AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 19. Jul 2026 10:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 11. Okt 2010 13:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

har nå kjørt Trans Amen hele helgen, og fått dannet et skikkelig inntrykk av den. Bilen er veldig tight og fin i understellet, og sitter som et klistremerke.

Men jeg har merket et par ting med bilen jeg er nødt til å få fikset i løpet av vinteren:

1. Jeg byttet batteri og dynamoreim, og det har hjulpet på startproblemene jeg har hatt med bilen. Men i går begynte det igjen. Startmotoren går ikke rundt. Kun et "klikk" og ikke noe mer.Lot den stå over natta og den startet uten problemer i dag. Hva kan dette være?

2. Bilen går på veldig høy tomgang når den står i park/neutral

3. Her kommer de to store: Bilen "hakker" noe vanvittig i lavt turtall når jeg skal gasse. Jeg har fått vite fra selger at forgasseren er ikke helt optimal og har fått med en ny edelbrock 600. Forstått det slik at jeg også må bytte innsug om denne skal passe. Kan det skyldes forgasseren?

4. Det virker som den ikke klarer helt å bestemme seg hvilket gir den vil være i. den går litt "opp og ned" ettersom det passer den, og når jeg gir mye gass og den skal kicke ned, kicker den ofte to gir, og det smeller noe jævlig i kassa.

Om noen har anelse om hva disse problemene kan komme av, så hadde jeg vært taknemmelig for innspill

Trenger å få denne god til våren og den blir satt inn neste helg. Turen går da fra Nesodden og til Dokka/Gjøvik, aå trenger å være sikker på at bilen holder hele veien.

Bilde

Bilde

Bilde

F-Body Club of Norway: http://www.fbcn.no

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Okt 2010 14:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

her har jeg gått gliåpp av noe.. fått deg ny" bil.. Flotte greier :D
Grattis.. Synd du sliter med små fjusk i starten.. Men det ordner seg nok etterhvert.. :)

Tid og penger og kunskaper er det som skal til.. Usikker på hva du har av de 3 men.. er uansett mer enn jeg har! hehe :D

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Okt 2010 14:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Skal ikke uttale meg om andre ting enn forgasseren, er nok best slik :wink: Du trenger ikke bytte innsug for å sette på Edelbrocken, det finnes overgang å få fatt i hos blant annet Sarpsborg Motor og Amerikanske Bildeler. Overgangen bygger ca. en tomme i høyden. Såvidt jeg husker trenger den forgasseren du har nå spread bore innsug (to av spjeldene har mindre diameter enn de to andre), du trenger en overgang til square bore som Edelbrock 600 trenger. Uten den overgangen (eller skifte til Edelbrock innsug) vil to av spjeldene ikke kunne åpne seg skikkelig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Okt 2010 17:27 
Avlogget
Get going
Get going

Få noen som har peiling til å sjekke gasseren din. Kan se minst 1 vakumlekk på bildet, og det kan forklare både høy tomgang og fusking. Ville gjort dette FØRST. Q-jet gasseren du har er noen hakk bedre enn Edelbrock/Carter 600 når alt virker som det skal. Den kan du jo selge eller ha i reserve... Sjekk at vakum-modulator på 350 kassa di er koblet til, virker, og har fullt vakum. Det KAN være forklaring på unormal gearing. Startproblemer ligger mest sansynlig i ledningsnettet (mye motstand) og/eller innslaget på starteren. Vanlg feil på GM biler når motor er varm. Lykke til :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Okt 2010 20:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Du er 100% sikker på at du har 2.gir? hvis forgasseren er ny, bytt.. går garantert bedre og billigere om nåværende aldri er rørt.. overgang ligger på 350-450kr trur jeg..

60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Okt 2010 21:37 
Avlogget
Get going
Get going

Gratulere med ny bil! Lenge siden jeg har hørt noe i fra deg... Høres ut som om du har at vakumproblem ja, sjekk alle vakumslanger for lekkasje og at de sitter der de skal...

Du får slenge ut noen flere bilder av doningen da... 8)

1983 Pontiac Trans Am Daytona 5,0l V8 // Prosjekt som vurderes solgt

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Okt 2010 23:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Takk for gode tilbakemeldinger folkens! :) Da skal jeg sende bilder til sarpsborg motor så jeg er sikker på at jeg får riktig overgang. Det kan være en grei måte å finne ut om det er noe galt med gasseren, for så å bytte innsuget i vinter da jeg har en følelse at det kan innebære "litt" mer jobb. Men da vet jeg hvertfall at gasseren fungerer pluss at jeg sikker lærer en ting eller to

Når det kommer til vakumslanger, så trenger jeg nok litt tid på å sette meg skikkelig inn i hvordan man sjekker, finner og bytter dette. Men det har jeg heldigvis vinteren til :)

Håper bare bilen holder opp til Dokka. Den står nå i Oslo og skal kjøres opp førstkommende Lørdag i en stor og romslig låve der jeg har muligheter til å skru i vinter. Har kjørt den rimelig mange timer allerede, og klarer å finne "mellompunktene" der man merker at bilen ikke sliter for mye. Er kun når jeg stopper bilen etter lange kjøreturer det er startproblemer, og kun når jeg stanser bilen og har den i N, D eller (D) den har høy tomgang, og det skal jeg kunne klare å unngå på veien oppover.

Sant skal sies: Jeg er temmelig grønn når det kommer til å skru. Helt enkle ting greier jeg, men er det store jobber så har jeg ikke mye kompetanse. Vil dere si det er vanskelig å få byttet vakumslangene? Evt om det er er noen som kjenner noen i Dokka/Gjøvik området? :)

Mr.Camaro: Det er herlig å være tilbake :) Må si jeg var temmelig stolt når jeg rullet inn på Tyrigrava på tirsdag med ny Trans Am (selv om den ikke startet igjen og halve grava stod og skrudde på bilen :P ), og det har vært et sant helvete å gå fire år uten bil. Og denne her er faktisk fin, selv om den har en del småplukk som må ordnes. Ser i grunn positivt på det siden jeg kommer til å bli bra kjent med bilen i vinter.

Roger: Har forsøkt å få tak i deg i årevis! Ring meg på 92632188 når du leser dette! :) OG FÅ DEG FACEBOOK!

Her har vi litt bilder:

Verdens mest grusomme farge:
Bilde

Bilde

Bilde

"Treverk" som skal bort! Om noen har sorte erstatningsdeler til dette liggendes så ligger tlfnret mitt i denne posten, så bare ring meg! :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Okt 2010 08:10 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Gjør dig selv en tjeneste, å kjøp en liten boks, med startgas, å med motoren på tomgang, sprayer du rundt forgasseren, (la luftfilterboksen bli sittende!)
hvis den stiger i tomgang, så er det vacumlekasje, Noget jeg holder med de andre i her!
jeg er osse temmelig sikker på at det er vakummet til girkassen, som er problemet!
kan du ikke nappe av luftfilterboksen, å ta et bilde, så jeg kan se hvilken forgasser du har på!
ellers kan du svinge ind forbi på veien hjem, så kan jeg se på det!

og etter 14 minutter, besluttede min dator sig for å fremvise bilderne, fra første post!
jeg ser osse flere lekasjemuligheter!

jeg har en spreadbore adaptor, som ligger å slænger! (tror aldrig den kommer i bruk!)

Sist endret av Pappa Wolf den Tir 12. Okt 2010 10:09, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Okt 2010 08:17 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Har samme nr som alltid jeg vettu.. MSN har jeg fortsatt og.. hehe :D
Men skal sende deg en sæssæmæss jeg :-P

Litt tøft du har fått deg en recaro igjen da.. Liker den utgaven du.. hehe :D

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Okt 2010 10:10 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Pappa Wolf skrev:
kan du ikke nappe av luftfilterboksen, å ta et bilde, så jeg kan se hvilken forgasser du har på!
ellers kan du svinge ind forbi på veien hjem, så kan jeg se på det!

og etter 14 minutter, besluttede min dator sig for å fremvise bilderne, fra første post!
jeg ser osse flere lekasjemuligheter!

jeg har en spreadbore adaptor, som ligger å slænger! (tror aldrig den kommer i bruk!)

Om du ser i første posten så ser du bilder av forgasser :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Okt 2010 10:15 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

ja, jeg så det, min dator er temmelig temperamentfuld, så den ventede med å vise de, til etter jeg havde skrevet innlegget!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Okt 2010 23:15 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hei!
Jeg er helt enig med gutta her at det er mye bedre å få fikset den forgasseren du har på motoren fra før av.
Selv byttet jeg fra rochester til edelbrock på en motor da jeg slet med å få den til å gå skikkelig.
Det var riktignok bensinpumpa som var problemet da :P
Men i denne prosessen fant jeg ut at rochesterene er mye finere laget og funker bedre enn edelbrockene.
Ihvertfall når det er på orginalt oppsett og forgasseren i utgangspunktet er tunet til det.

Det er helt tydelig fiklet noe oppi der. Bare ut ifra bildene ser man tre steder på forgasseren hvor den er tettet med slange og mutter.
Det er sansynlig at det lekker der.

Også er det jo ikke sikkert at bensinfilteret i forgasseren er byttet!

Om ikke det bare er vakumlekkasje får kjøpt fine overhalingsett til disse forgasserene med bruksanvisning god nok til at hvem som helst kan gjøre det.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Okt 2010 23:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Takk for svar Rarm! Vet du hvor man får tak i slike overhalingssett?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Okt 2010 00:05 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

http://www.carburetor.ca/

jeg bruker ofte deler herfra, når jeg renoverer en Q-jet!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Okt 2010 08:17 
Avlogget
Get going
Get going

Først kan du begynne med å plugge den slangestussen som stikker ut fra choken. Denne hadde fullt vakum på en Q-jet jeg skrudde på i helgen. Om det er samme sak her, forklarer det både fusk og høy tomgang :D

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet