Er ikke å banne i kjerka dette. Til hot rodden har jeg kjøpt skinnstoler fra en 99 modell Fiat Coupe. Kostet meg kr 2000,- på min lokale bilskrot.

Bildet viser setene før og etter vask. En av flere fordeler med skinn er selvsagt at det kan vaskes ordentlig med såpe, slik at selv kraftig skitne og stygge seter kan bli fine igjen. Hvis de har stått fuktig bør de lagres tørt og i romtemperatur en tid.
Disse skal forøvrig farges mørkebrune før de monteres. Muligheten til å kunne endre farge er jo en annen stor fordel med skinnstoler.
Er mange gode bilstoler fra Audier, BMW'er og nyere japsebiler på norske bilskroter ihvertfall.
Sorte skinnstoler fra f.eks en nyere Audi A4 kan ikke se mye feil ut i en klassisk Amcar. De er jo temmlig like en typisk Recaro i designen.
Jeg ville unngått stoler med utseende som av en eller annen grunn avviker fra det man vil kalle normalt i en veteranbil.
Skal man tilpasse stoler fra en annen bil vil det ofte dreie seg om å lage et "adapter" som endrer boltmønsteret i gulvet fra den gamle til den nye stolen. Tenk deg en skinne som boltes fast på tvers mellom originalhullene i gulvet. På skinnen er det to nye hull som passer til den nye stolen. Et slikt opplegg vil nødvendigvis bygge noen mm i høyden. Derfor er det ingen fordel at de nye stolene er høyere enn de gamle.
Evt kan man borre nye hull i gulvet, men kan være en risikosport. Er mye rart man kan treffe da. Dessuten er vel ofte gulvet forsterket der den originale stolen stod.