AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 27. Aug 2026 08:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 25. Apr 2007 13:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Er det slik at flere hestekrefter utgjør mer i bensinforbruk, eller kan jeg komme bedre ut av det?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 25. Apr 2007 15:05 
Avlogget
Get going
Get going

enig med holden quadraen er en kjempeforgasser....men eg fyller når det er tomt,og lukker øya for forbruket det er gøy og bruke,de dagene det er tomt for gryn står bilen i ro hjemme i garasjen og jeg nyter gleden bare ved og eie den bilen jeg eier.....

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 25. Apr 2007 15:08 
Avlogget
Get going
Get going

astro.v8 skrev:
Er det slik at flere hestekrefter utgjør mer i bensinforbruk, eller kan jeg komme bedre ut av det?
selfølgelig en motor på 100 hester bruker jo ikke så mye som en på 450 hk,men når det er sagt så er det selfølgelig mye opp til mannen(eller damen)som styrer pedalen som avgjør hvor mye sleden skal bruke

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 25. Apr 2007 15:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Med tanke på at jeg har tung bil (1.8ton ca) og bare 195hk, kan det ikke da vere at motoren går "lettere" med 270hk? Hadde håpt å få noe sånt ut av motoren.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 25. Apr 2007 15:43 
Avlogget
Get going
Get going

kan ta en liten skildring...hadde en gang to identiske like short van's eneste forskjellen var den ene hadde 6'er og den andre en sliten 305 chevrolet small block......var nok den med åtter som brukte minst bensin for jeg trengte ikke det "gasspådraget"som jeg måtte på 6'eren for og komme meg like fort opp i fart....så du er nok inne på noe der astrov8...

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 25. Apr 2007 16:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takk for den :) Håper det går som jeg hadde ønsket! Begynner å bli dyrt å bruke bil som bruker 1,5liter+ pr mil på langkjøring med den literprisen som er i dag. Tør egentlig ikke tippe hva den bruker i køkjøring men kan sikkert sette et x bak 1,5. :lol:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 26. Apr 2007 16:07 
Avlogget
Get going
Get going

Torhild skrev:
Hadde tidligere en Mustang -74 ombygd til -78 cobra, med 302 motor, og den gikk faktisk på 1 liter blank på blandet kjøring! Mange som nektet å tro det, men jeg noterte ned hver eneste fylling, antall liter og km, i to år, og regnet ut forbruk hver måned!!
Mustangen vi har nå drikker... øhhh... *host* vel ca 2 liter + på milen. Tror det var 3 tanker vi brukte fra vestlandet til Elverum i fjor sommer!!

Tahoen vår går på 1,3.
tre tanker fra vestlandet til elverum....slå av for kjentfolk då,går ut fra att du har 60-70 liter tank på mustangen det blir 180-210 liter benz på 60 mil det hehe då er du hvertfall oppe i mere enn 2 liter pluss på mila.....ellers bør du tette lekasjen :D......men en liter på mila på en godt jusset small block motor er då ingen umulighet....

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 26. Apr 2007 18:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Står 302/c4 i min LTD.
Har målt forbruk de siste 2 tankinger,blandet/litt langkjøring, ingen bykjøring. Litt overrasket over at den bruker 1,9 på mila....Hadde regnet med en del lavere :?
Har ny edelbrock 600cfm forgasser men et gammelt 4-port innsug i støpejern.
Byttet veiv og veivlager+ det meste av pakninger i vinter, ellers er motoren original.
Noen gode forslag til å få ned forbruket?
Synes av og til det lukter bensin når jeg kjører sakte, men har ikke funnet noen lekasje, utenom mulig svetting på bensinpumpa.
Mener tenningen er ok, men har av og til en liten vacumlekasje ved gearspaken.

96 Jeep cherokee
68 vw boble US importutgave
72 MB 240D
01 Mondeo V6

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 26. Apr 2007 19:05 
Avlogget
Get going
Get going

no er jeg ingen ford mann,men syns 302 hørtes ut som litt liten maskin til en ltd er ikke det en fullsize bil det???og fireports forgasser på en liten motor i stor bil syns eg høres ut som litt smør på flesk,er ganske sikker på att du ikke hadde tapt mye efekt hvis du hadde sitti på den en to porter men bensinforbruket hadde blitt kraftig redusert...

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 26. Apr 2007 20:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

joda, 302 er ikke all verden i en full size, men den veier ikke mer en ca1700 kg, og har ingen ambisjon om noe muskelbil, er mer en "cruiser" jeg da 8) Har uansett mer hk. pr tonn en en gjennomsnittlig riskoker/hitlerslede fra samme år :?: ,og bilen er på ingen måte treg.
Forgasseren har nok potensiale til å pøse mer bensin inn, men (om jeg har forstått rett) benyttes kun alle fire portene over et vist pådrag,noe som er veldig sjeldent når jeg kjører(kjenner på pedalen når sekundærspjeldene åpner) Ble anbefalt denne forgasseren av sarpsborg motor, sa den burde være ok økonomisk, og samtidig holde til lett trimming( kam/innsug)

96 Jeep cherokee
68 vw boble US importutgave
72 MB 240D
01 Mondeo V6

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 26. Apr 2007 22:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

79 ford LTD skrev:

Synes av og til det lukter bensin når jeg kjører sakte, men har ikke funnet noen lekasje, utenom mulig svetting på bensinpumpa.

Hmm. Lukter det besin når den står rolig også? Kan vere den "renner over". Hadde det problemet med min nye Edelbrock gasser. Da var det metallspon på "setet" så nålen ikke stengte for bensin når flottørkammeret var fullt. Hvis den renner over så henger det antakelig dråper med bensin under stagene som går ut på V.S av forgasseren. Du kan jo også sjekke at choken går helt av når motore er varm. Bruker en god del bensin hvis den ikke gjør det :)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 26. Apr 2007 23:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg kjører Chevy Astro 95 modell til daglig. Vortec 4,3L med TPI. Alt er originalt unntatt eksos med mindre motstand og Kn luftfilter. Ikke V8, men grei gromlyd og ok drag for en bruksbil uansett.

På langkjøring går den såvidt under literen hvis jeg er forsiktig. Astroen sliter med stor luftmotstand, så jeg tviler sterkt på at det er mulgi å få den særlig lavere ned i forbruk.
Tror dessverre ikke at en forgasser-V8 får ned forbruket nevneverdig på den.
En 305 TPI i god stand og med headers er nok det V8 oppsettet som vil gi lavest forbruk på en Astro.

Kan også være endel å hente på bakakselutveksling og gearing når man bytter fra V6 til V8 (eller fra V8 til sprekere V8) i En slik bil.

Husk også at "innlysende" ting som høyere luft trykk i dekkene, fersk og god olje på motor, gear og bakaksel, rent og bra luftfilter og ikke altfor brede dekk kan utgjøre adskillige desiliter pr mil i forbruk!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 26. Apr 2007 23:26 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hmm. En del å tenke på der ja. Må få sjekket opp i den utvekslingen på bakakslingen, synest motoren går på litt høyt turtall i visse hastigheter.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 27. Apr 2007 13:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Bensinforbruk henger ikke ihop med hk på en motor. Det har med motorens effektivitet å gjøre.
Geneerelt kan man si at en motor bør ligge på rundt 12-1500 rpm i den hastigheten som bilen mest befinner seg i for og få et bra bensinforbruk.
For de fleste i Norge vil det være 80 km/t.
Etter dette bør man sette opp dekkhøyder og utveksling.
Det vil alltid være en fordel med en liten forgasser på slike turtall da den vil virke bedre, men det er ikke lett å få til hvis man også vil ha effekt. Derfor så er en Rochester spreadbore ( i god stand) noe av det bedre man kan ha hvis man bruker forgasser. Men skal du ha ren effekt og blåser i bensinforbruket så er holley helt klart et førstevalg.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 27. Apr 2007 17:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Roar skrev:
Geneerelt kan man si at en motor bør ligge på rundt 12-1500 rpm i den hastigheten som bilen mest befinner seg i for og få et bra bensinforbruk.
For de fleste i Norge vil det være 80 km/t.

Sliter litt jeg da med turtallet. Ligger på ca 3000rpm. i 80km/t. Er vel ikke rart at bilen bruker mye bensin når ting ikke stemmer overens med hverandre.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support