AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 05:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Wasted oil burner prosjekt.
InnleggSkrevet: Tir 08. Feb 2011 15:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Skal i dag hente ein 200L varmtvannstank som eg skal prøve å bygge om til oljebrenner etter dette prinsippet:
( http://www.oupower.com/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0 )
Video: ( http://www.youtube.com/watch?v=Mh0G0HdujFs )

Alle oppdateringar kjem i første (denne) posten.
Kjem til å legge ut litt bilder osv etter kvart som prosjektet tek form!
Grunnen til prosjektet er sjølvforklarande når ein ser på temperaturen ute og dagens straumprisar osv. :mrgreen:

Darkie

Update:

Pris så langt på prosjektet:

Varmtvannstank 200L: Gratis av Røyrleggarbedrift.
Diverse: ca 10 kr i boltar og muttera.. :mrgreen:

Sist endret av Darksoul den Ons 09. Feb 2011 11:10, endret 2 ganger.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Feb 2011 15:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Reservert.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Feb 2011 22:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Spennende, har tenkt på og modifisere en kamin/olje ovn til og gå på spillolje og diesel en stund nå :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Feb 2011 11:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Fekk begynt ein del i går kveld på prosjektet! Fekk strippa tanken for deksel, isolasjon og kranar. Skrudd ut varmekolben og kutta av sjølve elementa. Sette innatt i sjølve skrudelen av kolben for å tette holet.
Skar ut døra og fekk laga til kanten som tettar døra på innsida. Skar ut ein firkant frå dekselet som var rundt sjølve tanken og bolta dette fast.

Skal finne hengsler og røyr i dag på butikken/vraken. Pris så langt på prosjektet er i første post. Bilder kjem og seinare i dag, evnt i morgo tidleg... :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Feb 2011 16:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Denne er jeg også nyskjærrig på hvordan går.

Har gjort diverse eksperimenter med rørbrenner med veldig blandede resultater desverre. Har ennå ikke forsøkt å lage en av disse, men har sett endel på konstruksjonen.

Har vel en nesten full 200 liter med "drivstoff" til dette ståendes i verkstedet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 06. Mar 2011 15:50 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Er det noken framgang på denne?
Vurderer å lage lik type sjøl..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 10. Mar 2011 22:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

har laga en sånn... problemet er å regulere varmen! min var enten full gass eller null gass.... var liksom ingen "akkurat passe"... sikkert 50kw eller mer... varmtvannstanken var rød rundt hele midten selv om jeg hadde en stor trommelvifte som blåste på den hele tiden...
et annet minus med spillolje er all driten i den som blir til noe hardt bek...spilldiesel er kanskje bedre...anbefaler deg å ha filter på oljen iallefall! legg mye tid på å få justeringa av mengden bra(konstant) så blir det en super ovn!

jeg hadde en vandlig justerbar konisk nål-ventil som sto på røret mellom spilloljedunken og ovnen,men når spilloljen ble varm,ble den tynn,og det kom mer olje og mer varme,så skrudde jeg litt ned og da blei ovnen kald og oljen kaldere og tykkere og det kom mindre olje og enda mindre varme,åsså skrudde jeg litt opp osv,osv,osv

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 10. Mar 2011 23:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Brukte et lignende patent i en gammel trebåt jeg hadde tidligere. På ovnen i linkene virker det som selve skåla må være varm nok til at olja kan brenne. Bakdelen slik jeg ser det er at det blir vanskelig å regulere temperaturen da den er nødt å være en del olje som brenner for at ikke olja skal bli for kald og slukke.

I båten min sto ovnen og brant gjennom hele vinteren, men bare så mye at det ble holdt en lunk i båten for å holde fuktigheten vekke. Ovnen var en gammel støpejernsovn (for vedfyring) der jeg borret et lite hull i topplata. Der stakk jeg nedi et gammelt bremserør jeg koblet til en dieseltank litt lengre framme i båten. Ventilen for å justere mengde diesel/olje var den originale tappeventilen på juret til tanken. I bunn i ovnen hadde jeg en skål med en fille eller noe tvist i. Vætet denne med diesel og tente på. Justerte så ventilen slik at det dryppet passelig til at flammen ikke sluknet. Fordelen med å ha ventilen et stykke fra ovnen var at olja ikke ble så påvirket av varmen og endret viskositet. Filla gjor at olja ikke trengte så høy temperatur for å brenne slik at det gikk an å ha en levelig temperatur i båten. Da jeg skulle ut en tur og trengte sterkere varme tok jeg bare ut skåla og fyrte med ved i tillegg. Ventilen fikk stå, stress å justere den igjen etter turen + veden brant mye bedre med litt hjelp :wink:

Vedlegg:
Oljefyring i vedovn.jpg
Oljefyring i vedovn.jpg [ 25.19 KiB | Vist 3145 ganger ]

Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet