AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 19:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 30. Des 2008 21:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 14. Aug 2007 13:58
Innlegg: 71
Bosted: Sauda
Kjøpte meg en "bruks/arbeidsbil" i går.
Det er en 90 mod Dodge Ram B350 van. Denne har en 318 EFI.
Fikk bilen billig på grunn av et problem som ingen hadde klart å finne ut av.
Når motoren når arb. temp. kutter den. Det vil si motoren stopper tvert. Noen ganger starter den av seg selv umiddelbart. Andre ganger kan den trille noen hundre meter før den plutselig starter igjen. Og andre ganger må man ut i motor rommet og ta koblingen på styringen til hjernen, fra hverandre og sette sammen igjen.
Bilen hadde vært på merkeverksted 3 ganger. Alle gangene fikk de feilmelding på "oksygenmåler" i høyre eksos manifoil. Denne ble bytte to ganger, men fortsatt samme problem.

Den funker greit i litt fart, men jukser litt innimellom. Problemet er verst når man slipper gassen og "triller" inn i lavere fartsoner. Altså slipper den på tomgang, eller holder veldig lite gass.

Jeg merket meg det at det røde tenningslyset ikke kom på i instrumentpanelet da motoren stopper. Men det tennes/blinker idet den starter igjen.

Vil jo da tro at det er dårlig kontakt/jording et sted i ledningsnettet.

Er det noen som har forslag/tips e.l. å komme med, før jeg starter feilsøking?

Bilen stoppet ca 12-15 ganger på ca 11 mil, da jeg hentet den. Så det blir jo et irritasjonsmoment i lengden...

Tenkte å ohme alle koblinger/ledninger, og sjekke alle kontakter/relê o.l. til å begynne med.



Edit: Fant ut at den stopper når den er kald også. Etter å ha ventet ca 4-5 minutt, startet den igjen.

_________________
90 Dodge Ram B350LT
74 Dodge Dart Swinger 2 dr Ht.
74 Dodge Dart Custom Spesial Edition.
72 Dodge Polara Stw. 440 Magnum.
X 70 Dodge Dart Swinger. 372 cid + NOS.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Jan 2009 21:42 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 14. Jun 2006 08:40
Innlegg: 192
Bosted: Skedsmo
Hei,
jeg har ikke peiling på din motor, men drar igang med noe generelt.

De fleste efi-motorer skal gå selv om diverse følere feiler. Det gjelder for lambdasonden også. Prøv derfor å koble fra det du finner, en etter en og ta en prøvetur.
Opplevde nylig en Golf med møkkete luftmengdemåler. Gikk som ei f...., men ble sprek som bare det når vi koblet vekk hele greia. En rens og motoren var som ny igjen.
Se også etter sprekker/lekkasjer i diverse vakuum- og luftslanger.

_________________
1989 Astro CL 4WDprosjekt/delebil? Til salgs
1989 Astro V8 TPI prosjekt. Godkjent. Til salgs
1992 Astro AWD shorty
2004 Astro AWD LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Jan 2009 22:38 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 14. Aug 2007 13:58
Innlegg: 71
Bosted: Sauda
Takker for input..
Blir nok til at vi må prøve eliminerings metoden ja... Akkurat nå er det -9,5 grader, så det frister lite å skru. Men skal ta fatt på dette i løpet av nærmeste dagene.
Glad for alle tips, ideer jeg kan få. :)

_________________
90 Dodge Ram B350LT
74 Dodge Dart Swinger 2 dr Ht.
74 Dodge Dart Custom Spesial Edition.
72 Dodge Polara Stw. 440 Magnum.
X 70 Dodge Dart Swinger. 372 cid + NOS.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Jan 2009 01:28 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
prøv lige, å sjekke multistikket, til hjernen!

hvis det har været koblet av å på, mange gange, er det 85% sikkert at problemet ligger der!

Stikket bliver simpelthen løst innvendigt, og sender feilmeldinger, i hyt og pine, pga dårlig kontakt!
sjekk, osse om noen av pinnene, i stikket er knekket! hender iblandt, når man bliver irriteret :oops:

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Jan 2009 19:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 14. Aug 2007 13:58
Innlegg: 71
Bosted: Sauda
Det kan helle litt mot at det ligger en feil i området rundt hoved kontakten til hjernen ja.
Kjørte litt i dag, da den stoppet, ville den ikke gå igjen.
Mens jeg prøvde å starte igjen, hadde jeg en til å rikke litt og bevege "kabelklysa" som går til hjernen, og da tennte den med en gang.
Så jeg fokuserer på denne kabelen og koblingen først.

_________________
90 Dodge Ram B350LT
74 Dodge Dart Swinger 2 dr Ht.
74 Dodge Dart Custom Spesial Edition.
72 Dodge Polara Stw. 440 Magnum.
X 70 Dodge Dart Swinger. 372 cid + NOS.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 03. Jan 2009 13:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 06. Nov 2008 20:28
Innlegg: 142
Bosted: Larvik
hadde samme prolemet på en 77 aspen, men det er jo gasser, og der var det strømleder`n til coilen, og den holdt på akuratt like dan. HELT likt. og da var det et lite brudd akuratt der kablen går inn til coilen. sånn at vær gang jeg kom til en lyskryss eller inn i ei lita fartsone, som jeg var neddom tomgang, stoppet den.

men veit ikke om det kan være noe sånt på efi å?

_________________
Hater Skatt, Moms og Rust

1992 Jeep Cherokee 4l limited
1971 Dodge D100 long bed 318/727
1988 Dodge van B350 Le gasser


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support