bilen inn for å se at den gikk slik den skulle.Ny pris da for å ta kassen ut samt inn igjen.22000 pluss moms.Hvordan kan dette ha seg når eg nettopp har betalt 14000 her i bergen og alt skal være nytt i den?Bilen går greit på fram men ingen ting skjer i revers.Skrur alt på bilen selv foruten å plukke girkasse.
Har fått priser på overhalingsett til denne gir på 2000 komplett master kitt sett.pluss da convurter til ca 2500 hvor vanskelig kan dette være?hadde vel sikkert fått det like godt til som dette verkstedet.
Ellers var jo jeg klar over at bilen eg kjøpte hadde defekt girkasse men hadde aldri trodd at dette skulle være noe problem.Hvor vanskelig kan det da være å få den overhalt?Det med at de mener det er feil kasse tviler jeg på stemmer de ønsker vel ta seg betalt en gang til ellers må det vel være en unskyldning for at de ikke får den til.Mener det skal stå ett serienr på kassen som kan fortelle meg alt om kassen og i hvilken bil den hører til.Men det hjelper vel ikke meg for verkstedet hadde bare en ting å si om saken og det var at det var feil kasse og eg matte bare prøve å gå videre med det Så skulle de "kjøre"saken.Har en forbruker ingen ting han skulle sagt?Forbruker rådet kunne kjøre saken etter dok. fra ford motor men kommer vel ingen vei for det.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: uten revers.
InnleggSkrevet: Man 30. Jul 2007 17:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

hei igjen.
rats prøvekjører kassa før montering i bilen igjen, har de gjort dette der du har vært med kassa, da hadde de vel fått merke om alle gir var ok etter overhaling, nei dette med at det er feil kasse til bilen skulle vel f ikke ha noe med reversen å gjøre, eller?
synes du burdte spørre de igjen om hva hvorfor de mener kassa ikke går i revers, er det elektronikk i kassa som ikke stemmer med biltypen din eller noe, ikke bare i at kassa ikke passer bilen,

det å gå forbrukerveien kan ofte være lang og tung, noen har brukt år på en sak de allikevel taper, har selv prøvd det med ett pc kjøp engang der leverandøren i utlandet gikk konk, etter 2,5 år selv om jeg kjøpte produktet hos en norsk leverandør, måtte betale hele produktet pluss nesten 10 lapper i renter og gebyrer altså over 20 tusen kr for en pc som til slutt ble levert som spesialavfall.

nei stå på du, vet akkurat hvor ergerlig dette er, spør verkstedet pent om hjelp du og analyser svaret du får og spør gjerne andre verksteder om svaret du fikk er i riktig retning.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 31. Jul 2007 02:01 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Det høres ut for meg at verkstedet ikke har spesielt peil på automater. De har sikkert byttet delene i master kitet uten å gjøre noe serlig mere, som å demontere og reingjøre ventil huset. Du fikk sikert ikke noen forklaring om å rengjøre converter og olje kjøler heller.

Prisene til RATS er med ny converter.

Merkeverksteder veit ikke altid hva de prater om. Har ett eksempel på en Ford Sierra som lakk olje i fra automaten. Merkeverkstedet mente at det var for høyt trykk i kassa, så hele kassa måtte byttes. Pris mange tusen kroner. Etter en liten titt under bilen fant jeg feilen, løs slange til oljekjøleren.
Om det er griskhet eller innkopetangse vet jeg ikke, men er det dyre reprasjoner så hør med flere verksteder.

PS Ser du nøye på kassa de så er muligheten stor for at du finner bilens Vin Nr på den. Og da er det vel vansklig for verkstedet å påstå et det er feil kasse i bilen.

Er du Amcar medlen kan du høre med Amcar sine advokater om hva du kan gjøre.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet