AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 03. Nov 2025 14:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ford 7,3 diesel
InnleggSkrevet: Tor 01. Okt 2009 22:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Som post sier så har eg en 7,3 diesel som eg lurer litt på.Har byttet termostat for å se om de hjalp på temperaturen på motor,men synest de hjalp lite.Kan vere instrument som er dårlig eller tempgiver på motor,da lampen lyser av og til.Problemet er at eg synest den bruker vel mye drivstoff vel 2 liter + på fin blandet kjøring og eg synest den lukter felt diesel også(ryker en del på tomgang) så eg lurer på om den kan ha noen samanheng med tempmåler på motor ?? Tenker at om den er defekt om den kan styre noen form for sjåk ved kaldstart som ikkje slår seg av.Har ikkje greie på diesel så eg håper noen forstår hva eg prøver og forklare her.Kan vel kansje vere slitte dyser på den eller om dieselfilter har noen form for innvirkning ??:Håper på tips da den ellers er i grei stand og har lyst til å beholde den.Er en Ford Econoline 350 van.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford 7,3 diesel
InnleggSkrevet: Ons 14. Okt 2009 22:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hmm ingen som forstår meg eller ingen som vet :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Okt 2009 13:15 
Avlogget
Get going
Get going

hei. det som gjør at ford'n din ryker og bruker mye diesel kan ha flere årsaker. tett filter kan påvirke trykket til dieselpumpa litt. men jeg vil tro at slitte dyser er den største årsaken, dårlig forstøving vil gi dårligere forbrenning som igjen gjør at forbrenningstemperaturen blir for lav og motoren vil ryke og dra for mye diesel. er samtidig fjørene i dysene blitt slappe er tenningstidspunktet endret og da vil dette påvirke forbrenningen med. tenningen på en dieselmotor stilles inn på når innsprøytningen begynner. og det er viktig for motorens karakteristikk at dette stemmer. på samme måte som at pluggene slites på en bensinmotor vil dysene slites på en diesel. tildels vil spissene slites. spissen er som en tykk nål som går ned i et sete og er tett. mot baksiden av nåla ligger det en shimsa fjør. når trykket i dysa overvinner fjørpresset vil diesel sprøytes inn i sylinderen. dette tar brøkdelen av et sekund, om flere av dine 8 dyser ligger utenfor toleransen vil sylindrene ha forskjellig innsprøyningstidspunkt. resultatet er at motoren vil ryke dra mye diesel og dra dårlig. det finnes tenningslamper for diesel men den vil ikke ha noen betydning om du ikke er 110% sikker på at alle dysene åpner og forstøver likt. nå er det enkelt å ta ut å få sjekka dysene på en ford da.

håper dette var til hjelp.

76 malibu landau coupe under rest
88 chev van
77 caprice prosjekt
80 caprice prosjekt
92 chevy tiara presidental

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Okt 2009 19:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hei
Tett filter eller dårlig filter vil vel heller gjøre at den får lite diesel ??.Synest bilen drar brukbart den er jo snart 3 tonn da.Ved pådarag normal kjøring så ser eg ikje noe røyk i speilet heller ikkje ved at eg trøkker pedalen i bunn for å komme fort opp i fart :lol: ,men nå er de ikkje så lett å se de heller da alltid.Står eg på tomgang og ruser den litt opp så kan de høre ut som en form for tenningsbank og en tar to tjappe på gassen og den ryker litt blått og sort.Ps er de mulig å se om dysa er slitt ????

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Nov 2009 23:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Fortsettertråden min her i stedet for ny.Etter mye att og fram så har eg ikkje blitt så mye klokere.Bilen bruke nå merkligt nok mindre diesel,så eg lurer på om de kan ha vert i forbindelse med templampen (tempgiver) at eg har fått mere forbruk for nå har den vert slukket en stund og bruker mindre.Har bestilt meg nytt dieselfilter nå og skal skifte dette,så er de noen som kan tipse meg om hvordan eg går frem så sier eg takk.Et annet spørsmål gjelder vacumpompa på bilen.Når den står og går på tomgang så ser de ut til at de er litt kast i den opp og ned samtidigt som ut og inn.Kan nevne at eg er plaget med hyppige skift av viftereim og og har nå nettop skiftet hjulet for strammeren og håper eg slipper å skifte på en stund.Er de noen som tror at de ligger i vakumpompen de med hyppige skift av viftereim ???.Tar mot tips om noen har vert plaget med lignende da eg begynner å bli lei av å skifte :D Motor er som overskrift sier ford 7,3

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 21. Nov 2009 20:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hvis motoren er noenlunde lik min Chevy 6,2 så hadde jeg noe av det samme problemet.
Se tråden min her http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=8&t=9795

Hos meg var det kaldstarten som ikke slo inn. Mest sannsynlig pga defekt tempføler.

-*-If it ain't broken, try to improve it-*-

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 22. Nov 2009 00:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Likeheten mellom disse motorene skal eg ikkje uttale meg om,men likheten er der vel når de gjelder funksjonsmåte ved oppstart.Er ikkje noen dieselspesialist så de får andre utale seg om.Mitt største problem nå er som eg skreiv over her om hyppige skift av viftereim og lurer på om andre har vert plaget med de samma på ford sin 7,3 diesel. Ser ut til fra mine øyne at reimhjul på vacumpumpa kaster litt opp og ned samtidigt som de ser ut til den kaster litt ut og inn og.Har ikkje hatt denne type bil før så eg veit ikkje om de er som de skal vere nå men tviler.Veit der er interval på strammehjul så de har eg skiftet men kansje eg må til og skifte strammeren og.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 22. Nov 2009 01:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Du bør nok bytte vacum-pumpa og reimhjulet, har sett det før på 7,3, så slipper du disse hypige reimbyttene.

Bronco '78 Triple black
Recaro Trans Am '82 m/355 TTI
Astro '90 lav og kort
Camaro '92 350/6speed/9" -Solgt

Bad ass boys drive bad ass toys!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 22. Nov 2009 09:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ok fryktet at eg måtte til med skifte av den ja men ser ut til at de er bare hjulet som kaster og ikkje akslingen.Pompen i seg sjølv virker ok

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 22. Nov 2009 10:25 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Kontroler om det er slakk i pumpa, det blir ikkje kast i reimhjulet av ingenting, kan hende at det er slakk i pumpa men det ser ut som det er reimhjulet.
Har vært borti det før.

Bronco '78 Triple black
Recaro Trans Am '82 m/355 TTI
Astro '90 lav og kort
Camaro '92 350/6speed/9" -Solgt

Bad ass boys drive bad ass toys!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 22. Nov 2009 12:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

skal ha meg en tur ut senere i dag for de hyler som fy nå så skal sjekke for slakk i samma slengen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 22. Nov 2009 20:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Har nå vert i garagen og tittet men kan ikkje kjenne noen slakke i vacumpompa men er 90% sikker på at de er der hylingen kommer fra.Kansje de kan vere lageret som er kaputt selv om de ikkje er slakke??Ser at viftereim ikkje ligger skikkelig innpå strammehjulet så eg prøvde og legge mellom en skive så den kom lenger ut uten at de hjalp noe på skrikingen.Har nytt strammehjul og skiftet de andre hjulet som ligger rett under.Når eg titter på hjulet som er på vacumpompe så ser de ut som at de har vert belagt med lakk (plastbeskyttelse) veit ikkje hva som er rett der.Er blankslitt til stål nå.Kansje strammeren er dårlig ?? virket stram for meg men så at strammeren flyttet seg opp og ned.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Nov 2009 22:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Noen som tror de kan vere strammeren som er slitt å må byttes ?? Virker tigt og fin men ser den lever opp og ned også.Lakken på hjulet til vacuumpompa er helt blankslitt så kansje den glepper der ??

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Des 2009 18:52 
Avlogget
Get going
Get going

veldig vanskelig å vite hva som er feil uten å se på det, kjenner du ikke noen som har litt peiling som kan hjelpe deg da ? det er ikke flaut å be om hjelp vet du;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Des 2009 20:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Får se hva de blir til har mest tro på at de er hjulet som sitter på vacuumpompa mi som er slitt,er helt blankt til stålet og så eg venter fortsatt på svar fra en her på forumet om han har eller ikkje før eg kjøper ny (nytt)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet