AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 725 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 49  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 11:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ja da blei det en liten drøm som gikk i oppfyllelse. kanskje ikkje verdens vakkreste bil men eg synst den er litt stilig, kjøpte av en kompis,han hadde den ståendes i garasje i 1 år og starta ett par ganger i løp av den tiden.......så stakk eg å henta den, skifta bunnpannepakning på girkassa fylte på ny olje og kjørte hjem 5 timer...bilen gikk som ei kule heile veien,med ødlagde framdempere, 1 frontlys ,bråka fælt gjor den også pga det var kunn manifoiler og halve frontrøret som sto på,.....så nå skal denne bli restaurert og lakkere oppigjen bilen i en fancy farge...og noen 10x15 kromfelger med breie dekk. 2 siste km før eg kom heim begynte motoren å oppføre seg nett som den gikk tom for bensin, daua heilt ut og fikk trilla meg på 1.gir heim dei siste metera...hmf... ka kan være galt? skal rense forgasseren og sjekke at ikkje det er noe som sperra for bensinen...kanskje bensinpumpa feiler noke eller drit i bensintanken,har ikkje sett om det er noke form for bensinfilter heller om det kunne vær tett....ellers starta motoren som normalt men fjusker på tomgang og gasspådrag litt så trur det er noke bensinkutting ellernoke...hmmm ...jaja får håpe eg finner feilen.... og feilen med frontlysa som levde sitt eget liv... Motoren mener eg er en 350rocket motor med ettermontert edelbrock forgasser..
og har en sperra bakaksling,fikk med en vanlig også.. men var vist større bremser og diff på den såg det ut som men ellers like fester..

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde



Ikkje så masse som har skjedd men har bl.a lagt meg under bilen å studert en del om ting som skal fikses med tanke på eukontroll og slikt og ka som burde skiftes.

*Servoen lekker
*Bremseklosser og evt skiver begge sider framme.
*Dempere framme (bestillt)
*Foringene i øvre og nedre bærearmer burde eg få skifta og..dette blir erstatta med noe polyforing ellernoe. då blir alle bærearmene sandblåst og lakkert og slikt også.


*Har luftfylte bakdempere ved hjelp av kompressor også...men demperene ser ut som dei burde skiftes ut med tanke på rust....eller hive i nye foringer øvre del..den eine foringen øverst hadde glidd ut på høgre bakdempar vertfall...

Veit ikkje vilken motor som har stått i før... men bensintanken har vertfall både tur og retur slange fram..og returslangen er tetta igjen ved hjelp av en bolt.. så veit ikkje om det er orginaltank som står på eller ka det gjør men.. men det gjer no ikkje noke,tvila egentlig på at det blir injection v8 i denne bilen i mitt eige og so...

AC skal rivast ut pga det var noe med den att det lakk så slangen går ut og rett inn igjen.. så her tenkte eg å berre legge opp vanligeslanger via varmeregisteret sånn varmeapparatet skal funke igjen...så må eg få fiksa vifta for den står og går på det laveste skjølv om bryter er "av" og blæs kun kaldluft.

Frontlampene har eg fått til sånn sett, men borteste venstre kjørelys funka berre når eg slår på fjærnlysbryteren på rattstamma...og funka ikkje når kjørelys er på..då funka kun høgre lys...har kjøpt nytt alt av pærer no vertfall for å vite at alt skal funke..so får no sjå om man finn feilen.... lagt opp nye kontakter til nye rele midletidig også... så skal alt unødvendig ledninger vekk som er av høytalerkabel som eg ikkje har funne ut enda kor dei går til....

ett par bilder....slik det ser ut i motor rommet no...og instrumentet....


Bilde
Bilde



Fiksa smått i dag og fått plasert traversen på en stor vedkubbe, snart begynde å demontere dempara og bærearma og slikt..

prøvde med ett par klipp også....er fri eksos og dårlig mic på kamera so lyden er ikkje så kjempefantastisk....
http://s251.photobucket.com/albums/gg31 ... 210452.mp4
http://s251.photobucket.com/albums/gg31 ... 210453.mp4


studert litt på forgasseren i dag og mens motor gikk fra kald til passe varm...er jo automatchoke på denne forgasseren som har blitt påmontert i ettertid....lurer også på om dette er en Rocket 350 motor eller ikkje også...hmm...virka som choken henger seg opp av og til..at det er det som er grunnen til at motoren blir strupa og dauer nesten...har jo motorvarmer,,er det mulighet for å koble av denne automatchoken på en måte?choken er vell der pga kaldstart? er 2 forskjellige spjeld øverst liksom.... kom gjerne med tips...

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Sist endret av OldisEinart den Man 19. Feb 2024 23:59, endret 9 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 12:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Hehe fin historie.. :) Fuskinga skyldes helt sikkert noe mygel i tanken, begynn med å bytte bensinfilter så skal du se at det går bedre. Spesielt siden den gikk fint en lang periode og plutselig begynte å fuske, da begynte nok filteret å tette seg.

Er myye mygel å finne i ledningsnettet på gamle Amerikanere, fant selv 8! ledninger uten sikring på min... Men mye var ettermontert.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 14:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
AW-100 skrev:
Hehe fin historie.. :) Fuskinga skyldes helt sikkert noe mygel i tanken, begynn med å bytte bensinfilter så skal du se at det går bedre. Spesielt siden den gikk fint en lang periode og plutselig begynte å fuske, da begynte nok filteret å tette seg.

Er myye mygel å finne i ledningsnettet på gamle Amerikanere, fant selv 8! ledninger uten sikring på min... Men mye var ettermontert.



Ja det er det eg håper at det kunne være..men har enda ikkje sett noe til bensinfilter da:S ser det går to slanger ut fra øverst på tanken bare..tur og retur...evt kor pleier bensinfilteret å være? har vertfall ett FRAM bensinfilter eg fikk av en kompis en gang..skulle vist være god for 400hk eller ka han babla om..så tenkte å montere dette på slangen før bensinpumpa fremme i motorrommet...

ska se om eg får demontert forgasseren også og legge den i ett diselbad over natta + rense innvendig..

Ang ledninger så har eg fått fiksa noken vertfall.og lagt opp nye sikringer, kontakter til relea og nye rele bl.a..og meir skal fiksast tenkje i.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Sist endret av OldisEinart den Tor 22. Sep 2011 14:37, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 14:36 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
gratulerer med bil, og velkommen ombord.

så ut til å være en Rochester Q-jet forgasser, der sitter bensinfiltret integrert i forgasseren.
kan sagtens tenkes at det er tett.
et lite tip, kjøp en brannslukker, til å ha i bilen.
med diverse løsninger på ledningsnettet, er faren for brann, ikke langt borte!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 14:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Pappa Wolf skrev:
gratulerer med bil, og velkommen ombord.

så ut til å være en Rochester Q-jet forgasser, der sitter bensinfiltret integrert i forgasseren.
kan sagtens tenkes at det er tett.
et lite tip, kjøp en brannslukker, til å ha i bilen.
med diverse løsninger på ledningsnettet, er faren for brann, ikke langt borte!



takk takk

hum ja det kan jo hende , skal se om eg får opna den uten å ødlagt noe :)

ja brannslukker er fint å ha :wink:

og en anna ting eg ikkje skjønnte er at koffor bensintanken har tur/retur..altså en injectiontank...men aner ikkje,mye kan være bytta ut etter alt det eg veit... + noken slanga som er blenda på innsuget.. men sikkert pga forgasserbytte av forrige eiger av han eg kjøpte bilen av.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 16:08 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Den andre slangen på tanken er nok for bensingasser, er ikke injection tank, men er nok emission system på bilen, der bensingassene går innom et kullfilter før gassen blir sendt i retur til tanken, for å unngå at det går ut i fri luft.

Og det er heller ikke alle ledninger i el systemet på americanere som går via vanlige sikringer, noen ledninger har thermosikring, dvs at der er et felt på ledningen som er litt tykkere enn vanligt, og når belastningen blir for stor, så ryker ledningen på et visst punkt og beskytter resten av systemet

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 17:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
T-7 skrev:
Den andre slangen på tanken er nok for bensingasser, er ikke injection tank, men er nok emission system på bilen, der bensingassene går innom et kullfilter før gassen blir sendt i retur til tanken, for å unngå at det går ut i fri luft.

Og det er heller ikke alle ledninger i el systemet på americanere som går via vanlige sikringer, noen ledninger har thermosikring, dvs at der er et felt på ledningen som er litt tykkere enn vanligt, og når belastningen blir for stor, så ryker ledningen på et visst punkt og beskytter resten av systemet


Aha,.. den "retur" slangen som går frem er vertfall plugga igjen ved hjelp av en bolt vertfall fremme med bensinpumpa som står på motorblokka... så regner med den kan bare være slik? eller bør eg gjøre noe med den? lekker ikkje bensin ut vertfall.

Aha ok, skjønner. veit ikkje om denne bilen har fått ettermontert h4 lykter også...er vertfall h4 lykteinnmat på kjørelysa og H1 i dei innerste fjærnlysa. er lagt opp 2 releer, som eg har bytta ut med både nye rele og relekoblinger... er litt usikker på kordan ting er kobla opp, men alle frontlysa funka unntatt venstre kjørelys, det kommer bare på når eg slår på fjernlysspaken...:S så er noe feil her.... mulig det er bare legge opp ledninger å bruke strømtjuv eller noe fra høgre kjørelys side også? eller vil det bli noe overbelastning om noen veit? er veldig dårlig på bilelektronikk :lol: :oops:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 17:41 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
hvis du vil spare dig selv, for senere bekymringer og ergelser, så investerer du i en loddebolt, tinn og krympestrømpe.
strømtyve er ikke bra for ledningsnettet i bilen. når du klemmer den sammen, svekker du ledningen.
har selv hatt erfaringer med strømtyve, (kostet mig en bil på selveste juleaften!) og anbefaler altid folk, at finne en annen og bedre løsning.
et multimeter, og en kveld med bruksforvirringen (husk kaffe) og du er godt på vei, til å feilsøke på bilen din! hehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 17:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
He he, ja da får jeg heller bruke det i steden for strømtjuv ;)

Ja jeg får få med meg en kamerat som mulig har litt peiling på slikt;)

Takker for svar så langt:)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 18:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 19. Feb 2006 21:28
Innlegg: 27
Bosted: Haugesund
her e noen gamle bilder av bilen din:) en kompis så hadde den da. hatt det mye kjekt i den:)


Vedlegg:
149499_460799107126_685947126_5933582_4050791_n.jpg
149499_460799107126_685947126_5933582_4050791_n.jpg [ 87.65 KiB | Vist 26905 ganger ]
296379_460799112126_685947126_5933583_2012071_n.jpg
296379_460799112126_685947126_5933583_2012071_n.jpg [ 93.45 KiB | Vist 26905 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 18:11 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
OldisEinart skrev:
He he, ja da får jeg heller bruke det i steden for strømtjuv ;)

Ja jeg får få med meg en kamerat som mulig har litt peiling på slikt;)

Takker for svar så langt:)


bare hyggeligt, er derfor vi er her! hehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 22:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
cruiser skrev:
her e noen gamle bilder av bilen din:) en kompis så hadde den da. hatt det mye kjekt i den:)



HAHA TØFT!!! :D den var nice!


hehehe blei litt gla nå:) du har ikkje fler? vilket årstall var dette? og vilken felg og dekk dimensjon er det som sto på?

du har ikkje kjennskap til om motor og girkasse har blitt bytta med tiden? og km stand når dere hadde den? kom gjerne med info om den om du har mulighet til det:)

såg faktisk ganske kjent ut..lure på om det var muligens denne eg såg oppå sandsli bowlingsenter en gang...husker en blå bil med noen breie kromfelger hmmm


likte blåfargen! kanskje den skal bli blå igjen!... 8)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 23:43 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 29. Des 2010 16:11
Innlegg: 243
Bosted: Hønefoss
Hvis du leser av VIN-koden på bilen kan du finne ut hva slags motor den ble shippet med. Du finner VIN ved å kikke nederst i vinduet på førersiden. Det sitter også en tag under panseret rett nedenfor vinduet som gir litt info om farge og andre ting. Siden dette er samme årsmodell som min Olds sitter jeg med Service Manual fra det året og kan hjelpe med dekodingen.

Du burde forøvrig skaffe deg samme service manual selv. Den er helt fantastisk. Rotete oppbygd, men all info du trenger er inne der et sted. Har brukt den i bøtter og spann. Og det er til og med et elektrisk koblingsskjema bak med korrekte farger på ledningene!

Her er samme til salgs på Ebay. De koster ingenting.

Videre synes jeg motoren minner veldig om min egen. Fargen er den samme og tyder på en 77+ motor. Det er nemlig da de tok i bruk den noe ekle babyblå fargen "GM Corporate blue". "Rocket"-betegnelsen er egentlig bare et navn på en Oldsmobile 350-motor uavhengig av noe annet. Så ja, det er en Rocket. For å identifiserer motoren nærmere finnes det et castingnummer rett til høyre for oljepåfyllingsrøret, på den lille "hylla" foran på motoren.

Det var alt jeg hadde på hjertet for denne gang :)

_________________
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser med 350 Oldsmobile motor.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2011 00:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Oj tusen takk for info du! da blei eg litt klokare! har vertfall sett det står ett slags "skillt" nedafor vinduet på førersiden, men nå når du forklarer dette skal eg se nermere på den VIN-koden . skal også se etter det castingnummeret... men om du veit det her og nå, veit du hvor mye hk og nm disse motorene har? og går det ann å få tak i grenrør som passer nedimellom på disse motorene,eller blir det "bortkasta" penger å "trimme" disse kanskje?
Planen var i hovedsak å ha dette som en rein krusebil med god v8 lyd, + ett litt stilig stuk til slutt.. :S men vil lage til dobble enderør bak fordiom...derfor tenkte eg på grenrør... :roll:

Jasså ja, skulle nesten hatt en slik service manual ja, bestilte en bok for oldsmobile + + fra chilton eller ka produsenten var..men kjøper gjerne en meir orginal om den du nevner er det! dette blir jo berre meir og meir intressant

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2011 00:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 29. Des 2010 16:11
Innlegg: 243
Bosted: Hønefoss
Hvis det er samme motor som min er dette "dessverre" det vi kaller en lat V8. En smog motor. Dette er motorer produsert med flere miljøvennlige endringer etter innføringen av restriksjoner tidlig på 70-tallet. Mener å huske at det ikke er mer enn 180 HK i denne. NM har jeg ikke oversikt over.

Du kan øke dette noe med visse endringer som eksempelvis fjerning av AC, mekanisk vifte og EGR (da må du nok bytte til en annen forgasser). Men for skikkelig økning må du gjøre større inngrep og bytte innsug, og evt. til bedre topper. Det spørs helt på hva som sitter på den nå, men regner med at det ikke er det beste. Men man vet aldri. Noen kan jo ha satt på noe i ettertid. Du kan lese av hvilke topper du har ved å se på nummeret på siden foran på motoren (et siffer, noen ganger etterfulgt av en bokstav: 3A, 3, 5, eller 8 eksempelvis.) Men jeg kan strengt tatt ikke veldig mye om trimming.

Dette er i bunn og grunn en cruiser med god 8'er lyd, og ikke noe hissigpropp når alt kommer til alt. Grenrør på denne motoren uten oppgraderinger er bare bortkastet tror jeg. Skaper masse varme i motorrommet uten at det gir noen effekt. Du kan heller bare få deg et vanlig dobbelt eksosanlegg uten grenrør.

_________________
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser med 350 Oldsmobile motor.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 725 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 49  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 34 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support