Hotrodder skrev:
T-7 skrev:
Du får small block Ford motorer med oljesumpen i bakkant også, alt etter hvilken bil motoren var beregnet for, og det finnes også ettermarkeds bunnpanner med oljesumpen i bakkant som kan monteres på motorer som originalt hadde oljesumpen i forkant
Nettopp hva jeg mener: Chevrolets smallblock er enklest og krever ingen slik ombygging uansett hvilken bil den kommer fra.
"Det er da så lite ekstra" sier mange. Ja, men når det blir mange nok ting som koster "bare litt" ekstra tid og penger, så blir det ikke bare litt.
Så var det det med ombygninger og ombygninger da. Jeg mener nå det er lettere å bytte ei bunnpanne (som di fleste bytter til en bling blig sak uansett) en å bygge om torpedoveggen for å få plas til fordeleren på Chevroletmotoren. C4 kassa til Ford er også smalere og letter å få tilpasset en TH350 kassa til Chevrolet.
Når det gjelder pris så stemmer det at Chevrolet har billigere deler en Ford, men det skiller ikke mye. Derimot så er en Ford 351 Windsor motor en del billigere i innkjøp en en Chevrolet 350 motor, og en Chrysler 318 motor er vel enda billigere. Ellers så er 904 kassa til Chrysler en liten og nett kasse som holder i massevis i en Rod.
Fordelen med å bruke Chevrolet motor er at det meste av ettermarkeds deler til rod er basert på Chevrolet.
Det blir også nevnt hær det med planlegning, og noe som letter jobben lit da er å finne ut va du skaffer deg brukt og va du skal ha nytt. Det greieste er da å skaffe di brukte delene først. Bakaksel kan være greit å få tak i brukt. Skaffer du en bakaksel i fra Ford eller Chrysler og skal ha ny forstilling med bremser så kjøper du en med 4 1/2" boltsirkel. Eller vis du bruker en Chevrolet 10 bolt så kjøper du forstilling med 4 3/4" boltsirkel.
Når det gjelder pris på bakaksler regner jeg med at du får en Chrysler 8 1/4" for ca 1 500,- mens en ford 8" gjerne koster 5 000,- og opp. Chrysler akslen er også enkel å tilpasse til en Rod, da den orginalt var opphengt med bladfjærer. Mens de fleste Chevrolet akslene var opphengt med spiralfjærer og trenger en god jobb med vinkelsliper før di kan brukes.