AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 26. Jun 2026 23:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 08. Jul 2016 10:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Limetid slip diffrensial der ja :) bruker selv valvoline sin 80w90 (mener jeg det var) lsd ,blir gøy å bygge, har bare vert med å shimsa opp min opel aksling en gang med diffbrems,, var mye av og på med pinjonglagrer og difflagrer for å finne rette shimsa,, den blei litt "trang" til slutt,men sleit seg til etter hvert.... :lol: #-o og funka fint i flere år etterpå med en del oljeskift...

Kan bruke en Kulebolt (tror jeg det heter) sånn halvhode måne bolt som er stor nok og borre ett lite hull i midten vist du skal terse av difflagrene med vanlig ters..siden det er hull i midten der. kan være greit å ha en industrivarmer for å varme lagerene også ved montering.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Jul 2016 08:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Slipte ned akselen i går og begynte demonteringen. Stoppa opp etter at jeg hadde tatt ut pinjongen, for ble litt usikker på hva jeg kan ødelegge her og ikke.

Regner med dette er den nye pakningen? Den ser litt annerledes ut, men regner med den passer inn i huset. Ville bare sjekke før jeg river ut den gamle.
Bilde

Kan jeg bare røske ut den gamle pakningen med i tang? Eller bør jeg være obs på noe her?
Bilde

Hva med den innvendige lagerringen? Den sitter godt fast, og den metallskiva bak gjør at jeg ikke får til å banke den ut fra utsiden. Tips her? Trenger jeg å ta vare på den metallgreia bak race-en? Fulgte ikke med noen ny slik hvert fall, og jeg kjenner ikke hensikten til denne dingsen.
Bilde

OldisEinart: fulgte med haugevis med shims, så blir moro å starte med de greiene der ja! Tipper det blir en del ganger av og på med lager.. Diffen er jo shimsa på utsiden av lagrene, så mye enklere enn pinjongen. Mange har jo hatt stor suksess med bare å gjenbruke den originale pinjongshimen, så krysser fingrene.

Sindre


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Jul 2016 09:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Fant forresten en måte å sjekke forspenninga på pinjonglageret også. Surra en hyssing rundt pinjongen, målte avstanden fra senter og ut til hyssingen og dro med ei fiskevekt. Målte ca 4,1kg @ 2,7cm så kom frem til at det var ca 1.1 Nm (ca 10in/lbs) forspenning på originallageret.

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Jul 2016 19:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
sstordahl skrev:
Fant forresten en måte å sjekke forspenninga på pinjonglageret også. Surra en hyssing rundt pinjongen, målte avstanden fra senter og ut til hyssingen og dro med ei fiskevekt. Målte ca 4,1kg @ 2,7cm så kom frem til at det var ca 1.1 Nm (ca 10in/lbs) forspenning på originallageret.

Bilde


Der ser du! Man kommer langt med en fiskevekt og litt matte


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Jul 2016 08:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ang simringen så pleier noen å borre i ett par skruer i det flate partiet og dra den ut med tang. Har selv pleid å bare brukt flatt skrujern å banke inn mellom simringbana og bender til skrujernet tar tak i veggen og vipper den ut..pass på slik du ikke skader godset.

Usikker ang den ringen innafor lageret,, ellers går det an å bruke flatt stort skrujern å banke ut rundt lageret så lenge en kommer til,,,men finst verktøy for det også slik du får en jevnt demontering/montering. det du kan prøve først med den nye simringen er å skjekke at den går over "gaffelen" som hektes i mellomakselen. synst den såg litt stor ut innvendig,og litt liten dim utvendig når du holder den sammen med den gammle simringen.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Jul 2016 09:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Brukte metoden din med skrujernet og det funka fint. Så nå har jeg fått alle delene ut av akselen, så den kan rengjøres skikkelig og montering kan begynne! Ingenting ble skadet under demontering heller.

Hvor nøye må man være under rengjøring og hvilke kjemikalier bør brukes?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Jul 2016 09:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Det var da bra..Bør være ganske reint, bruker bare å dryle på med bremserensn og "rister" litt på akslingen rundt om og lar det renne ut igjen, ett par ganger fks. bremserens tørker jo opp ganske fort også. kjedligt å få drit inn i lamellene, eg villa brukt olje på lamellene og alle deler under montering også,bare slik det ikkje er knusktørt når bilen skal prøves :)

Etter du har fått montert alt og fått kjørt bilen litt villa eg skifta ut oljen igjen også for å skjekke om det er spon eller "innkjørings metallpartikkler" og få ut det. Men du hører fort om det er feilshimsa endten det står for trangt eller for løst og klunker og klanker hehe.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Jul 2016 00:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Okt 2012 22:03
Innlegg: 134
Bosted: Kr.sund
Beklager sent svar, jeg kjøpte beam type momentnøkkel i in-lb skala.(link: http://www.ebay.com/itm/NEW-Park-Tool-T ... SwyKxXhXVf )
Når det gjelder den skiva bak pinjong lagerbanen så kan det kanskje være en oilslinger? men disse pleier vel oftes å være rett innom pinjong simmerringen. Var ihvertfall ikke slik på 8.5" min. Men har ikke vert borti en 8.2" aksel før.

Vanskelig å anslå moment, men rundt 3-400 nm. men her finnes det forskjellige typer crush sleeves, smart sleeve som krever mindre kraft og vanlige i tilleg til solid spacer.
Stram bittelitt, mål-stram-mål etc når du nærmer deg riktig friksjonsdrag så er det viktig å ta det enda roligere med tilstrammingen.
tror jeg hadde rundt 15 in-lb skulle stramme til litt slik at jeg kjente at momentstanga rørte seg, målte og var på 30 in-lb, for mye :( skulle vert rett rundt 20-25 in-lb.

_________________
There is no Replacement for Displacement


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 28. Jul 2016 09:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Hei!

Sjekka med de jeg kjøpte delene av, det er en oil slinger ja. Vet ikke noe mer om plasseringen, men monterte den tilbake der den sto.

Har pressa på alle lagre og slikt nå, og begynte sjekk av backlash og kontaktmønster. Gruer meg litt til den crush sleeven, det høres ut som den mest tricky delen.

Backlash satt til 0.22mm (0.0087")
Bilde

Og dette er mønsteret jeg fikk med originalt pinjonglager:
Bilde
Bilde

Hva tror dere?

Forresten, hvis det er noen som trenger å låne presse i Trondheimsområdet så er det bare å si fra. Den blir jo for det meste stående å støve i garagen.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 28. Jul 2016 09:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Går fremmover her :) er det samme utveksling og shims som du har hatt før som er montert? Synst pinjongen står litt for nær mtp det første bildet der merkene er i den gule gugga,men det kan hende det går, er det mye klonking når du lirker på kronhjulet for hånd med det målet der? Trangt eller lett å snurre rundt diffen?

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 28. Jul 2016 10:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Jada, det går da greit fremover når man bare får tid til å mekke! Kona kom jo selvsagt på den geniale ideen at vi skulle pusse opp badet på samme tid nå, så har hatt henda fulle med det også.

Samme shim på pinjongen som originalt, men ny utveksling (3.42 mot 2.73) og nye shims på hver side av diffen. Når du sier pinjongen står litt nær, betyr det at du ville hatt mønsteret litt nærmere tåa? angående det kan hende det går, hva tenker du på da? Støy eller styrke?

Synes ikke mønsteret ser håpløst ut med tanke på instruksjonen som fulgte med tannhjulene:
Bilde

Det er ikke mye klunking når jeg lirker på kronhjulet nei, men det er lett å snurre rundt diffen. Satte backlash til 0.0087" da instruksjonen sier 0.007" til 0.010".
Slenger på 0.004" shim på hver side til slutt for å øke forspenninga litt på difflagrene.

Instruksjonen fra fabcraft som fulgte med det nye giret:
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 28. Jul 2016 10:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Måtte til å justere opp kontrasten litt på pc skjermen, *kremt* det såg litt bedre ut nå :P ja det jeg mente var at pinjongen sto såg ut som den sto litt for nerme "Toe" på bildet,,,men nå ser jeg at den griper mer lengre mot midten mellom toe og heel. får håpe det blir bra:)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 28. Jul 2016 10:31 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Ok! Høres bra ut. Har sett litt på dette https://www.ringpinion.com/Content/Book ... tterns.pdf
og skjønner at det er ikke helt rett frem å se for en amatør hva som skal flyttes hvor. Mange kombinasjoner! Men om du mener at jeg har et akseptabelt mønster her så forsøker jeg å øke preload på difflagrene også kjører jeg ny sjekk av backlash og mønster før jeg skrur sammen greia og har på olje. Er ikke bestandig så lett å se alt på bilder heller, en video kunne kanskje vært lettere. Jeg kan ta en video som viser både mønster og backlash!

Med det mønsteret jeg har nå, risikerer jeg noe mer enn støy? Er opptatt av å ikke ødelegge noe.. Skal jo uansett ha en rolig innkjøringsperiode på ca 800km (altså 4 år med kjøring haha).


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 28. Jul 2016 10:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ser faktisk ikkje ut som pinjongen går så dypt ned i sporene på "coast" side av tennene,siden du har maling som er urørt nede og oppe i kanten. nå er ikkje eg noke ekspert da:) har bare erfarenhet med min diff som eg var med å monterte å shimsa opp,men min ble litten grand for tett,,og hadde pinjong merket nesten hele anleggsflaten på tennene til kronhjulet.

Synst også du har ett rundere avtrykk som er vist på de "acceptical patterns" på de bildene du har på den Guiden. den var ikke dum forresten:)

Når jeg skulle ut å teste akslingen min første gang var det jo vinter,og med litt stram diff så låg jo ræva konstant ut til sidene på snøen..var nestn litt håpløst morsomt da bilen prøvde å holde den rett.. (dette var en 79 opel kadett c med diffbrems) men uansett så blei den kjørt noen km før det blei bytta olje osv,, etter hvert har den gått seg til med en del oljeskift den tiden for eg ga egentlig F å bare brukte akslingen og den funker knall enda..nå med litt renere olje selvsagt..

Men du merker nok fort om det er lydløst eller ikke ved test kjøring:) hadde jo vert knall om du traff bra på første forsøket.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 28. Jul 2016 13:35 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Er visst mange akseptable mønstre, og de avhenger visst litt av typen tannhjul og produsent. Det er nok med bakaksel som i mange andre tilfeller, at mye kan funke bra selv om det ikke er perfekt.

Jeg skal ta en ny runde i ettermiddag og legge til litt mer shims på hvert difflager for en enda strammere montering. Skal visst være bra med forspenning på disse lagrene også. Tenker å male på alle tenna på kronhjulet for å sjekke at det ikke er ei tann som er dårlig eller noe. Noen som vet hvor jeg får kjøpt sånn pasta for å male på? Var mikroskopisk pakke som fulgte med.

Håper jo selvsagt på at det skal bli perfekt ved første forsøk, men stresser ikke og gjør så godt jeg får til her nå :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support