AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 22. Sep 2026 17:06

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hjelp med bil:)
InnleggSkrevet: Tor 20. Okt 2011 09:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Heisann, jeg har nettop solgt min fox mustang gt... Sitter å vurderer camaro fra 82-86
Modell, noen som har noe å si om disse? Jeg ser etter en som ikke er strøken, men starte å går og er skilt på.. Hvilken prisklasse burde jeg legge meg i? Jeg hadde 40tusen i tankene.. Mulig det er litt lite.. Hva er feil og mangler jeg burde se etter?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Hjelp med bil:)
InnleggSkrevet: Tor 20. Okt 2011 09:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Det er ikke rare eksemplaret du får for 40 ihvertfall. Må nok dobble skal du få en bra bil.Minst

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 20. Okt 2011 10:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ser det ligger en på autodb til 50... Noen som kjenner til den? Må handle uten att kjerringa skjønner hva det koster ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 21. Okt 2011 21:29 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Youngkid skrev:
Ser det ligger en på autodb til 50... Noen som kjenner til den? Må handle uten att kjerringa skjønner hva det koster ;)

huff. du har tapt. :D :D :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 21. Okt 2011 23:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

sakset fra tidligere svar om disse bilene fra meg..

Hei. Har selv hatt to av disse (og kan vel kalles avhengig). Det mest vanlige stedet for rust er inne i falsene i hjulbuene bak (ikke utvendig skjerm, men innvendige. Her kan med fordel pirke litt ekstra med skrutrekkeren.

Ellers så er det endel biler som begynner å få falleferdig interiør, da den orginale plastkvaliteten benyttet på disse bilene ikke var den råeste, og plastikk blir sprøtt på 25 år. Det tar vel ikke så lang tid før retromarkedet får opp farten her skal jeg tro.

En god ting å gjøre er ellers å ha med seg informasjonen som trengs for å dekode VIN nummer og slikt, for å kunne finne ut av hva en bil orginalt ble levert med. Dette nummeret skal stå på en plankett som er naglet fast innenfor frontruta.
Skal man være avansert kan man jo prøve å angripe hele RPO lista i hanskerommet, men det tar ofte litt tid, men kan være verdt å sjekke hvis man prøver å kjøpe en påstått orginal IROC eller z28 for eksempel.

305 var jo største motoren i disse bilene fram til 87. (noen ble levert med 350 i 86 også, men disse er forholdsvis skjeldne, og omdiskutert). Så skal du ha en med orginal 350 så må du nok lete litt.

Iroc-Z kom heller ikke før '85 (RPO B4Z), fom 88 tom 90 var iroc-z en egen base modell (z28 definisjonen forsvant, og kom tilbake i 91 når kontrakten med IROC gikk ut)

Det er veldig mange av disse bilene som har vært ombygget og/eller oppgradert, og det er endel ting mere enn utseendet som er forskjellig på en Iroc Z28 og en berlinetta.

t-tak er en blanda glede på disse bilene. Digg om sommeren, og ser bra ut, men lekker fort (pakningsløsningen fra fabrikk er ikke den beste, for å si det mildt) og tar veldig mye stivhet ut av chassiet. Skal man ha en disse bilene for å kjøre hardt med, så er t-tak noe man definitivt ikke har lyst på.
Og av en eller annen grunn så fjærner folk t-tak baggen fra disse bilene.. Har aldri skjønt meg på det.. Så langt har jeg måttet skaffe denne til veie for begge camaroene jeg har hatt. Man får jo ikke brukt taket uten, er jo ikke noe sted å legge det..

Disse ble levert med to typer bakakslinger, en vanlig "melk og brød" 10-bolter, som er kurant, men tåler ikke noe trimming aller brutal bruk, og en Borg Warner 9 bolt som tåler endel mere, men desverre er nesten klin umulig å få fatt i deler til (jeg er den lykkelige eier av en sånn med utslitt diffbrems)
Identifikasjon av 9-bolt: 9 bolter på dekselet bak, og caliperne sitter på forskjellige sider. den ene siden mot fronten av bilen, den andre siden mot bak. (utenom noen akslinger fra '89 med aluminiumscalipere, disse sitter på samme side)

Ellers, så er dette veldig morsomme biler å kjøre, som fint takler litt leking og bruk i sving.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Okt 2011 08:49 
Avlogget
Rookie
Rookie

Oi det var ett bra svar :) jeg må nok bruke hele vinteren på å finne den rette, innbiller meg att det finnes en del av de på gårder rundt om, men noe hastekjøp blir det ikke... Haste kjøpte en suburban for en stund siden... Har aldri sett en starter som har blitt hengt opp i ståltråd før:(
Men da det gjelder ombygging på camaro, lett å få godkjent?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Okt 2011 19:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei.

Har brukt de siste årene på å totalrestaurert en 82 camaro, bilen ble totalt nedplukket å sandblåst.
Fant rust mange uventede plasser, som camarogeddon sa her, falsen i bakre hjulbuer er litt utsatt, med meg var det også ytre hjulbue bak, spesielt i fremkant. Nerkant av dørene kan fort ruste da det ikke er drenering i bunnen av dørene. Sjekk også etter slakk i dørhengslene. Og spesielt bak fremskjermene nede i hjørnene på torpedoveggene, det har en tendens til å samle seg grus og sand som legger seg inn i sideskjørtet om det ikke har blitt montert på riktig måte. Nå tror jeg bilen jeg kjøpte var et litt ekstremt eksemplar da det virket som den var tatt ekstremt dårlig vare på. Var mange dårlige reprasjoner gjordt tidligere, så mye av stålet måtte byttes ut, begge bakskjermer var forsøkt sveist før, å sparklet over i store mengder. Det ytre skinnet på dørene mine hadde løsnet i nedkant pga rust, festet inn med macgyver teip, sparklet over og lakket.
Men dørken å resten av bilen var helt strøkent, det er sjeldent det er så mye galt som med den jeg kjøpte, men jeg var helder ikke klar over hva eller hvor jeg skulle lete.

Men for all del, har ikke en negativ ting å si om desse bilene, elsker camaroen min å kommer til å ta den med i graven. Det med t-tak er sant, du mister en del stivhet, men montering av subframe collectors fjernet det problemet for meg :D bilen ligger på veien som på skinner. Og sommern med t-taket av er hærlig! Selfølgelig så kan det vær årsaken for lekasje og fukt i bilen, men med 25 - 30 års gamle pakninger er det ikke annet å forvente, et nytt pakningssett koster ikke allverden å bilen blir tett som en hermetisk boks om alt er justert korrekt.

Interiøret på bilene er stort sett plast, som også sol, varme og alder setter sine spor på, min ble importert til norge i 93 å all plasten var i ganske bra stand, hadde et par sprekker i dashpadden, men 10 min på ebay så var det i boks. Etterproduserte deler til disse bilene er det flust av, spesielt til understell og karosseri. Og det blir bare mer og mer. Vet det er et firma i statene som selger komplette nye interiør til 3gen camaro og firebird, men passformen på etterproduserte deler er vel så som så. Da er det bedre å søke rundt etter et brukt interiør i bedre stand, det finnest og mye på ebay. Det som kan være litt vanskelig og få tak i er smådetaljer i interiøret som brytere, å alle de små biter som har blitt plukket av og ikke montert igjen etter 10 forskjellige mekanikere som har skrudd å herjet.

Nå må det nevnest at desse bilene var utrolig poppulære og bruke som camaro cup biler for mange år siden, så med litt leting så finner du deler som er plukket rett ut av nye biler og lagt til lagring, jeg skulle kjøpe brukte dører og en bagasjeluke en gang å endte opp med 1,8 camaro iroc z i deler.

Men mulighetene og gleden me disse bilene er endeløse, jeg vil bare ha en til!! eller kanskje 2 :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 26. Okt 2011 16:51 
Avlogget
Rookie
Rookie

hei du ... har 3 stykker jeg,,, en 91 cab en 88 race og en sliten 86 med 6er og manuell som jeg ga 15 lapper for etter at den hadde stått 2 runder i amcar magasinet til 22... jeg vil tro du kommer laangt med 40 lapper :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 26. Okt 2011 17:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Tja jeg vil tro det.. Hva må til for å få godkjent en 6er bil med v8?? Er ikke så kresen av meg bare bilen fungerer:)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 18 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet