AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 26. Jun 2026 23:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 09. Jun 2016 15:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Ja det spørs vel hvem man skal være enig med. Visse skifter jo mening like ofte som andre skifter sokker. :)

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Jun 2016 19:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
OldisEinart skrev:
Den lille låsebolten som går igjennom den Pinnebolten øverst på bildet, var den knekt av og, eller hel?
Kanskje du kunne kontaktet Sarpsborg motor ang deler til akslingen din? de er jo veldig hjelpsomme,og skaffer deler fra summit og.


Det var noe muffens med den der låsebolten. Jeg fant nemlig ingen låsebolt, men noe som mer så ut som en liten metallplate presset sammen til en slags metallsplint. Mistenker at noen har mekka på cowboyvis her, og at dette kan være medvirkende til at pinnebolten brakk. Sjekka med Sarpsborg, men de hadde ingenting, og Summit har heller ikke deler som passer!

Rokkern: du har helt sikkert rett i at en ny moser 12-bolt er et minst like godt valg, men har sjekka litt og prisen ender nok fort på det dobbelte levert fra Moser + at det vil ta mye lengre tid å få bilen på veien. Er litt utålmodig :)

Blir straks bestilling nå regner jeg med. Eneste jeg er litt skeptisk til er betalingsmåte. Det beste er jo å betale med kredittkort, men firmaet her har jo ikke noen nettbutikk med betalingsløsning. Noen som har erfaring og råd? å Oppgi kortnummer osv er jo heller ingen god idé.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Jun 2016 23:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Helt ok og respekterer valget ditt :)
Vil allikevel nevne at fra min bil havarerte bakakslinga i 2008 så tok det tre uker før den var på veien igjen. 1uke med research ift alternativene/kostnad/holdbarhet/mailer/forum osv. Men når jeg først hadde bestemt meg bygde Moser akslinga på en uke og frakta tok 8dg. Den gangen var dollaren fin og jeg hadde litt flaks med shipping osv men regninga kom på 19000kr. Nå er det sikkert vesentlig mer.
Husk at du må påregne byggetid i Norge også etter at du får delene.

Ang å oppgi numre så har jeg tatt sjansen på det med ordentlige firmaer og det har aldri blitt noe tull, fint å ta det på tlf så det ikke finnes elektroniske spor om noen hacker mailen din feks.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 17. Jun 2016 11:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Bruk et firma med gode tradisjoner. Da jeg handla med Shafiroff så fikk jeg IBAN og alle detaljer på mail og telefon sammen med en invoice, sjekka ut banken deres, hvor den lå osv. Forhørte meg med banken deres og ikke minst snakka med andre som hadde kjørt bankoverføring med de. Det er flere seriøse som nekter å bruke PayPal osv fordi det er faktisk veldig mange "kunder" også som driver svindel.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Jun 2016 10:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Da har jeg handlet og delene er på vei! Kjøpte av Jim Mitschke hos JDrace and restoration. Brukernavn Monzaz på V8Buick-forum om noen har behov senere. Han har orden i sysakene og etter å ha sendt over noen bilder så plukket han ut alle nødvendige deler for en fullstendig overhaling av bakakselen. Blir 3.42 utveksling og sperre, så gleder meg til delene kommer. Betalte via PayPal, og det fungerer jo utmerket. Han sendte meg PayPal forespørsel på epost og da skjer jo betalingen med kredittkort i praksis. Bra sikkerhet for begge og enkelt og greit. Ulempen er jo diverse gebyrer som PayPal belaster, men det er en liten kostnad i denne sammenhengen.

Er det noen i Trondheimsområdet som har en inch/lbs momentnøkkel uten klikk til leie? Evt er det noen som forhandler slike i Norge? Ser det fort blir 800kr for en slik fra statene. Trenger det for å måle riktig preload på pinjonglageret, og stiv pris for et verktøy jeg sannsynligvis bruker én gang.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Jun 2016 13:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Så bra! Har handlet fra flere forummedlemmer sjøl og hvis de tar PayPal så er det som regel grei skuring.

Momentnøkkel så finnes det plenty konverterings kalkulatorer online. Bare å Google nm to ft lbs, så kan du bruke nm nøkkelen din. :)

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Jun 2016 16:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 05. Okt 2010 16:53
Innlegg: 206
Hei,

Problemet (utover at de er svindyre) er at en vanlig momentnøkkel ikke er "liten" nok til inch/lbs men kun til ft/lbs, den man trenger ser som regel ut som en skrutrekker.
Jeg har en Snap-On qdriver som er justerbar med skala og en annen som jeg ikke husker navnet på (til salgs) som justeres en gang til et visst nivå også klikker den over når den når dette nivå.
du kunne gjerne ha lånt min men de er her i Italia så med mindre du vil ta med deg akselen å komme hit så blir det vanskelig.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Jun 2016 19:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Der har du helt rett. Jeg overså at han skrev inch...

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Jun 2016 11:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Det er egentlig en slik jeg trenger ideelt sett:
Vedlegg:
beamtorque.jpg
beamtorque.jpg [ 8.23 KiB | Vist 12722 ganger ]


Det sies at det ikke kan være momentnøkkel med klikk, og jeg kan være enig i at det er det beste da man ser faktisk moment. MEN, om man har en finstilt momentnøkkel med klikk, og setter denne til 3Nm, som det skal være, så burde jo den klikke når man drar rundt pinjongen? Eller funker det ikke sånn? Jeg ser for meg det vil funke helt fint egentlig.

Denne har jo skala på 2-24Nm: https://bikeshop.no/sykkel/verksted/ver ... 0000023168


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Jun 2016 13:21 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 19. Nov 2011 18:38
Innlegg: 65
Bosted: Mo
Jeg fikk låne en slik liten momentnøkkel av et verksted for anleggsmaskiner som pleide å overhale cummins dieseler/pumper på 80 tallet, flax. Men det du skal måle er jo motstand, kraft x arm, så før jeg fikk låne utstyr, fant jeg ut at jeg kunne benytte en liten fiskevekt å regne ut hva den skulle vise. Ed China på Discovery brukte et lodd på armen til pipa, mener jeg at jeg så.

Ikke dra med in/lbs, jeg gjorde det først, så måtte ha nye lagre og crush sleeve. Til GM så finnes det slike smart sleeve tror jeg de heter, den var mye enklere å skru til, trenger ikke så sinnsvakt mye kraft for å deformere den, anbefales.

_________________
57 Chevy Pickup


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Jun 2016 18:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
3nm er jo nesten ingen ting. Jeg brukte en fiskevekt til å måle motstand i styresnekka. Går an å regne om NM til kg.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Jul 2016 20:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Okt 2012 22:03
Innlegg: 134
Bosted: Kr.sund
sstordahl skrev:
Det er egentlig en slik jeg trenger ideelt sett:
Vedlegg:
beamtorque.jpg


Det sies at det ikke kan være momentnøkkel med klikk, og jeg kan være enig i at det er det beste da man ser faktisk moment. MEN, om man har en finstilt momentnøkkel med klikk, og setter denne til 3Nm, som det skal være, så burde jo den klikke når man drar rundt pinjongen? Eller funker det ikke sånn? Jeg ser for meg det vil funke helt fint egentlig.

Denne har jo skala på 2-24Nm: https://bikeshop.no/sykkel/verksted/ver ... 0000023168


Jeg kjøpte en slik til oppsett av min bakaksel, fungerte helt fint. kom fra bikeshop ett eller anet, men var ikke norsk nettbutikk, fra ebay.

Så noen nevnt crush sleeve, vet det finnes solid spacer til GM 8.5. som visstnok skal funke flott. Jeg brukte crush sleeeve og måtte bruke begge som var i settet da jeg overskjøt tilstramminga på første forsøk. Kraften som må til for komprimere crush sleeven er hinsides, og det er meget lett og gå for langt i iveren :oops:

_________________
There is no Replacement for Displacement


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Jul 2016 08:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
needtorque skrev:
sstordahl skrev:
Det er egentlig en slik jeg trenger ideelt sett:
Vedlegg:
beamtorque.jpg


Det sies at det ikke kan være momentnøkkel med klikk, og jeg kan være enig i at det er det beste da man ser faktisk moment. MEN, om man har en finstilt momentnøkkel med klikk, og setter denne til 3Nm, som det skal være, så burde jo den klikke når man drar rundt pinjongen? Eller funker det ikke sånn? Jeg ser for meg det vil funke helt fint egentlig.

Denne har jo skala på 2-24Nm: https://bikeshop.no/sykkel/verksted/ver ... 0000023168


Jeg kjøpte en slik til oppsett av min bakaksel, fungerte helt fint. kom fra bikeshop ett eller anet, men var ikke norsk nettbutikk, fra ebay.

Så noen nevnt crush sleeve, vet det finnes solid spacer til GM 8.5. som visstnok skal funke flott. Jeg brukte crush sleeeve og måtte bruke begge som var i settet da jeg overskjøt tilstramminga på første forsøk. Kraften som må til for komprimere crush sleeven er hinsides, og det er meget lett og gå for langt i iveren :oops:


Du sier at du kjøpte en "slik", mener du da med klikk? Har du noen indikasjon på ca hvor mange Nm hinsides mye kraft er for å komprimere crush sleeven?

Fikk delene i går, så skal begynne å demontere bakakselen i dag. Hvilken olje må jeg bruke i akselen når den tid kommer?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Jul 2016 08:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Er det lamell sperrediff du har kjøpt? LSD olje (Limited slip)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Jul 2016 09:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Hei!

Usikker på om det er lameller. Auburn LSD, http://www.moserengineering.com/differe ... pline.html

Det fulgte visst med additive for sperre, også sto det anbefalt å bruke mineral 80w90. Hvor mye olje går med sånn ca?

Demonterte bakaksel i går, så da begynner jeg i helgen med å demontere og rengjøre. Kommer ikke til å rushe bygginga her, for er første gangen jeg gjør noe slikt. Har trua på at det skal gå fint, da.

Et par bilder:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 72 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support