AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 05:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 23:13 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 03. Jan 2011 04:29
Innlegg: 96
Bosted: Lillestrøm
Har hengt en del rundt på forumet det siste året, tenkte nå det var på tide å dele noe fra mitt eget prosjekt. Har en 1969 Corvette Cab som hobbybil som jeg kjøpte under studieopphold i USA i 2007. Flyttet hjem i våres og Corvetten ble med på lasset. Da meldte jo også behovet for bruksbil seg. Jeg har ekstreme kvaler (både fysiologiske og psykologiske tør jeg påstå :p ) med å kjøre og spesielt eie ikke-Amerikansk bil og utbudet av moderne amerikanske bruksbiler her til lands er dessverre for dårlig. Derfor har jeg endt opp med å bygge opp det som etterhvert vil bli en bruksbil!

1: Bilen skal bygges med et sportslig preg, hvor det flere steder vil bli brukt corvette deler/komponenter

2: Bilen skal etterhvert bli bruksbil, og vil således gjøre at jeg kan beholde Stingrayen min. Alternativet ville vært å solgt Stingrayen å kjøpt en nyere bruksbil. Å gjøre meg "Corvetteless" bare for å kjøpe en nyere bruksbil som garantert vil synke i verdi er jo latterlig, så dette forblir bare ren teori. :lol:

Down to business:

Bilde

Inspirasjonen til dette bygget er bilen over bygget i Massachussetts. Jeg synes det senkede stuket i kombinasjon med C4 Sawblade felger gjør disse bilene tøffe. Denne er en 2WD som også har blitt forsynt med en ny LS1 Cratemotor. Min vil være 4WD og desverre utelukker økonomi et LS1 bygg på nåværende stadie. But who knows what the future will bring 8)

Bilde

Her er skjønnheten jeg handlet på Vinstra i August. Dette skal det bli bil av i løpet av vintern :?

Bilde

Ble stopp på et sagbruk på hjemveien for å plukke opp 1 tonn med 2"x8" til et hytteprosjekt vi driver med. S10en fikk en ufrivillig "luftetur" :mrgreen:

Bilde

Fikk på noen mer restaureringsvennlige hjul og solgte de 2 felgsettene som fulgte med bilen for 1500. Dermed er kjøpskostnaden nede i 1500, billig objekt hvertfall...

Disse bilene er nesten uten unntak rustet ihjel etter 20+ år på norske veier. Løsning? Donormetall fra New Mexico :)

Bilde

You-Pull-It Auto Parts i Albuquerque, NM. April 2011

Bilde

Stoppet på denne junkyarden under en tur ifra Phoenix til Pennsylvania med en 1957 dele buick som skulle hjem til Norge. Iløpet av 3.5 timer hadde jeg og fattern kannibalisert 2 S10er for plan, dører og forskjermer alt uten en eneste rustflekk og til en totalsum av $400 :D

Bilde

"Lasset" avbildet foran Route 66 landemerke Conoco Service Station i Shamrock, Texas. Trekkvogna er en 1982 Chevrolet C10 kjøpt av en Mexicaner i Phoenix for $1800. Gikk som ei kule de mer enn 300 milene til Pennsylvania med over 3 tonn på kroken, sånn skal det være!.

Har en del mer på lager men stopper her i første omgang. Tar gjerne imot innspill/kommentarer!

_________________
1957 Cadillac Eldorado Seville
1960 Chevrolet Apache 10 Stepside
1979/91 Jeep Grand Wagoneer
1982 Cadillac Fleetwood Brougham
1987 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4 http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=18034
1988 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Nov 2011 18:15 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 11. Sep 2010 16:18
Innlegg: 259
Bosted: Porsgrunn, Telemark
Hva med en Duramax i s10'n? vil nok går bra med 4x4 utentvil ! :D Bilder =P~

_________________
1986 GMC VANDURA G20
1990 Chevrolet Beauville G20 (Delebil)
2000 TH!NK CITY (Bruksbil)
1978 Volvo 244 GL Prototype (Bruksbil/Langkjøring)
Lærling Tunge Kjøretøy ;)
Two Tone, Beige and Rust!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Nov 2011 19:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
i løpet av livet skal jeg en tur til usa å se/handle noe deler ! tøff bil foresten:D

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Nov 2011 21:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 11:35
Innlegg: 888
Bosted: Sandnessjøen
Morsomt prosjekt.
Likte godt den grå du har som mal der!

Hørtes ut som et kupp den C10`n.

_________________
68 Ford Mustang HT 390FE/C6/9"Detroit+++ viewtopic.php?f=3&t=14706
88 Ford F-250
Xèr-96 Blazer-98 Mustang-95 Astro AWD-94 Suburban-86 Camaro Z28-80 Mirada-79 Catalina-64 Pontiac Lemans-82 Regal-64 Fairlane


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2011 00:01 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 03. Jan 2011 04:29
Innlegg: 96
Bosted: Lillestrøm
Duramax hadde nok gått bra ja men drivverk/ramme i S10en er nok alt for svakt til å håndtere dette. Radikale modifikasjoner som både body og suspension lift samt konvertering til stiv aksling foran kreves her. Betyr jo ikke at det ikke kan gjøres....



Jeg skal derimot bygge en brukervennlig daily driver med sportslig preg. Dette innebærer da istedet 3-4" senking samt oppgradering av understellet med samme deler som ble brukt på Syclone og Typhoon bilene RPO Code: ZQ8.

Målet er at bilen skal se ut som noe GM selv kan ha bygd, derfor vil det stort sett bare benyttes originale GM deler ved oppgradering av komponenter.

robinlintho: Absolutt en målsetning jeg anbefaler. Er veldig artig å gå på "jakt" på skroter der borte å se hva man finner. Dessverre er det veldig få steder som fortsatt har 50, 60 og 70 talls biler. S10er finnes derimot i haugevis, bare på skroten i Albuquerque var det et sted mellom 30-40 Pickuper pluss 20-30 Blazere. Blir nesten et luksusproblem å bestemme hvilke biler man skal skru deler av 8)

Sigheri: C10'en var definitivt et greit kjøp. Arizona bil hele livet så rust er også et fremmedord på denne. Tar den nok hjem utpå vårkanten når den har rundet 30 årsgrensen

_________________
1957 Cadillac Eldorado Seville
1960 Chevrolet Apache 10 Stepside
1979/91 Jeep Grand Wagoneer
1982 Cadillac Fleetwood Brougham
1987 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4 http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=18034
1988 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2011 00:13 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 03. Jan 2011 04:29
Innlegg: 96
Bosted: Lillestrøm
Gikk igang på prosjektet siste uka i September. Det var spådd knall vær hele den uka og jeg så det som siste muligheten til å få gjort det arbeidet som måtte gjøres utendørs før vinteren.

Bilde
"Poor Man's" Lift :lol:

Bilde
Riktig arbeidshøyde gjør alt mye mer effektivt 8)

Bilde

Bilde
Frontstykket kom seg greit av, men ingen ting kan brukes på nytt, hvert eneste panel var ødelagt av rust. Greit å ha New Mexico stål på vei :)

Bilde
4 av 6 bolter til kassa måtte kappes med bajonettsag. Kassa kunne nok vært reddet med en ny hjulbue og noen nye kanaler, men denne blir nok S10 spiker :lol:

Bilde

Bilde
Trudde ramma var grei men stålmarkene har hatt det morro her og gitt.

Bilde
Karosserifestene var ikke pene :shock:

Bilde
Lot John Deeren få prøve seg på hytta, lunket den fint av på tomgang :)

Bilde
Løftet gikk greit, hektet seg bare på 4wd spaken som knakk, men den er billig og lett å skifte så greit nok for et løft hvor jeg var alene.

Bilde
Innflyvning til Rotisserie tralla

Bilde
Været var upåklagelig denne uka, å svette ved skruing utendørs siste uka i september er jo ikke normalen her til lands.

Bilde
Fjernet motor, kasse og 4wd fordelingskasse i samme løftet. Er kun fordelingskassa og enkelte ting på motoren som skal brukes igjen.

Bilde
Satt alt sammen på pall innendørs i påvente av montering av ny motor.

[img]23%20år%20med%20olje%20og%20driit,%20har%20holdt%20rusta%20borte%20fra%20fremre%20halvdel%20hvertfall...[/img]

Bilde
Ut med bakakselen, kan aldri ha for mye løftehjelp :lol:

Bilde

Bilde
Påkrevet høtrykksvask av forstillinga før demontering.

Bilde
Demontert forstilling. Er bare bærearmene, framaksel og torsionstaver som vil bli gjenbrukt.

Bilde
Nedre bærearmer og torsionstaver. Måtte bruke hydraulisk presse for å få dette fra hverandre.

Bilde
Da var ramma rensket og klar for sandblåsing etter 3 12 timers dager med demontering :D

Da blir det en pause her, stay tuned 8)

_________________
1957 Cadillac Eldorado Seville
1960 Chevrolet Apache 10 Stepside
1979/91 Jeep Grand Wagoneer
1982 Cadillac Fleetwood Brougham
1987 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4 http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=18034
1988 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4


Sist endret av hkjensli den Man 21. Nov 2011 18:12, endret 2 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2011 00:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Dæven du, det var litt av et prosjekt... :D
Digger "verktøyet ditt", JD og "Dozer"... :D

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2011 01:03 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 26. Feb 2006 17:33
Innlegg: 1167
Bosted: Langevåg, Bømlo
Så en som hadde montert en duramax i s10.. Han måtte kappe mer enn det jeg har gjort for og få motoren.i... Men det går bra om en vil nok ;-)

_________________
87 Chevrolet S10 Pickup Viper powered
08 Cadillac BLS Wagon

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2011 02:34 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 26. Nov 2006 03:12
Innlegg: 727
Bosted: Mo I Rana
Herlig prosjekt ja,og liker ideen din om at den bygges som noe GM kunna ha gjort 8) .Det finnes nok endel skrota Typhoon-Syclone,som du kan finne deler av her i landet...eller er det mye av disse delene som egentlig finnes på andre mere kurante GM biler?

_________________
http://helgeland-motor.all-forum.net/index.htm

http://www.bangshift.com/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2011 02:51 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
hkjensli skrev:
Bilde
"Lasset" avbildet foran Route 66 landemerke Conoco Service Station i Shamrock, Texas. Trekkvogna er en 1982 Chevrolet C10 kjøpt av en Mexicaner i Phoenix for $1800. Gikk som ei kule de mer enn 300 milene til Pennsylvania med over 3 tonn på kroken, sånn skal det være!.

Har en del mer på lager men stopper her i første omgang. Tar gjerne imot innspill/kommentarer!


Har sett en del bilder av den stasjonen der, skikkelig flott 8) , skal ta oss ei langhelg på neste tur opp dit , skal kjøre gammelbil selvfølgelig.

Er det en 57 Buick stw du har på hengeren?

Flott prosjekttråd med finurlige løsninger, likte løftebukken.

Det er utrolig hvordan saltet ødellegger bilene, holder på med 48 Hudson og de fleste boltene har nok ikke vært rørt siden October 47 , men ikke en sitter fast, mere trivelig å skru da.

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2011 12:26 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 12. Apr 2008 21:20
Innlegg: 232
Bosted: Hegra
Det er viktig med rett verktøy til jobben :D
Moro med S10 pickis. Ikke mange av disse som blir tatt vare på
Kompis av meg har en 4x4 med 4,3


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2011 15:11 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 03. Jan 2011 04:29
Innlegg: 96
Bosted: Lillestrøm
blazerteam skrev:
Herlig prosjekt ja,og liker ideen din om at den bygges som noe GM kunna ha gjort 8) .Det finnes nok endel skrota Typhoon-Syclone,som du kan finne deler av her i landet...eller er det mye av disse delene som egentlig finnes på andre mere kurante GM biler?


Understellsdelene fra Syclone og Typhoon var RPO Option code ZQ8. Disse delene ble senere brukt på nyere S10er bla en egen ZQ8 versjon. Ramme og understell på førstegenerasjon S10 slik som min er identisk med andre generasjon S10 fra 95 og senere. Kan derfor bruke understellsdeler helt opp til 2004 som var siste året for S10 platformen.


pontchief skrev:

Er det en 57 Buick stw du har på hengeren?

Flott prosjekttråd med finurlige løsninger, likte løftebukken.

Det er utrolig hvordan saltet ødellegger bilene, holder på med 48 Hudson og de fleste boltene har nok ikke vært rørt siden October 47 , men ikke en sitter fast, mere trivelig å skru da.[/b]


Ja det er en 57 Buick Caballero Stasjonsvogn. Dette var topputgaven av station wagon hos buick i 57 og er ganske spesiell siden det er en 4dørs hardtop eller pillar less station wagon. Vi har en her hjemme som vi har hatt i 10 år men karosseriet er helt forferdelig rustet. Dette Arizona skallet er i mye bedre stand.

Helt klart natt og dag forskjell å jobbe på biler som ikke har gått i salt 8)

bowtietwister skrev:
Det er viktig med rett verktøy til jobben :D
Moro med S10 pickis. Ikke mange av disse som blir tatt vare på
Kompis av meg har en 4x4 med 4,3


Nei disse er en utdøende rase dessverre. Det er litt av ideen med dette prosjektet også, forhåpentligvis kan det gi litt inspirasjon til andre som også kan ta vare på disse.

_________________
1957 Cadillac Eldorado Seville
1960 Chevrolet Apache 10 Stepside
1979/91 Jeep Grand Wagoneer
1982 Cadillac Fleetwood Brougham
1987 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4 http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=18034
1988 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Nov 2011 14:43 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 03. Jan 2011 04:29
Innlegg: 96
Bosted: Lillestrøm
Dag 4 av prosjektet og godværet skulle fortsette... 1. Oktober og både Storm.no og Yr sa det var gode muligheter for temperaturrekord i Oktober...

Bilde

Terrenget stemte ikke helt med kartet! Grauttjukk tåke og høy luftfuktighet er ikke ideelt ved sandblåsing :? Ventet noen timer på bedring men den kom ikke, bestemte meg for å gå igang å håpe på at ihvertfall regnet holdt seg unna.

Bilde

600 kg sand klar til dyst 8)

Bilde

Progress :)


Bilde

Sandblåsing er gørr kjedlig men resultatene er motiverende!

Bilde

Lot den understellsmassen som satt j****g godt fast få sitte. Er ikke rust bak her og dette skal jo bli en bruksbil :roll:

Bilde

Regnet holdt seg selvfølgelig ikke borte #-o Da var det bare å "hivd" ramma under tak!

Bilde

Ble så et par dager med drittvær, så bestemte meg for å renske opp hytta litt istedet :)

Bilde

Var ikke rustfri hytta heller...

Bilde

Gulvet så jo lovende ut!

Bilde

Høytrykket torpedo'n og undersiden.

Bilde

Så kom finværet tilbake! Blåste først en runde til på oversiden for å få vekk rusthinna som hadde lagt seg på fra regnet som kom forrige dagen. Så var det dags for et rundkast for så å takle undersiden.

Bilde

Bumpstopp brakettene var helt ihjelrusta, kappet dem vekk så jeg kom til å fikk blåst ramma bedre.

Bilde

Demontering av bakaksel, trommelen satt godt fast for å si det sånn... Resultat etter 10 min med en 2kg slager :shock:

Bilde

Bakre bladfjærfeste :x

Bilde

Har også en 88 S10, var denne delene egentlig ble kjøpt inn til. Da den andre kom opp for salg fant jeg ut at denne kunne fortsette som bruksbil under byggetiden. Kjekt å ha en identisk å se på under monteringen også :D. Her trekker den hytta opp til sandblåsing.

Bilde

Gulvet kunne jo ikke være helt fritt for rust :roll:

Bilde

Bakaksel blåst 8) Bladfjærene skal erstattes med nye 3" senkefjærer, så da kastet jeg ikke bort sand på disse.

Bilde

Nedre bærearmer, torsionstaver, girkassetravers og varmeapparathus. Begynner å bli rent nå :) Skulle bare mangle også, gått med ca 1.2 tonn sand hittil.

Neste kapittel er rustbeskyttelse og lakk på det som er sandblåst.

_________________
1957 Cadillac Eldorado Seville
1960 Chevrolet Apache 10 Stepside
1979/91 Jeep Grand Wagoneer
1982 Cadillac Fleetwood Brougham
1987 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4 http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=18034
1988 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Nov 2011 18:47 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 03. Sep 2010 10:30
Innlegg: 175
bra arbeid =D>

_________________
- 1987 Pontiac Trans Am (solgt)
- 1991 Chevrolet Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Nov 2011 20:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 11. Sep 2010 16:18
Innlegg: 259
Bosted: Porsgrunn, Telemark
Dæven steike :shock: Deg var det fart i =D> :mrgreen: Spennende å følge med på :D

_________________
1986 GMC VANDURA G20
1990 Chevrolet Beauville G20 (Delebil)
2000 TH!NK CITY (Bruksbil)
1978 Volvo 244 GL Prototype (Bruksbil/Langkjøring)
Lærling Tunge Kjøretøy ;)
Two Tone, Beige and Rust!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 33 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support