AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Apr 2026 18:14

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Sonja henies Cord..
InnleggSkrevet: Lør 20. Feb 2010 01:03 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

uten å ha fått den totale dokumentasjonen på den angitte bilen i Norge, skal jeg ikke si noe skråsikkert, men denne er visst verifisert innen veteranbilkretsene. Og det sies at Sonjas var svart, så bilen på bildet er det ikke nei.... 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 20. Feb 2010 17:15 
Avlogget
Get going
Get going

Har lest noe på et amerikansk forum om at Sonja ble brukt i reklamekampanjer for Cord, det var derfor hun falt for bilen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Sep 2010 09:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Får avlive myten om at Sonia henies Cord 810 finnes,den ble hugd opp av Nils Takst på Bekkelaget i Oslo på 60 tallet.
Har også en nabo som var der da bilen ble hugget opp.
Grunnen til at bilen ble hugget opp var at de ikke hadde plass til å lagre den sier ,min nabo.
Det finnes litt deler igjen b.l.a torpedoveggen.
Bilen som sto i bilforretningen i Askim er min gamle Custom Beverly 1937.
Den som sto på Horten bilmuseum er min nåværende Cord.
Det er en 1936 Cord Beverly.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Okt 2010 12:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

123geir skrev:
Får avlive myten om at Sonia henies Cord 810 finnes,den ble hugd opp av Nils Takst på Bekkelaget i Oslo på 60 tallet.
Har også en nabo som var der da bilen ble hugget opp.
Grunnen til at bilen ble hugget opp var at de ikke hadde plass til å lagre den sier ,min nabo.
Det finnes litt deler igjen b.l.a torpedoveggen.
Bilen som sto i bilforretningen i Askim er min gamle Custom Beverly 1937.
Den som sto på Horten bilmuseum er min nåværende Cord.
Det er en 1936 Cord Beverly.

Takk for opplysningene. Mytene om Sonias Cord 810 er mange, og nye dukker stadig opp. har fått noe info gjennom LMK, og hadde tenkt kontakte deg, men ikke kommet så langt...............
PS! Fantastisk flotte biler! Og forumet setter nok pris på om du kunne lagt ut noen bilder av bilene dine...jeg også! 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Okt 2010 19:31 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

:lol: Hun var Isens Dronning og hennes far var Norges første Proff sykkelrytter og han fulgte henne opp da hun startet med sine kunstner på isdekket.
Hun ble en Hollywood yndling og spilte inn mange filmer ,og giftet seg senere med skipsreder Onstad ,hun ruslet desverre allt for tidlig bort .

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Okt 2010 19:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Bilen som ble skrotet på Bækkelaget på 60-tallet er dokumentert med bilder i Jan Tolfsbys rikholdige arkiv, som jeg har hatt tilgang til og på eget initiativ og etter tillatelse fra Tolfsby begynt å scanne. Nå er det lenge siden jeg har vært borti det, og jeg har ikke filene her, men bildene og bildetekstene bekrefter alt det som sies over her - jeg husker igjen Takst-navnet - men jeg husker ikke i farten om det var dokumentert allerede i Tolfsbys albumtekst og fotonotater fra den gang at det var Sonja Henies bil.

Derimot husker jeg også, som det sies over her, at diskusjonen i Amcar om den åpne 810- eller 812-bilen som hun poserte i konkluderte med at bildet trolig var tatt på hennes fasjonable adresse på Hillcrest drive (tror jeg det var) i Beverly Hills, og at den bilen trolig aldri kom til Norge. Hun bodde vel mye i USA, og hadde sikkert flere biler der borte også. Slik sett er det ikke umulig at bilen som hevdes å være hennes, og til salgs i USA, kan være en av disse.

MVH Tore

+ diverse Mercedes og Porsche...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Okt 2010 22:31 
Avlogget
Get going
Get going

Tore R skrev:
Bilen som ble skrotet på Bækkelaget på 60-tallet er dokumentert med bilder i Jan Tolfsbys rikholdige arkiv, som jeg har hatt tilgang til og på eget initiativ og etter tillatelse fra Tolfsby begynt å scanne. Nå er det lenge siden jeg har vært borti det, og jeg har ikke filene her, men bildene og bildetekstene bekrefter alt det som sies over her - jeg husker igjen Takst-navnet - men jeg husker ikke i farten om det var dokumentert allerede i Tolfsbys albumtekst og fotonotater fra den gang at det var Sonja Henies bil.

Derimot husker jeg også, som det sies over her, at diskusjonen i Amcar om den åpne 810- eller 812-bilen som hun poserte i konkluderte med at bildet trolig var tatt på hennes fasjonable adresse på Hillcrest drive (tror jeg det var) i Beverly Hills, og at den bilen trolig aldri kom til Norge. Hun bodde vel mye i USA, og hadde sikkert flere biler der borte også. Slik sett er det ikke umulig at bilen som hevdes å være hennes, og til salgs i USA, kan være en av disse.

MVH Tore

Er bildene fra Jan Tolfsby tilgjengelig for oss andre bilfreaker :lol: =D> =D> =D> :idea: :?: Kunne jo blitt en skikkelig nostalgitråd :idea: :idea: [-o< [-o< [-o< [-o<

Mvh

JohnB

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Okt 2010 23:15 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Tore R skrev:
MVH Tore

Er kanskje tvilsomt........Cord/Auburn klubben over dammen mener å kunne verifisere at Sonia Henie var registrert som eier av kun 1stk. Cord 810, og at denne var forflyttet til Norge. Mener også ha sett informasjon gjennom denne klubben om bildet hvor hun poserte på i en åpen cremefarget Cord, at dette var bil tilhørende en annen "kjendis", eller var det at hun poserte kun for produsentens reklame??? Mener ganske sikkert at det ble verifisert at denne ikke tilhørte henne, men finner det ikke igjen for øyeblikket. Det finnes fantastisk mye informasjon fra klubben.......Denne klubben har virkelig en innsatsrik gjeng, og mengder av fakta opplysninger om disse bilene, også om/fra produksjonen og personer som visst jobbet der,eiere, osv.
Men ,en skal vel egentlig aldri si aldri....det har skjedd før at det har dukket opp ukjente opplysninger, også om biler som har snudd opp ned på de som var stadfestet....... 8) 8) 8)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet