AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 27. Aug 2026 08:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 06. Okt 2011 14:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Halo, noen som har forslag til kordan eksosanlegg eg kan bygge?

vil bygge dobbelt,men har bare orginal manifoiler som går sammen heilt i front,så får vell bygge dobbelt derfra i førsteomgang, er vell 2,5" dim på frontrøret, lyden som er nå er litt kvass/skjærende..(såklart uten noke eksosanlegg videre bakover da) vil egentlig ha ett resultat til slutt med en litt feit v8 lyd, litt mørk kanskje,, så da lurte eg på om eg skal gå for 3" med feks 2 lyddempere på hver del bakover?

gjelder oldsmobile delta88 79mod

kom gjerne med tips om ka dere har brukt før av dimensjon og antall lyddempere på en liten v8

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Okt 2011 09:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

tja, på capricen min, bygget jeg dobbel 2.5" med rør fra Biltema.
den var det glimrende lyd på, og billigt var det osse, kostet i underkanten av 2500,- med lyddempere og monteringsmateriell.

men det var en del tilpassing, og mye sveising.
skulle jeg gjøre det samme i dag, ville jeg har skilt chassis og ramme, og brukt mere tid på tilpassing!
se om ikke du kan finne et par bukkehorns manifolder, er vel det nermeste man kommer headers, uten å kjøpe sig fattig! hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Okt 2011 14:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Aha,kor mangen lydempere brukte du og ca størrelse på lengde og dim på hver side om du husker?

Ja blir nok handla lydempere og rør fra biltema var planen,(fikk med 2 x 2,5" eksosrør med svinger på, men som ikkje passer bilen) så får brukt litt av det også... regner med det blir en del tilpasninger ja, måtte det til i forrige bil, knotearbeid:P

Bukkehornsmanifoiler...hmm har du ett bildeeksepel av det? og er det vanskeligt å få tak i?..

En kompis av en kompis av meg skal vist ha headers som passer motoren min og i motorrommet..(håper eg) så kanskje eg kjøper dei.

evt så kunne eg jo fått tak i 2 stk like til manifoiler som er like dei eg har no og berre modifisert dei slik dei gikk ut enkelt på kver side.

einaste som er litt minus er den svære avstiveren som går på skrå under bilen, veit ikkje om eg gidder å kappe plass til eksosrør kan gå under den slik som det er på eine sida. evt so må eg bygge dobbelt eksosrør bak den heller...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Okt 2011 15:00 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

brukte bare to, av de minste helt bak!
jeg likte lyden, og romlingen fra motoren!
bukkehornsmanifolder!

viewtopic.php?f=3&t=14895&start=195

les herfra og et par sider frem, så ser du manifolderne.

eller start forfra på tråden! hehehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Okt 2011 15:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

ja nå skjønner eg ka du snakker om :) det må jo være veldig enkelt å bygge da vertfall med tanke på plass i motorrommet.
spørst om eg skal se om eg får tak i ett par slike med tiden da:)

ser noen bygger denne X på eksosanlegget, er det nødvendig for alle dobble eksosanlegg egentlig? tenkte vertfall å lage fester på begge sider for hvert rør bakover egentlig. :)

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Okt 2011 16:15 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

nei, X-pipe er ikke nødvendig, men jeg tenkte jeg ville prøve det.
i dag, ville jeg ha laget H-pip i stedet, og sikkert ret under motoren.
men H-pipe er heller ikke nødvendigt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Okt 2011 22:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det er ikke noe problem at eksosrøret ved motoren går fra den ene til den andre siden før det går bakover. Hvis det er som på min har manifolden på passasjersiden inngang for røret fra førersiden, og utgang for samlet eksos bakover. På manifolden på passasjersiden kan du bare lage en blokkeringsplate på inngangen fra førersiden, og kjøre begge sidene bakover hver for seg.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Okt 2011 00:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Insubordination skrev:
Det er ikke noe problem at eksosrøret ved motoren går fra den ene til den andre siden før det går bakover. Hvis det er som på min har manifolden på passasjersiden inngang for røret fra førersiden, og utgang for samlet eksos bakover. På manifolden på passasjersiden kan du bare lage en blokkeringsplate på inngangen fra førersiden, og kjøre begge sidene bakover hver for seg.

japp er samme opplegget, tja kunne jo egentlig berre gjort det også egentlig. først må eg se om eg får av manifoilboltene/mutterene vertfall..ser ganske rusta ut og vil ikkje risikere å knekke bolter heller..

ok men da lager eg berre to vanlige bakover i stedenfor x-pipe og H-pipe og sveiser til noen fester bakover.

prøve å få smygd rørene over bakakslingen og heilt ut til kver side litt forbi bensintanken..så slipper eg så "stor" varmegang der og, kan være eg får plass til 2 korte runde lyddempere oppi kver grop der på sidene om eg husker rett om det var grei nok plass... vist eg ikkje gjør det enkelt å lager noen side pipes ellernoe slikt kanskje..så slepper eg buen over bakakslingen..hmm..får spekulere litt å sjå vilken plass det blir.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet