AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 29. Apr 2026 16:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 27. Mai 2016 11:17 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei!

Kjørte i stykker diffen i min '70 Buick skylark custom med 10-bolt 8.2" aksel. Dette var en åpen diff, så jeg hadde uansett planer om å erstatte denne med en POSI-diff. Utfordringen min er at jeg ikke har særlig kunnskap om amerikanske biler enda, og jeg ser at jungelen av deler er massiv! Jeg ønsker å øke utvekslingen på giret for å få litt mer fraspark. Ser for meg 3.42 eller 3.55 utveksling. Kan noen hjelpe meg med å forstå hvilke deler som passer og hva jeg trenger?

Passer denne for eksempel? http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /overview/

Både norske og amerikanske butikker er greit, men sesongen er jo alt i gang, så jeg vil på veien så fort som mulig.

Håper noen har tips, for jeg er like strandet som bilen akkurat nå. Men holder meg POSI-tiv ;)

Vedlegg:
diff2.jpg
diff2.jpg [ 60.52 KiB | Vist 13976 ganger ]

Vedlegg:
diff3.jpg
diff3.jpg [ 60.88 KiB | Vist 13976 ganger ]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mai 2016 20:08 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

For det første må du være helt sikker på hvilken aksel du har. Sjekk splines, tell de, selv om du 99% sikkert har 28. Hvis du skal skifte utveksling, må du sette opp akselen på nytt, da må du ha shims, nye lager, du må ha måleur for å sette opp drevene nøyaktig, pasta for å smøre på utvekslingen for å se om de treffer riktig, osv. Hvis du har guts til å gå på, så kjør på. Sett deg litt inn i akselen din først, så vet du hva du skal ha, og sjekk med summit at delene passer til din aksel.
Har kjøpt eaton diff til min også, men det er 8.5.
Ville kanskje sjekket litt om det var mulig og få tak i en ferdig sterkere aksel til din, f.eks 8.5.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 01. Jun 2016 09:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei Chevy63!

Har snakket med flere som sier det samme som deg, at de ville satt bort arbeidet/sett etter en komplett bakaksel. Jeg har alltids guts til å gå på, men gidder ikke svi av 10-15k på deler som jeg klarer å ødelegge. En komplett overhalt aksel fra statene koster ca det samme. Men det tar mye tid og styr å få noe sånt shippet fra statene, så ideelt sett skulle jeg funnet noe i Norge.

Det er visst vanlig å oppgradere til '71-'72 skylark bakaksler, da disse er 8.5". Slik jeg har forstått det så er det samme bakaksel som på mange GM trucks brukt til tauing osv, som er billige og alt har posidiff og høyere utveksling. Noen som vet noe mer om dette, eller har tips til hvem jeg kan undersøke med i forhold til en komplett bakaksel? Jeg vedder på at det ligger en slik et eller annet sted i Norge, utfordringen er bare å finne ut hvor.

-Sindre

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 01. Jun 2016 12:16 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Hvorfor ikke ta en telefon til Bildelar Osby i sverige. jeg vil nesten vedde på at de har på lager.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 01. Jun 2016 18:22 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

http://www.powernationtv.com/episode/EP ... le-caprice

Finns litt om aksler i denne videoen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 02. Jun 2016 09:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Osby hadde faktisk ingenting inne nå, men skal sjekke med PG Larsson bildeler. Kul video, selv om ting gikk veldig fort fremover der. Man får jo stegene, og for å være ærlig (og fare for å være ignorant) så ser det ikke så veldig vanskelig ut, så lenge man har utstyret som trengs. Jeg har feks ikke den klokka for å måle backlash, men det kan ikke være noe hokus pokus. Heller ikke den race-toolen. Men de gutta i filmen har jo gjort dette før, så mulig det er mer tricky i virkeligheten. Har sett flere videoer på youtube, og med hjelp fra div. forum så burde det være overkommelig. Korriger meg om jeg tar feil! Å korte inn mellomakselen selv for eksempel, er for min del helt uaktuelt. Det synes jeg virker vanskelig.

Prismessig blir nok en komplett aksel fra statene noe dyrere pga frakta, og det vil nok ta noen mnd før pallen står på gårdsplassen min. Jeg må også korte inn mellomakselen som er en ekstra operasjon og koster ca 3 lapper + frakt. Å bestille deler vil gå på et par uker + at jeg kan betale med kredittkort osv. Jeg må si jeg fortsatt er noe fristet av den tanken, da det totalt sett virker mer overkommelig.

Jeg snuser på dette fra TA performance, som visstnok skal være meget bra og sklir rett inn med riktige lagre osv:
http://www.taperformance.com/products.asp?cat=459

$1283 + frakt og mva. Ender nok på 15000kr, men en komplett aksel blir hvert fall ikke billigere, og jeg skal uansett ha div stasj fra TA.

Sindre

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 02. Jun 2016 09:50 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Du velger naturligvis ut fra lommebok og lyst. Måleur har de på biltema og jula.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Jun 2016 14:29 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har kommet i kontakt med en type som kan bistå med å bygge opp diffen på nytt, så er fristet til å gå for det. Har ikke klart å oppdrive noen 8.5" aksler enda heller, og blir utålmodig. Bestillinger fra Summit kommer jo veldig fort.

Kan noen her bekrefte om disse delene vil passe til min aksel?

Positraction Differential:
http://www.summitracing.com/nv/parts/etn-19674-010

Ring and Pinion Set:
http://www.summitracing.com/nv/parts/rmg-4900821/

Complete Installation Kit:
http://www.summitracing.com/nv/parts/rmg-8310401/

Takk for hjelpen!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Jun 2016 20:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Problemet er at selv om du koster på 9lapper i nye deler, 3-6000kr i installering så sitter du fortsatt igjen med omtrent gm's dårligste aksling og gamle stikkakslinger.

Hvorfor ikke bare klinke til å kjøpe en ny 12bolter fra Moser. De er helt nye, profesjonelt satt opp og skuddsikre..! Ja det koster nesten det dobbelte men da får du ihvertfall en aksling du slipper å bekymre deg for!

Budget varianten er å leite opp brukte deler, gir og positraction på ebay.
Da har du fortsatt en "dårlig aksling" men har heller ikke brukt så mye penger.

Veldig kjedelig å bruke 15lapper på å ende opp med en dårlig aksling.
Mine 2cent.

Lykke til !

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Jun 2016 10:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei, og takk for tilbakemelding rokkern.

Jeg er litt usikker på hva du mener med en av GMs dårligste aksler, for du sier ingenting om hvorfor. Grunnen til at jeg drar frem dette er at jeg er ikke helt enig. Kanskje du blander med Chevy 8.2"? Har lest MYE om aksler de siste ukene og Buick sin 68-70 8.2" kan ikke sammenlignes med de andre 8.2" fra GM i denne perioden. De har samme diameter på kronhjulet, men der stopper omtrent likhetene. Buick gikk langt over linja for å få til en aksel som var vesentlig bedre. Høydepunkter jeg kan nevne er ekstra tykt nodulært differensialhus, utvendige ribber for styrke, superstort pinjonglager (samme som Dana 60), overdimensjonert lager på kronhjulsiden av diffklokka for å håndtere ekstra kraft, ekstra kraftige kronhjulbolter (samme som ford 9"), 27 spline yoke mot 25 spline i Chevy 8.2", samme kontaktflate på pinjong&kronhjul som Ford 9", og ikke C-clips på akslinger. Litt av problemet til Buick 8.2" var at den ble produsert i en tid der GM måtte passe på penga og var under press for å lage én felles aksel for deres modeller. Dermed har den nok fått et dårligere rykte enn fortjent.

Dette er en veldig sær aksel som det nesten ikke finnes deler til, derfor er det en lite populær aksel sammenlignet med GM 8.5". Av gir så finnes kun 3.42 og 3.64 som produseres av Fabcraft i Texas alene. Når jeg alt har en Buick 8.2" som heldigvis duger vesentlig mer enn de øvrige 8.2", så er det ikke såå teit å bygge den opp igjen. Det gjør også at bilen fortsatt blir en matching numbers-bil.

Hadde jeg skulle brukt bilen på stripa med 800hk så hadde jeg vært enig med deg, men dette skal bli en cruiser med 300-400hk som mesteparten av tiden kjøres pent og pyntelig rundt med baksetet fult av damer :mrgreen:¨

Sindre

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Jun 2016 10:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Den lille låsebolten som går igjennom den Pinnebolten øverst på bildet, var den knekt av og, eller hel?
Kanskje du kunne kontaktet Sarpsborg motor ang deler til akslingen din? de er jo veldig hjelpsomme,og skaffer deler fra summit og.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Jun 2016 10:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

sstordahl skrev:
Hei, og takk for tilbakemelding rokkern.

Jeg er litt usikker på hva du mener med en av GMs dårligste aksler, for du sier ingenting om hvorfor. Grunnen til at jeg drar frem dette er at jeg er ikke helt enig. Kanskje du blander med Chevy 8.2"? Har lest MYE om aksler de siste ukene og Buick sin 68-70 8.2" kan ikke sammenlignes med de andre 8.2" fra GM i denne perioden. De har samme diameter på kronhjulet, men der stopper omtrent likhetene. Buick gikk langt over linja for å få til en aksel som var vesentlig bedre. Høydepunkter jeg kan nevne er ekstra tykt nodulært differensialhus, utvendige ribber for styrke, superstort pinjonglager (samme som Dana 60), overdimensjonert lager på kronhjulsiden av diffklokka for å håndtere ekstra kraft, ekstra kraftige kronhjulbolter (samme som ford 9"), 27 spline yoke mot 25 spline i Chevy 8.2", samme kontaktflate på pinjong&kronhjul som Ford 9", og ikke C-clips på akslinger. Litt av problemet til Buick 8.2" var at den ble produsert i en tid der GM måtte passe på penga og var under press for å lage én felles aksel for deres modeller. Dermed har den nok fått et dårligere rykte enn fortjent.

Dette er en veldig sær aksel som det nesten ikke finnes deler til, derfor er det en lite populær aksel sammenlignet med GM 8.5". Av gir så finnes kun 3.42 og 3.64 som produseres av Fabcraft i Texas alene. Når jeg alt har en Buick 8.2" som heldigvis duger vesentlig mer enn de øvrige 8.2", så er det ikke såå teit å bygge den opp igjen. Det gjør også at bilen fortsatt blir en matching numbers-bil.

Hadde jeg skulle brukt bilen på stripa med 800hk så hadde jeg vært enig med deg, men dette skal bli en cruiser med 300-400hk som mesteparten av tiden kjøres pent og pyntelig rundt med baksetet fult av damer :mrgreen:¨

Sindre

Utrolig viktig med masse damer i baksetet !! Bra at du tar opp det ;) Du har helt rett jeg tenkte på Chevrolet 8.2 aksling. Matching Numbers bil er jo litt morsomt, har forståelse for at noen har lyst til å beholde det sånn ! Og som du sier så vil sikkert akslingen holde fint til ditt bruk etterpå. Er jo helt greit å bruke endel penger på en "ikke helt topp" bakaksling hvis det er det man ønsker for bilen. Men fint å ha i bakhodet at man har gjort det av nostalgiske årsaker og ikke utifra en "mest bang for the bucks" type holdning,
Men then again, det er bare en bakaksling, litt annerledes med feks en motor som er mere "hjertet" i bilen, jeg tror jeg hadde gått for en sterkere aksling personlig dersom prisen ikke er så mye mer. Jeg tror bilen til og med fort kan bli mere verdt ved salg om akslingen er kick ass. Kan ikke huske å ha hørt "fin bil men synd den originale akslingen var byttet ut med en Moser 12bolter"....

Lykke til uansett hvilken vei du velger ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Jun 2016 10:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ang diff forresten. Hvis du kan få tak i truetrac til akslingen din så er den super kurant til gatebruk og låser veldig fint på begge hjula.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Jun 2016 14:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Er HELT uenig at en bakaksel bare er en bakaksel! Minst like viktig som motor! :)

Nyttig info på Bjuk 8.2 her. Er nok mange som antar at 8.2 Bjuk er samma som GM 8.2. Jeg skifta min mot en 8.5, men det er GM.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Jun 2016 15:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Så bra du er uenig :) så kjedelig det hadde vært om alle mente det samme ;)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support