AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Uling i bakaksel
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=9&t=27820
Side 1 av 1

Forfatter:  gtkvammen [ Man 24. Sep 2018 18:43 ]
Innleggets emne:  Uling i bakaksel

Hei!

Jeg har nettopp bytta bakaksling på en 78 Trans Am, ved prøvekjøring etterpå uler det fra bakakselen ved pådrag, skal ikke mye til, kun såvidt borti gasspedalen og det begynner å ule, helt stille når jeg ikke er borti gassen. Akslingen var i topp stand før den ble montert på min bil, ingen uling/ulyder før. Det eneste som jeg måtte gjøre ved montering var å bytte yoke’n. Sansynligvis har noe gått galt etter dette... forslag til feilsøking av dette problemet? Evt hva det kan være? Det er GM 8,5» 10 bolt.

Forfatter:  doey [ Man 24. Sep 2018 22:51 ]
Innleggets emne:  Re: Uling i bakaksel

Hvor mye dro du til yoken da? Det er jo forspennet på pinjonglageret du drar sammen når du skrur til yoken, troligvis har du nok strammet for lite og du vil da selvsagt få uling...

Forfatter:  gtkvammen [ Tir 25. Sep 2018 16:03 ]
Innleggets emne:  Re: Uling i bakaksel

Det husker jeg ikke nå, men kan tenke meg at jeg har dratt til for mye eller for lite... hvordan fikser jeg dette evt? Må lager og crush sleeve skiftes? Hvordan vet jeg hvilket moment jeg skal bruke?

Forfatter:  OldisEinart [ Tir 02. Okt 2018 14:20 ]
Innleggets emne:  Re: Uling i bakaksel

https://www.youtube.com/watch?v=fYw5bYZWl_Q

Det e nok sikkert ett fasitsvar på nettet en plass, men legger til både en youtube link med litt forklaring.. og en link til en liten forumsnutt der de snakker om preload på nye og brukte lager..

https://www.stevesnovasite.com/forums/s ... hp?t=95804

Og ett klipp av preload verktøyet de bruker...fikk ikkje med meg kor masse preload det var her da...
https://www.youtube.com/watch?v=lD8QNQATrNs

Ellers ett utdrag fra denne sia..
https://sethirdgen.org/10bolt2.htm

"Turn the nut until the pinion won't rock back and forth inside the housing.  You want to eliminate all play.  Now, turn the nut some more, but go very slow, and in small increments.  Once all the play is gone, you will start to crush the crush sleeve.  Once you crush it, you cannot "uncrush" it, so if you over tighten, you will have to throw the sleeve out, get a new one, and start over.  You want between 15-30"/lbs for new bearings, 9-15"/lbs on used bearings."

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/