Med eksostemp mente jeg egentlig EGT- exhaust gas temperature, under kjøring og skikkelig pådrag. Skjønner at om det blir veldig varmt så kan det tyde på at motoren går for magert, eller at tenningen er ute.
Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor jeg må ha det for å sørge for at blandingsforholdet til motoren er riktig.
Har hatt lyst på en sånn infrarød tempmåler en stund, litt vanskelig å sjekke i hundre km/t kanskje?? hehe, kanskje jeg finner en liten kid som kan ligge nedi der og måle litt innimellom middags-spisingen. Denne er vel også grei å bruke for å sjekke termostaten også.
Trodde det var vanlig at en V8 med litt kam hoppa over en sylinder i ny og ne på tomgang, Ikke at det er så mye kam på 502`n at det gjør no..
Poenget er vel sikkert at selv om det hoppes over et slag i ny og ne, uten belastning vel og merke, så får man et inntrykk dersom ett rør er veldig kaldt mens de andre er varme.
Er skikkelig hypp på et ordentlig bredbåndslambda kit, for å "take the guesswork out of jetting" som det så pent heter. Det geniale her er jo at selv om det koster litt så vil man kunne flytte dette rundt på forskjellige biler for å tune de inn med riktig dyser. Kan jo gjøre jobben sammen med kameratene i verkstedet. Mye å lære her det er jeg sikker på.
Leste en artikkel, tror det var carcraft hvor de endte opp med 30% lavere bensinforbruk. Det er jo fort 2-3000 kr spart inn det
Syns det er litt rart at dette ikke er helt vanlig og at det engasjerer flere.. Kanskje dette er litt for hightech for mange muskelbil patrioter ??!
(håper det er lov å være litt spydig selv om man er nye bruker eller ? hehe, det er godt ment da.. må nesten presisere det)