sstordahl skrev:
Hei, og takk for tilbakemelding rokkern.
Jeg er litt usikker på hva du mener med en av GMs dårligste aksler, for du sier ingenting om hvorfor. Grunnen til at jeg drar frem dette er at jeg er ikke helt enig. Kanskje du blander med Chevy 8.2"? Har lest MYE om aksler de siste ukene og Buick sin 68-70 8.2" kan ikke sammenlignes med de andre 8.2" fra GM i denne perioden. De har samme diameter på kronhjulet, men der stopper omtrent likhetene. Buick gikk langt over linja for å få til en aksel som var vesentlig bedre. Høydepunkter jeg kan nevne er ekstra tykt nodulært differensialhus, utvendige ribber for styrke, superstort pinjonglager (samme som Dana 60), overdimensjonert lager på kronhjulsiden av diffklokka for å håndtere ekstra kraft, ekstra kraftige kronhjulbolter (samme som ford 9"), 27 spline yoke mot 25 spline i Chevy 8.2", samme kontaktflate på pinjong&kronhjul som Ford 9", og ikke C-clips på akslinger. Litt av problemet til Buick 8.2" var at den ble produsert i en tid der GM måtte passe på penga og var under press for å lage én felles aksel for deres modeller. Dermed har den nok fått et dårligere rykte enn fortjent.
Dette er en veldig sær aksel som det nesten ikke finnes deler til, derfor er det en lite populær aksel sammenlignet med GM 8.5". Av gir så finnes kun 3.42 og 3.64 som produseres av Fabcraft i Texas alene. Når jeg alt har en Buick 8.2" som heldigvis duger vesentlig mer enn de øvrige 8.2", så er det ikke såå teit å bygge den opp igjen. Det gjør også at bilen fortsatt blir en matching numbers-bil.
Hadde jeg skulle brukt bilen på stripa med 800hk så hadde jeg vært enig med deg, men dette skal bli en cruiser med 300-400hk som mesteparten av tiden kjøres pent og pyntelig rundt med baksetet fult av damer

¨
Sindre
Utrolig viktig med masse damer i baksetet !! Bra at du tar opp det

Du har helt rett jeg tenkte på Chevrolet 8.2 aksling. Matching Numbers bil er jo litt morsomt, har forståelse for at noen har lyst til å beholde det sånn ! Og som du sier så vil sikkert akslingen holde fint til ditt bruk etterpå. Er jo helt greit å bruke endel penger på en "ikke helt topp" bakaksling hvis det er det man ønsker for bilen. Men fint å ha i bakhodet at man har gjort det av nostalgiske årsaker og ikke utifra en "mest bang for the bucks" type holdning,
Men then again, det er bare en bakaksling, litt annerledes med feks en motor som er mere "hjertet" i bilen, jeg tror jeg hadde gått for en sterkere aksling personlig dersom prisen ikke er så mye mer. Jeg tror bilen til og med fort kan bli mere verdt ved salg om akslingen er kick ass. Kan ikke huske å ha hørt "fin bil men synd den originale akslingen var byttet ut med en Moser 12bolter"....
Lykke til uansett hvilken vei du velger