AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 20. Aug 2026 23:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Fre 01. Apr 2011 09:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg har ikke koblet bryteren ennå, men det er en bryter beregnet for nettopp dette formålet. Har blitt fortalt at samme prinsippet brukes mye på nye biler også: Synkende oljetrykk = strøm til drivstoffpumpen kuttes? Er det bra nok på nye biler, så er deg bra nok for meg.

Er også nyttig dersom man slår hull i oljepannen. Motoren vil stoppe før den varmeskjærer seg og ødelegges.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Apr 2011 19:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Dekselet foran bremsefordelingsventilen er på plass (nede til høyre). Det samme er inspeksjons-reservoarene for fremre og bakre bremsekrets. De er av merket Brembo og egentlig beregnet for bakbremsen på en Aprillia motorsykkel. De er selvsagt altfor små til å fungere som reservoarer, men de er forbundet med reservoaret under dashboardet, og vil vise synkende væskenivå ved en eventuell lekkasje, og det er jo det som er hele poenget.

Bilde

Jeg skal lage panserlås med vaier og håndtak gjennom torpedoveggen. For å vite nøyaktig hvor den vaieren skal gå, må jeg gjøre pansersidene ferdig, slik at panserlåsen kan plasseres. Dermed måtte jeg "hoppe" litt i arbeidsrekkefølgen og få på louvers'ene jeg kjøpte i "metervare" på Ebay for ca 1000 NOK alt inkludert.

Bilde

Bilde

Bilde

Det kan se ut som pansersiden har fått en stygg bule etter all sveisingen, men det er (heldigvis) ikke tilfelle. Jeg brukte veldig lang tid på dette. Punktsveiste - banket - punktsveiste - banket osv osv.
Helt til det var hel sveis hele veien rundt.

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg har et prinsipp om ikke å kjøpe unødvendig fjas. Det prinsippet brøt jeg da jeg falt for disse sveiste ventildekslene. Har alltid likt slike. De oser av "no nonsense racing". Kostet kun 70 USD på Ebay. Til den prisen må man lage huller for oljepåfylling og veivhusventilasjon selv. Men det er jo ingen sak. Får et lokalt verksted til å punkte på plass skvalpe-deksler under hullene for ventilasjonen for å unngå at det tettes av oljegørr.
De gamle senterhull dekslene ble ofret for oljepåfyllingslokket. Nå passer alt av skrulokk til LT1 motorer på mine ventildeksler, og der er det mye tøft å få tak i. Flere bilder kommer av dekslene etterhvert.

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 30. Apr 2011 20:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Da har jeg fått dekslene tilbake etter at en bekjent sveiste på en sprutbeskyttelse under veivhusventilasjonen, slik at ikke den tettes av avleiringer etter en tid. Se den røde pilen til venstre.

Gummiforingene var noe romslige. Hullet var ikke for stort, men foringens tynne område var for bredt. De er sikkert beregnet på falsede hull som bygger mer i lengden. fylte mellomrommet med sortfarget Tec7 slik at de satt ordentlig.

Gjengestykket for oljepåfyllingslokket som jeg skar ut fra en gammel ventilkåpe er festet med små skruer, låsemuttrer på undersiden som i tillegg er festet med loctite. Vil ikke ha små muttrer liggende rundt omkring blant ventiler og løftere! Se den røde pilen til høyre.

Bilde

Bilde

Bilde

Ventilkåpene kostet 60 USD, veivhusventilene (ett filter og en enveis-ventil) kostet 36,50 USD for paret, og oljepåfyllingslokket kostet 3,99 USD. Alt kjøpt på Ebay. Mao. en bra oppgradering for kun 100 USD.
Kinavarer alt sammen, selvsagt. Det er det dessverre alltid når det er billig (og ofte selv om det ikke er billig også).

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 30. Apr 2011 23:47 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

ble flott det der :wink:

In this garage,
Bodywork doesn't mean plastic surgery !!!

-71 Pontiac "Sheriff" LeMans - http://www.youtube.com/watch?v=uBMw3kcTDo8
-68 Dodge A108 Custom Sportsman

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 01. Mai 2011 14:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Takker. Har alltid likt "racer-stilen" på de ventilkåpene.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Mai 2011 19:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hva slags lyddempere er det du har der bak?
Fant ikke noe i tråden. Mulig jeg er sløv da. hehe

De ser litt SuperTrapp ut syns jeg.. Tøffe var de iallefall. :twisted:

Har sjøl veldig sansen for slike ventildeksel. Ikke noe bling, men strictly buisness.

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Mai 2011 10:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hei.
Eksos endene er Summits Racings billige, rustfrie 4" enderør som jeg har sveist på en ring med gjengede hull i bakerst, slik at Supertrapp ringer og -lokk kan skrus på.
En fattigmanns-Supertapp med andre ord...
De ekte Supertrapp enderørene har en lyddempersats innvendig - og i tillegg koster de det hvite ut av øya.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Mai 2011 22:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har du noe delenummer til de pottene Hotrodder ?
Har nå montert 3" anlegg som låter super heftig. Eneste problemet er at det er åpne headers høyt og jeg bruker bilen min endel, så trenger noe jeg kan dytte inn i pottene for seint hjem, tidlig på jobb dager, pluss for godkjenning osv. Er disse pottene noe man enkelt kan montere og ta ut langs veien ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Mai 2011 22:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Her ser du prinsippet:
http://www.supertrapp.com/technology/index.asp

Hadde slike potter på en Yamaha V-max 1200 engang. Skruene satte seg gjerne fast etter en tid. De er rustfrie, men det brant seg vel sammen på en måte, og/eller at gjengene ble så tilstoppet at de begynte å skjære seg (typisk rustfritt) når man prøvde å skru de løs.

Jeg kommer til å ha mine endestusser på samme måte hele tiden på min bil, og liker jeg de ikke, blir de byttet. Men hos meg er det som sagt bare endestusser med skiver og lokk i bakkant. Ikke noe dempermateriale inni endestussen.
I tillegg til dette har jeg runde "rett-gjennom" potter under bilen, og en tverrforbindelse rett bak headersene.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Mai 2011 23:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Kjenner til supertrapp som merkevare, ser de har dem hos summit også, Misforstod deg litt bare, trodde kanskje summit hadde sin egen versjon, men var endestykkene fra summit du hadde brukt når jeg leser litt nøyere :-) Får se, kanskje det blir en aktuell måte, men må innrømme at de har en litt annen stil en det jeg har tenkt for bilen min. Får forske litt mer, og kanskje jeg ender opp med dem supertrapp endestussene som enkleste og billigste av/på løsning. Takk for tipset, har sett disse på mange sykler og kjenner prinsippet, ingen dårlig løsning ! Er de effektive med alle platene i ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Mai 2011 07:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Kjenner lite til effekten av de, men liker utseendet.

Originale Supertrapp plater, skruer og lokk kan kjøpes separat. Det var det jeg gjorde. pluss 4" endestusser. Mulig jeg kjøper et sett til med plater for å åpne de mer opp.

Er sikkert å få kjøpt 4" endestusser i rustfritt her i Norge også.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Mai 2011 12:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hadde SS på en Sportster 1200. Med alle platene får du mere effekt på høyt turtall. Med lite plater får du mere på lavt turtall. Merka bra forskjell da jeg drev å tok inn/ut plater. Ga jo mye bedre effekt enn med rakrør også.
Og lyden er jo bare konge! Lyden forandrer seg også med antall plater. bare å søke på supertrapp på youtube, så finner du flere lydeksempler.

Ser her prisen på de svarte: http://supertrapp.com/product_sections/cat.asp?CatID=32. Er det pr. par eller stykk tro?

Syns ikke prisen var så ille. Men har full respekt for prinsippet til Hotrodder, som ser ut å være:

"Så lenge det er billigere å lage det sjøl, ja så lager jeg det sjøl."

En krone spart en plass, kan brukes en annen plass. Og det må være utrolig tilfredsstillende å vite at man har laga/tenkt ut masse løsninger sjøl. "Bare" den Duval-ruta ble jeg mektig imponert over. De fleste ville nok kjøpt noe ferdig.

88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Mai 2011 22:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det er pr stk. Noe billigere hos Summit. Se her:
http://www.summitracing.com/search/bran ... toview=SKU
Ikke uvanlig at det er dyrere å kjøpe direkte fra produsent enn fra forhandler. De har en prispolitikk som tar vare på forhandlerne.
For meg blir det fortsatt mye med 1500 NOK for en litt tøff endestuss...(10 gangen ift dollarpsien bruker å stemme brukbart ved egenimport ).

Baserer man seg kun på disse som lyddempere, er kanskje ikke prisen avskrekkende, men de runde Magnaflow lyddemperne med 4" kropp i rustfritt jeg har under bilen kostet til sammenligning bare 700 NOK pr stk...

Vær også obs på at de sorte endestussene fra Supertrapp er rustfrie kun innvendig. Ytterskallet er vanlig stål.

Men jeg er skikkelig kjip, ja. Stemmer det... :wink:
Ei ny Duval rute kommer på rundt 15000 NOK. Minst. For de pengene får man en ærlig 380hk oppgradering av Chevrolet small block motoren. Hva er mest gøy? Ei litt kul frontrute eller en motor som drar skinnet av pølsa? Ikke mye å lure på for min del ihvertfall. Så kunne jeg jo heller gjøre et forsøk på å lage ruta selv. alt jeg risikerte var å kaste bort en kvadratmeter med 3mm stålplate, og det kan selv jeg tåle å tape. Men nå ble den jo ok, så da ble det ja-takk-begge-deler denne gangen!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 12. Mai 2011 16:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Disse Duvall-rutene er vel opprinnelig støpt i messing. Ser de koster 15K hos Speedway Motors.
Men må være artigere med en unik du har laga sjøl, og kan justere proposisjonene på. Kjøper man ferdig er man jo stucked med utseende på den.

Tenkte du sjøl ut åssen du skulle bygge den opp, eller har du "juksa" og sett det gjort før?

Du får unnskylde at jeg tar opp ting som har skjedd mye lengere opp i tråden, men kom nokså sent inn i den. :)

88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Mai 2011 08:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hei
Jeg brukte ei ferdig rute på en bekjent's 32 Roadster som mal. Hadde med meg kamera og tommestokk. Tok masse bilder i alle mulige vinkler og med tommestokken liggende på ruta. På grunnlag av bildene lagde jeg en mal av halve ruta i stiv papp. Ruta ble breddet ca 10 cm totalt på grunn av at '34 modellen er så mye bredere over cowl'en enn 32 modellen. Med så mye ekstra bredde valgte jeg å heve den ca 3 cm for å slippe å sitte krumrygget å kjøre. Synes ikke det ødelegger proposjonene, og det vil gi mye mer kjøreglede å sitte godt.

Så lagde jeg enda en mal. Denne gangen i finèr, av hele ruta og med knekk på midten. Denne monterte jeg på bilen og tok noen bilder for å sjekke at proposjonene ikke var ødelagt. Da jeg var fornøyd med dette, bgynte jeg på den endelige ruta. Først lagde jeg midtstolpen med korrekt helling, deretter de to halvdelene som jeg sveiste på midtstolpen osv osv. Resten var vanlig platearbeid.

Alt er skjært ut av vanlig 3 mm plate.
Kunne selvsagt gjort det i rustfritt også, men rustfritt slår seg veldig ved lange, langsgående sveiser på smale lengder av metall.
Ruteramma mi slo seg såvidt nede ved cowlen, så jeg har sparklet bittelittegrann omtrent nede ved venstre vindusvisker. Synd, ellers kunne jeg jo bare sendt ramma til fornikling. Hadde jeg gjort det samme igjen skulle jeg greid å unngå dette.

Pappmalene eksisterer ennå. Sendte de til en som var interesert på nsra hot rod forumet.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support