AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 27. Aug 2026 14:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Trepunktseler til van
InnleggSkrevet: Tor 31. Mai 2007 00:38 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Har ein 88 van trippel E hyperion, trivelig bil men manglar trepunktssele i kapteinstolane bak. har seler men finn ikkje hola til øvre feste, har nokon peiling på kvar festet sit, eller må e ned med heile taket og veggar baki?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 31. Mai 2007 11:04 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg monterte nettopp bakseter i en Astrovan.
Anbefaler at du tar en titt inn en Van som allerede har den løsninger du ønsker. Ta gjerne bilder og mål.

Hos meg ble det endel jobb. Såvidt jeg husker var det et hull i polstringen tettet med en plastknott der øvre feste til venstre belte var.
Stålbjelken innefor var også borret for beltefeste, men så begynte problemene: Inni hullet var det et gjengestykke, men det var ikke gjenget! Helt merkelig.
Jeg tok mål av indre diameter på gjengestykket og fant ut at dersom jeg gjenget det opp slik at jeg kunne bruke boltene som fulgte med beltene, ville gjengene bli svært grunne. Dermed var det ubrukelig for meg. Tar ikke sjansen på grunne gjenger på et slikt punkt. Det endte med at jeg skar ut en liten, smal firkant på bjelken, lagde en 5mm tykk plate som var lengre enn hullet, med festemutrer både for beltet og for sleve plata påsveist på baksiden, tredde den lille platen inn BAK platen på bjelken og skrudde den på plass i festemuttrene. Jeg passet på å få det nye festehullet posisjonert i bjelken slik at det kom overens med hulet i polstringen.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 31. Mai 2007 21:27 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

takk for tipset, det høyrer med til historia at det er høgt tak på vogna, får berre håpe at det er fabrikkmontert og ikkje heimesnekra i ein eller anna låve i norge, for eg meiner at det skulle være nokon lunde standarplassering på festet. eg får ta meg ein runde på bygda å sjå om eg finn ein med tre punkt i kaptein stolane bak :)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 01. Jun 2007 00:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Heihei! Nå skal ikke jeg være så altfor skråsikker her, men trenger du trepunktere til baksetene? Jeg kjører også van, har 2+2+3 seteløsning, og det er kun forsetene som har trepunkts. Resten har vanlig magebelte. Dette er en '91 chevy van (minibuss), som jeg forøvrig skal bygge om til personbil. Der er også kravene trepunkts foran og magebelte bakover. (Men de må være e-merkede...)

Håper dette var til hjelp :D

Mentor...

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 03. Jun 2007 01:48 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

treng trepunkt då eg har barn som sit i barnesete. Har også sett eit par gonger kva eit mageelte kan gjera med ein kropp i front mot front i 80 km\t. har spora ein Gladiator med trepunkt i distriktet. skulle gjerne hatt heile bilen :)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 05. Jun 2007 18:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Mentor skrev:
Heihei! Nå skal ikke jeg være så altfor skråsikker her, men trenger du trepunktere til baksetene? Jeg kjører også van, har 2+2+3 seteløsning, og det er kun forsetene som har trepunkts. Resten har vanlig magebelte. Dette er en '91 chevy van (minibuss), som jeg forøvrig skal bygge om til personbil. Der er også kravene trepunkts foran og magebelte bakover. (Men de må være e-merkede...)

Håper dette var til hjelp :D

Mentor...

Jeg fikk samme rådet på min Astro: 2 punkt er det eneste som godkjennes pga altfor høyt øvre tre punkts-feste på høyre sete. Dette rådet nektet jeg å godta.
Jeg vil ikke dele småungene mine i to mens jeg selv overlever en krasj. Jeg lagde en ny brakett for dette festet som gjør at alt funker brillefint og sitter som fy. Det ble godkjent uten anmerkninger. Gjør det pent og sett over et diskre deksel, så sier de ingenting :wink:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: trepunkt sele
InnleggSkrevet: Tir 05. Jun 2007 22:43 
Avlogget
Get going
Get going

Hei, jeg tror ikke du kommer til å finne noe øvre festepunkt til trepunktsele, det er litt kompliserte regler for belter men etter det jeg forstår får du ikke lengere godkjent to punkt sele i det hele tatt. trepunktsele er det eneste som kan brukes om bilen ikke er tidigere godkjent med to punkt seler bak. trepunkt selene som brukes der det er høyt festepunkt har en skinne som flytter ned innfestingen for selve selen. det finnes noe på markedet som heter "bearnut" det ligner på disse popnagle muttrene men er mye kraftigere du borrer hullet litt for lite og slår den inn den er konisk og sekskantet med krage og skrur den sammen det blir dat en krage på innsiden også og det sitter som fjell.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trepunkt sele
InnleggSkrevet: Ons 06. Jun 2007 06:06 
Avlogget
Get going
Get going

rebel skrev:
Hei, jeg tror ikke du kommer til å finne noe øvre festepunkt til trepunktsele, det er litt kompliserte regler for belter men etter det jeg forstår får du ikke lengere godkjent to punkt sele i det hele tatt. trepunktsele er det eneste som kan brukes om bilen ikke er tidigere godkjent med to punkt seler bak. trepunkt selene som brukes der det er høyt festepunkt har en skinne som flytter ned innfestingen for selve selen. det finnes noe på markedet som heter "bearnut" det ligner på disse popnagle muttrene men er mye kraftigere du borrer hullet litt for lite og slår den inn den er konisk og sekskantet med krage og skrur den sammen det blir dat en krage på innsiden også og det sitter som fjell.
dette du sier er det riktige,har nettopp vert på tilsynet og snakket med dem om ombygging av vanen min(som er en to seters varebil på grønne skilt)topungt seler hadde gått hvis jeg hadde hatt en femseter og sku bygge om til åtte eller mere men så lenge det ikke er seter fra før kunne jeg glømme to pungt seler,litt teit egentlig spør man meg siden jeg har orginale setefester i bunn og har en treseter soffa med to pungts belter festet på selve benken.......men neida her må det borres og gjøres på den vanskelige måten....

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Jun 2007 01:29 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

no har eg kikka på gladiatoren og funne hola men det var ikkje gjenger der , (høres kjendt ut..) har snakka med ein del verksted rundt om i landet og eit par av desse anbefalte å laga ein brakett sjølv. skal ikkje si kven. fann ein brakett på nettet, men forstod på den sida at desse var til veteranbilar som ikkje hadde seler i det heile. kostar ca 100 lapp for fire stykker pluss 2-300 i frakt. trur eg lagar etter den malen. men om nokon ynskjer er kjem ein link her :
http://wescoperformance.stores.yahoo.net/boltkit.html

takk for info til alle som har svara, nyttig forum dette. trur eg kjem til å trivas her.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Jun 2007 08:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Kan prøve å lage en tegning av slik jeg gjorde det hvis det er interessant. Tok dessverre ikke bilder. Tenkte ikke at det skule komme til slik nytte...

Jeg ville ikke sveise fast det nye gjengestykket/plata jeg lagde pga faren for at vindusstolpen skulle slå seg og sette vinduet i spenn.
Ville heller ikke sveise så "kaldt" at jeg ikke var 100% sikker på godt heft.
Sveising ville også skape rustproblemer inni stolpen på litt sikt.

Løsningen ble derfor å skru fast plata med 6 stk M6 skruer. Dette er små skruer ifm sikkerhetsbelte. Men 6 av de vil nok holde mass, men for sikkerhets skyld plasserte jeg plata på INNSIDEN av hullet i stolpen. Dermed vil festet henge igjen i hullet selv om de 6 skruene skulle ryke.

Plata jeg lagde var 30mm bred og ca 20 cm lang og ca 5 mm tykk. Midt på borret jeg hull og sveiste fast mutter for sikkerhetsbelte-festet. I hver ende av plata borret jeg 3 hull og sveiste fast mutrer for festebolter. Hullet i takstolpen hvor dette skulle sitte var såvidt over 30 mm bredt og ca 6-7 cm langt. Over og under hullet i takstolpen borret jeg 3+3 hull som stemte overens med tilsvarende hull og mutrer på den lange plata. Fordi plata var såvidt litt smalere enn hullet greide jeg å tre platen inni hullet. Så skrudde jeg fast platen. At platen sitter inni takstolpen og ikke utenpå, gjør også at polstringen som skal være utenpå dette ikke buler ut som den ville gjor dersom platen var festet utenpå.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Jun 2007 13:09 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

send gjerne ei teikning om du har tid:-)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: starcraft 91 mod
InnleggSkrevet: Man 15. Sep 2008 21:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

hei. jeg har kjøpt meg en starcraft, og skal også prøve å sette i 3 punkt seler, men jeg kan ikkje finne dette hullet dere skriver om.... noen som har nærmere forklaring, eller bilde eller no?? hadde vært helt topp....

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 17. Sep 2008 22:10 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

kjem nok ann på årsmodell og verson. om du følger linja bakover fra selene framme, om du har trepukt framme, vil det vere fleire hol bakover. på min var det ikkje gjenger bi desse hola og eg måtte legge inn eit gjenga stykke bak. eg har ein 88 mod hyperion som er bygd i canada. meiner at på nyare starkraft er det gjenga hol. eg måtte skru ned gardin brett og persiennefester samt lista som ligg horisontalt over glasa. har eit bilde med cm mål på ein pc på arbeid. skal sjå om eg finn desse og legge dei ut

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 18. Sep 2008 18:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

hei.. jeg har en 1991 mod starcraft g30 med lavt tak.... hadde vært veldig greit vist du kunne legger ut bilder, eller sende di til meg på mail....

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet