AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 23. Aug 2026 05:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 08. Nov 2009 21:41 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hei! Har nylig kjøpt en 1965 impala med en 305. Motorkunnskapen min er ikke på topp og kjøpte bilen for å lære å skru og kose meg om sommeren.. Så her er mitt første spørsmål, og det kommer nok sikkert fler i løpet av vinteren :D

Opplever bilen som veldig tungstartet nå om dagen. Forgasseren er en Holley 4port med tallene 3110 stemplet inn i den. Når bilen først starter virker det som om bilen drukner når jeg gasser på skikkelig og den hoster og harker litt til tider, men tomgangen høres stort sett bra ut. Tendenser til bensinlukt fra eksos på tomgang, og nå i det siste vil den såvidt starte med startgass.
Har også sett at noen ledninger er morkne og at det gnistrer i dem når jeg vrir tenninga.

Kan også legge til at bensinen er fersk, uten blyerstatning og at bilen stort sett har stått stille siden januar 09. Har ikke orket å skru så mye enda da jeg ikke har noe sted innendørs enda, så jeg starter med å spørre folket her om tips :)

Alle svar mottas med takk!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Nov 2009 22:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hei

Nye friske pluggledninger er nok tingen her, og vær sikker på at tenning fungerer ordentelig før du ser nærmere på gasser

80 Chevrolet Malibu Sedan
01 Jeep Grand Cherokee
#_______________________#

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Nov 2009 18:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
FredrikForskaling skrev:
Hei! Har nylig kjøpt en 1965 impala med en 305. Motorkunnskapen min er ikke på topp og kjøpte bilen for å lære å skru og kose meg om sommeren.. Så her er mitt første spørsmål, og det kommer nok sikkert fler i løpet av vinteren :D

Opplever bilen som veldig tungstartet nå om dagen. Forgasseren er en Holley 4port med tallene 3110 stemplet inn i den. Når bilen først starter virker det som om bilen drukner når jeg gasser på skikkelig og den hoster og harker litt til tider, men tomgangen høres stort sett bra ut. Tendenser til bensinlukt fra eksos på tomgang, og nå i det siste vil den såvidt starte med startgass.
Har også sett at noen ledninger er morkne og at det gnistrer i dem når jeg vrir tenninga.

Kan også legge til at bensinen er fersk, uten blyerstatning og at bilen stort sett har stått stille siden januar 09. Har ikke orket å skru så mye enda da jeg ikke har noe sted innendørs enda, så jeg starter med å spørre folket her om tips :)

Alle svar mottas med takk!

Først og fremst hadde nå jeg fiksa de gnistene, Du sier at det luter bensin..Disse 2 går vel ikke å godt overens, (Dersom du ikke ER ute etter brann da :wink: )

Jeg tror jeg hadde prøvd å strøype gassern og starte på null. Helt inn med blandeskrue og 2 ut.(Er i allefall 2 ut på carter\weber)
Skifte plugger selvsagt og slike ting. sjekka tenninga og er jo en fordel kanskje :wink:

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Nov 2009 19:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hmmmm. er det en gammel gasser? som skrevet før så bytt tennplugger, pluggledninger. juster tenningen. om gasseren er gammel og slitt så invester i noe nytt.. til en 305 så trenger du ikke mer enn 600cfm gasser. alt for mange tror det hjelper å sette på aaaaalt for stor gasser.. BYTT alle ledninger som lager gnist.. og slanger som er sprukne...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Nov 2009 21:01 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Takk for svar! Tok en titt i i motorn i dag og det viser seg at en av pluggledningene er defekt. nytt ledningssett og plugger er bestilt. monteres i morgen.

når det gjelder gnistene har jeg lagt merke til at dette er to tynne ledninger som går inn i venstre side av motorblokka under eksosen og midt i mellom to av pluggene. foreløpig isolert disse provisorisk med teip for å unngå gnister, og byttes i løpet av vinteren

Hvor gammel gasseren er aner jeg ikke den sto på da jeg kjøpte bilen, men de jeg har snakket med har nevnt at den kan være litt for stor til en 305. Har planer om å bytte den ut til våren, men først skal den få skilter på seg.. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Nov 2009 21:07 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Da er plugger og ledninger byttet, og bilen starter som bare det! eneste jeg har lagt merke til (både nå og før pluggledningen gikk i stykker) er at når jeg gasser skikkelig, så skyter det i forgasseren, så nå blir det å sjekke forgasseren og bensinfilteret!

Takk for hjelp så langt! :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Nov 2009 22:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

FredrikForskaling skrev:
Da er plugger og ledninger byttet, og bilen starter som bare det! eneste jeg har lagt merke til (både nå og før pluggledningen gikk i stykker) er at når jeg gasser skikkelig, så skyter det i forgasseren, så nå blir det å sjekke forgasseren og bensinfilteret!

Takk for hjelp så langt! :)

Sjekk tenninga

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet