| AMCARFORUM.NO https://www.amcarforum.no/phpBB2/ |
|
| Girkasse slurer på Pontiac Trans Am https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=9&t=26532 |
Side 1 av 1 |
| Forfatter: | texxas [ Fre 07. Aug 2015 22:06 ] |
| Innleggets emne: | Girkasse slurer på Pontiac Trans Am |
Hei. Jeg har en 1977 Trans Am 400 som har begynt å slure på girkassen, orginal automatkasse. Det virker som converteren slurer. Oljenivået er riktig. Det hele begynte med at det var litt lite olje på kassen. Jeg fyllte på, kom litt over max, men satset på at det ikke gjorde noe. Etter noen få mil begynte kassen å lugge litt da jeg tråkket litt hardt på gassen. Men gikk greit ved normal kjøring. Da jeg skulle ta en tur idag slurer den mye. Bilen går framover, men visst jeg trår på gassen går turtallet opp, men det er lite respons i bilen. Noen som har noen tips på hva dette kan være? |
|
| Forfatter: | Pappa Wolf [ Lør 08. Aug 2015 10:08 ] |
| Innleggets emne: | Re: Girkasse slurer på Pontiac Trans Am |
For lite olje på kassen betyr som regel, at friksjonen på lamellene inne i kassen blir større, med det resultat at clutchene blir slitt. Derved begynner kassen å slure. Converteren er bare en pumpe som med hydrostatisk trykk leverer drivkraften gjennom kassen. Hvis det er original kassen som sitter i bilen, og den har blitt tatt godt vare på, så holder de lenge, men det er som med alle ting som blir brukt. De blir slitt til slutt. En TH350 kasse koster ca 4000,- å renovere, hvis du gjør det selv, det er inkludert masterkitt, converter og bok. Hvis du vil oppgradere kassen med shiftkitt, høyere stallspeed på converteren, legger du til ca 3000, og slik fortsetter det. |
|
| Forfatter: | texxas [ Lør 08. Aug 2015 11:06 ] |
| Innleggets emne: | Re: Girkasse slurer på Pontiac Trans Am |
Takk for svar! Kassen er tatt ganske greit vare på, men den har 80 000 miles. Om det er mye eller ikke, vet jeg ikke Den er som sagt original. Når jeg sier lite olje, var det rett under minimum, og den er bare kjørt noen få mil med for lite olje. Så da står nok en ovehaling på tur. Jeg har aldri skrudd på automatkasser, men har skrudd mye bil, så det skal ikke være noe problem å overhale den. Som sagt, jeg har ikke greie på automatkasser, så hva menes med shiftkitt og stallspeed? Hvor anbefaler dere å kjøpe delene? |
|
| Forfatter: | The Cowboy [ Lør 08. Aug 2015 12:24 ] |
| Innleggets emne: | Re: Girkasse slurer på Pontiac Trans Am |
texxas skrev: Da jeg skulle ta en tur idag slurer den mye. Bilen går framover, men visst jeg trår på gassen går turtallet opp, men det er lite respons i bilen. Noen som har noen tips på hva dette kan være? Då så ikke i speilet om det kom røyk fra bakhjulene da? hehe |
|
| Forfatter: | texxas [ Lør 08. Aug 2015 12:39 ] |
| Innleggets emne: | Re: Girkasse slurer på Pontiac Trans Am |
Hehe, det er jo det som er ønskeresponsen, men det skjedde dessverre ikke. Lite røyk |
|
| Forfatter: | Pappa Wolf [ Søn 09. Aug 2015 12:12 ] |
| Innleggets emne: | Re: Girkasse slurer på Pontiac Trans Am |
For at en aut kasse skal skifte mykt, må den slure litt på clutchene, akkurat som du gjør i en bil med manuell kasse, for at få en behagelig start. Men dette sliter på clutchene og på sikt vil starten bli mykere og mykere til den slurer hele tiden. Et shift kitt, vil fjerne sluringen, og gi fastere girskift og lengre levetid på kassen. De fås i forskjellige hardheter. Når det kommer til stallspeed, er andre sikkert bedre til å forklare end jeg. Men en hydrostatisk turbin roterer med en vis hastighet, for at drive igang en innvendig turbin vifte. stallspeed er det punktet hvor turbinen har optimal kraft. En vanlig converter har vel stallspeed på omkring 1200 omdr, dvs at ved 1200 omdr begynner den å levere trykk nok. Men det hjelper lite hvis motoren din først leverer krefter nok fra 2500 omdr. da vil girkassen drive bilen fra 1200 omdr, men du vil ikke merke effekt før den kommer opp i turtall, dvs de 2500 omdr, som motoren er bygget for! Dette er tenkte tall, de fleste originale motorer har et spenn fra 1200 og opp til ca 4500 omdr. Det er når du bytter cam til en annet power område at du begynner se på stallspeed på converteren. |
|
| Forfatter: | doey [ Søn 09. Aug 2015 18:31 ] |
| Innleggets emne: | Re: Girkasse slurer på Pontiac Trans Am |
Dra opp peilepinnen, lukt og se på oljen, lukter den brent og er svart så er det bare og rive ut kassen... Klarer du og få kassen opp til Trøndelag kan jeg ordne overhaling til en bra pris... |
|
| Forfatter: | texxas [ Man 10. Aug 2015 22:33 ] |
| Innleggets emne: | Re: Girkasse slurer på Pontiac Trans Am |
Det er en ørliten brent lukt, men olja er rød og fin... men den har nok godt av en overhaling. Hvilken pris snakker vi om doey? Jeg bor på sørlandet, må sjekke fraktpris til Trøndelag i så fall. |
|
| Forfatter: | doey [ Tir 11. Aug 2015 18:48 ] |
| Innleggets emne: | Re: Girkasse slurer på Pontiac Trans Am |
Litt vanskelig og si pris ettersom det er vanskelig og stille diagnose på kassen på forhånd... Utifra det du skriver antar jeg kanskje at oljepumpa og\eller converter begynner og bli sliten siden oljen ikke er svart! Prisen avhenger også av om du skal ha shiftkit med det samme? Noe jeg anbefaler de fleste... |
|
| Forfatter: | Olav [ Fre 14. Aug 2015 13:30 ] |
| Innleggets emne: | Re: Girkasse slurer på Pontiac Trans Am |
Du peiler med motor igang ? |
|
| Forfatter: | texxas [ Ons 19. Aug 2015 22:06 ] |
| Innleggets emne: | Re: Girkasse slurer på Pontiac Trans Am |
Da jeg luktet på oljen gikk ikke motoren, men ja - når jeg peiler nivået går motoren |
|
| Side 1 av 1 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |
|