AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 49  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2011 00:34 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 29. Des 2010 16:11
Innlegg: 243
Bosted: Hønefoss
"Service manual" er boka verksteder brukte for å bedrive service på disse bilene. Det er den mest komplette. Chilton og Haynes er ikke like grundig, men har ofte litt enklere forklaringer. Det er uansett en god taktikk å ha flere bøker om samme tema. Da kan man sammenligne litt, og bli litt klokere enn bare ved å lese én bok.

_________________
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser med 350 Oldsmobile motor.


Sist endret av Insubordination den Fre 23. Sep 2011 00:52, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2011 00:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Insubordination skrev:
Hvis det er samme motor som min er dette "dessverre" det vi kaller en lat V8. En smog motor. Dette er motorer produsert med flere miljøvennlige endringer etter innføringen av restriksjoner tidlig på 70-tallet. Mener å huske at det ikke er mer enn 180 HK i denne. NM har jeg ikke oversikt over.

Du kan øke dette noe med visse endringer som eksempelvis fjerning av AC, mekanisk vifte og EGR (da må du nok bytte til en annen forgasser). Men for skikkelig økning må du gjøre større inngrep og bytte innsug, og evt. til bedre topper. Det spørs helt på hva som sitter på den nå, men regner med at det ikke er det beste. Men man vet aldri. Noen kan jo ha satt på noe i ettertid. Du kan lese av hvilke topper du har ved å se på nummeret på siden foran på motoren (et siffer, noen ganger etterfulgt av en bokstav: 3A, 3, 5, eller 8 eksempelvis.) Men jeg kan strengt tatt ikke veldig mye om trimming.

Dette er i bunn og grunn en cruiser med god 8'er lyd, og ikke noe hissigpropp når alt kommer til alt. Grenrør på denne motoren uten oppgraderinger er bare bortkastet tror jeg. Skaper masse varme i motorrommet uten at det gir noen effekt. Du kan heller bare få deg et vanlig dobbelt eksosanlegg uten grenrør.



Ok, ja hørt at disse motorene har vert nedstrupa osv slikt før slikt eg har fått med meg. men kom disse orginalt med katalysator foresten?? men ok.
Ja fant ut at AC var det ikke alikavell...bare varmeregisteret som sto bak (som jeg trodde ac sto inni i følge forrige eiger min kompis) he he....så da slapp eg å tenke på det mer....ac trenger jeg ikke alikavell så... den mekaniske vifta tar vell litt effekt også men lurer på å bare lar den være der siden den gir grei kjøling hele tia ved feks bare sein krusing på varme dager ( :oops: )...mens el viftene slår inn når vannet blir varmt nok på termostat... men får se hva det blir til. alltid bygd om til el-vifte før på andre biler så mulig det blir her også..

Ok da skal eg se om det står noe tall der:)

ja det kan hende det at det er like greit det.,. får heller ta slike ting igjen tenker jeg, kanskje det blir motorbytte i denne også en gang. får vell først og fremst prøve å gjøre den så bra som mulig med min lille økonomi :)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2011 22:46 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 19. Feb 2006 21:28
Innlegg: 27
Bosted: Haugesund
dette var når den gikk i haugesund/karmøy..2004/2005. motoren som satt i da var en trimma 350. girkassen har blitt
bytta noen ganger såvidt eg vet. felg/dekk huske eg ikkje. men tipper de var 255 breie bak og 235 foran.


Vedlegg:
217702_6724097126_685947126_367739_2626_n.jpg
217702_6724097126_685947126_367739_2626_n.jpg [ 62.1 KiB | Vist 9311 ganger ]
230082_6724092126_685947126_367738_1882_n.jpg
230082_6724092126_685947126_367738_1882_n.jpg [ 61.52 KiB | Vist 9311 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2011 04:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ok! takk for bilder og info:)
------------------------------------------------------------------------------------------------



Den dagen eg var å henta bilen, skifta eg bunnpannepakninga og skulle skifte filteret og...men det nye filteret var litt annaledes en det som kompisn min hadde liggende nytt..så eg blei litt usikker om det passa....men fyllte på ny olje så funka girkassa heilt fint vertfall.... men det eg la merke til når eg tømte bunnpanna var ett litt tjukt lag med veldig fin metalspon i olja + en liten metallbit..ca 7x7mm...reingjore bunnpanna orntlig igjen... og la merke til dette hullet...:S ka kan ha skjedd her?? girkassa funka vertfall ganske greit da.... virka som en del har blitt knust ut i veggen der...

Bilde
Bilde

Og her er nye monroe framdemperene...

Bilde

Og pga vanskelig fastrusta mutter å få opp ved hjelp av vannpumpetang som eg skulle holde demperstaget fast og prøve å skru mutter løs med skralle så funka det dårlig for bare glei med vannpumpetanga... hadde kun 2 hender akkurat da og hjelpe meg med så fikk ikkje nok kraft med bare en hand på vannpumpetanga å klemme demmerstaget som går opp til foringene og mutteren...... såå eg skal forsøke med dette hjemmelaga verktøye her slik eg får brukt ei tang øverst heller på det flate partiet på demperstanga med å holde igjen mens eg skal skru med disse hjemmesveisa fastnøkklene..så får man se....vist ikkje blir det å demontere øvre bærearmskula fra spindelen slik eg får bøygd opp bærearmen og komme til bedre til dempermutteren...evt kappe av heile driten.....og montere i ny demper..... jaja....

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Sist endret av OldisEinart den Man 17. Okt 2011 02:15, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2011 09:29 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Nu er dette jo et amcarforum, så jeg kommenterer ikke bilderne av den andre!

hvad angår girkassen din, er det en kombinasjon av flere ting.
i dit tilfelle er innmaten højst sansynligt i ubalanse, og en eller annen har hatt meget høyt turtal, og skiftet manuelt.
er nok til at vibrasjonerne, har fået huset til å sprekke. og det er absolutt ikke umuligt, at aluminiummen i kassen har været svakt fra starten av.

hullet du ser, går direkte inn til lamellene, og du har et lavt trykk på kassen, den kan sikkert stadig brukes, men clutchplatene og lamellene vil slites ut fortere end fyy.
personligt ville jeg ha byttet kassen, men det er jo opp til dig.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2011 09:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Støtdempern tar du bare en vinkelsliper og kapper muttern rett av på toppen, du skal jo hive dritten alikevel. Jeg gidder ikke å skru de løs lenger bare kapper de rett av, sparer masse tid

Ops. Pass på at gnistspruten ikke står i frontruta


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2011 10:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 01. Nov 2009 07:56
Innlegg: 260
[quote="Pappa Wolf"]Nu er dette jo et amcarforum, så jeg kommenterer ikke bilderne av den andre!

gm er gm hahaha
hadde det bare vert en ford :lol:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2011 15:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Pappa Wolf skrev:
Nu er dette jo et amcarforum, så jeg kommenterer ikke bilderne av den andre!

hvad angår girkassen din, er det en kombinasjon av flere ting.
i dit tilfelle er innmaten højst sansynligt i ubalanse, og en eller annen har hatt meget høyt turtal, og skiftet manuelt.
er nok til at vibrasjonerne, har fået huset til å sprekke. og det er absolutt ikke umuligt, at aluminiummen i kassen har været svakt fra starten av.

hullet du ser, går direkte inn til lamellene, og du har et lavt trykk på kassen, den kan sikkert stadig brukes, men clutchplatene og lamellene vil slites ut fortere end fyy.
personligt ville jeg ha byttet kassen, men det er jo opp til dig.



Huff...ja var det eg lurte litt på at det blir lavt trykk på kassen, ja trur eg skal få tak i en kasse til..vet om en som står på jobben, trur den er lik..får høre hvem som eiger den og vil evt selge. veit ikkje om eg skal ta meg bryet med å demontere kassen og få det alusveiset ellernoe...hmm..

Edit: Det kan vell ikkje hjelpe litt heller med å fylle på mer enn de 5 liter olja eg fyllte på sist da siden det hullet er der? (slik at det evt er så mye olje på at det dekker hullet) :S

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Sist endret av OldisEinart den Lør 24. Sep 2011 16:05, endret 5 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2011 15:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Roar skrev:
Støtdempern tar du bare en vinkelsliper og kapper muttern rett av på toppen, du skal jo hive dritten alikevel. Jeg gidder ikke å skru de løs lenger bare kapper de rett av, sparer masse tid

Ops. Pass på at gnistspruten ikke står i frontruta


ja hadde det bare vert så enkelt. men her sitter demperene litt nedi øvre bærearm..så blir vansklig å kappe dette uten om å få løftet opp bærearmen først liksom. men får se ka eg gjør.

nei skulle hatt manuel kasse :mrgreen:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2011 19:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ja ja fikk demperene ut vertfall på begge sidene ved hjelp av skralla og vannpumpetang,og fikk brukt det hjemmelaga verktøyet for å stramme mutteren siste rest...så jobben gikk greit.. nye dempere er på....nå blir neste å demontre kalipperene og prøve å få smurdt stempela litt og nye klosser....evt nye skiver,og nye bremseslanger.... en del rust her og der...dette blir sefløgelig sanblåst og slikt når eg kommer så langt..
Bilde
Bilde

Lagde meg ett midlertidig tak i dag også...heh..
Bilde
Bilde

Når eg henta bilen fikk eg med en ekstra bakaksling...men denne har større klokke og bremser..noken som veit kor denne kan stamme fra? den akslingen som står på har litt mindre klokke (vertfall litt annaledes) og mindre bremser...ellers like fester...
Bilde
Bilde

Ett par dårlige bilder av gulvet også gjennom ruta...etter sveising av gulv vil det bli dekket av 2komp epoxy ,også i bagasjerommet..
Bilde
Bilde


tja det var det som skjedde i dag..... :-" :-"

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2011 21:35 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 01. Nov 2008 04:05
Innlegg: 249
det var mye artig å se her :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Sep 2011 04:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
tja, veit ikkje eg, blir vell mye rart her fremmover sikkert :lol: :oops:
---------------------------------------------------------------------



Tenkte å bestille meg nye bremseklosser og foringer for bærebruene...men er litt usikker på amerikanskebildeler.no sine sider med tanke på deler som passer og ikkje...så sendte en forespørsel heller før eg bestiller noke.....

Må vertfall ha:

*ventilerte bremseskiver fremme...virker litt tynne dei eg har no...men er vell brukandes ei stund til...
*nye, evt brukte og bra yttre vinduspakninger
*nye øvre og nedre bærebruforinger
*nye yttre stabstagbolter med foringer som står mellom nedre bærebru og fremre stabstag
*bremseklosser framme
*bremseslanger framme

skrik ut om noen skulle ha også:)


Ellers lurer eg litt på disse foringene som står mellom ramma og chassiet da....er disse umulig å bytte utenom å få løfta heile bilen opp fra ramma? noken som har erfaring med slikt? kom gjerne med tips......... :-" :-k :oops:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Sep 2011 10:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Har bare erfaring fra japanske firehjulstrekkere og montering av heveklosser. Men da tar du bare å løsner alle karosserifester, og hekker opp en side om gangen, mens motsatt side holder karosseriet på rett plass. Bruk en 2"4 eller noe mellom karosseri og jekk for å fordele løftet over litt areal.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Sep 2011 17:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
AW-100 skrev:
Har bare erfaring fra japanske firehjulstrekkere og montering av heveklosser. Men da tar du bare å løsner alle karosserifester, og hekker opp en side om gangen, mens motsatt side holder karosseriet på rett plass. Bruk en 2"4 eller noe mellom karosseri og jekk for å fordele løftet over litt areal.


Ok, jepp takk for tipset.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Sep 2011 21:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ja ja... fått begynt å sveist litt i golvet bak..tenkte å begynde bak og gå frammover.. må være styggaste sveisane eg har gjort noken gong,skulle nesten sensurert dei på bildet :oops: men men,skøytane blei vertfall tette til slutt,måtte bruke en del vatten og pga tektyl under begyndte å brenne litt fleire gonga..so var litt knotearbeid... men golv blir det vertfall sjøl om det ikkje ser so fint ut... alt blir sandblåst til slutt også...må ha meg en orntlig sandblåsepistol først..gått lei biltema sin... gidde heller ikkje å lage so mase profila i platene,heller om det skal bli større gulvplater...det fekk eg gjort nok av i forrige prosjekt med greit resultat...bruke vertfall 1,5-2mm plate i gulvet so blir greit nok sterkt..

Kappa ut.
Bilde

Klippa til papp som mal
Bilde

tahtah

Bilde

Tja..passte greit dette...

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 49  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 38 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support