Camarogeddon skrev:
Sitat:
Men finnes mye forskjell på kvaliteten på en kabel. alt fra gammel hæsjestreng til sinnsyk bra stereo kabel, så du kan gå ned på kvadraten/vekt, med å velge bra kabel
Har må jeg nok si meg noe uenig.
Elektrisk sett så er det kvadratet på kabelen (også kjent som tverrsnittet) som har noe å si (så lenge vi prater kun kobber, noe som normalt benyttes i denne samenhengen).
Hvorvidt kabelen er produsert for bilstereo eller noe annet fancy eller er laget som startkabel har nada å si i forhold til hvor mye strøm den kan føre. Det vil naturligvis ha noe å si på fleksibilitet og kvalitet på isolasjon. Hvorvidt kabelen din er 35 kvadrat fra biltema eller 35 kvadrat fra hifiklubben (til 10 ganger prisen) har ingen påvirkning på hvor mye strøm du får til starteren din overhodet.
Forresten, 100 kvadrat høres ut som et temmelig stygt overkill..
det vil med 5 meter kabel, gi en motstand på 0,000875 ohm. har du 500 A startstrøm gir det et spenningsfall på 0,43 V
Reduserer du tverrsnittet til 35 kvadrat ender du opp med 0,025 ohm, og et spenningsfall på 1,25 volt. Til sammenligning vil batterispenninga gjerne dette 3-4 volt når du starter..
35 er nok sånt sett litt spett, men 50 duger i massevis. Er du bekymret for ladespenninga bør du legge opp en separat kabel for dynamoreferanse, slik at dynamoen kompenserer for spenningsfall i kabelnettet. (ladestrømmen er neppe på mer enn 30-40 A uansett.)
Det er bra vi er uenig, men det er ikke sikkert vi er helt uenig. man kan ha en 50 kvadrats kabel med masse tynne ledera inni, eller man kan kjøpe en kabel med 5 ledera med samme kvadrat/tverrsnitt, og den vil lede mindre, for det er faktisk mindre lede areal i den kabelen.
Klart man kan legge tynnere kabel, men jeg svarer som regel på spørsmålene, hva som ville vært korrekt i forhold til Normer og ut i fra spørsmålet. hvordan kan du skrive at Dynamoen lader neppe mere en 30-40A ?
Skal du legge tynn kabel, så pass på at du ikke har noe prennbart rundt. foreksempel gjør som enkelte, Surrer kabelen inn i folie.
Selv har jeg 75 kvadrat på mustangen og på Mantaen er det 50 kvadrat, det er pingle starter på den