AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 21. Apr 2026 21:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 02. Apr 2008 02:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg har lenge hatt lyst på et kit som detta:
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Har hørt at innovate skal være veldig bra også;
http://www.innovatemotorsports.com/xcar ... t=0&page=1

Lurer på hvor lett det er å bruke slike system i praksis, å tune inn bilen med et sånt verktøy må jo være ganske perfekt eller??
Har man en, g-kraft måler i tillegg så man kan se hva bilen går best med må jo dette være en fin løsning ? Eller blir det veldig opp og ned hele tiden og vanskelig å få noen gode måler kanskje.

Noen son har prøvd noen av disse kit`ene eller har erfaring med bruk av bredbåndslambda med måler?

Koster litt spenn, med detta kan jo brukes på andre kjøretøy så snart bilen/forgasseren er tuna inn.

Kjør debatt :-) (i frykt for en litt laber oppslutning om detta temaet.. )

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 02. Apr 2008 10:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei har selv kjørt med BBL. Funker utrolig bra. Du må ha x-rør på eksosen, for å ikke berre overvåke ene cyl-banken. Eller helst 2 målere :twisted: Greit å justere etter også. viss du kombinerer dette med eksostemp. kan du ganske greit ordne opp i forgasserproblemer og slikt selv.

Ellers viss bilen er justert og virker er det jo en grei indikasjon på at alt er som det skal være..

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 02. Apr 2008 10:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Litt off topic spørsmål, kanskje, men på en forgassermotor, hva kan bredbåndslambdaen gjøre som ikke smalbånds lambdaen IKKE kan gjøre?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 02. Apr 2008 10:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg er ikke eksperten på detta men har en smalbåndslambda, den fungerer ikke noe særlig. Jeg tror det er fordi at den har et mye mindre spekter å jobbe innenfor, så fort motoren er utenfor dette området, ved f.eks full gass, klarer den ikke å gi riktige tall. Har forhørt meg litt rundt og alle sier at bredbåndslambda er det man må bruke, smalbåndsfungerer kun på økonomisk kjøring rundt 14,7:1 forhold.

Hvorfor må jeg ha eksostemp?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 03. Apr 2008 23:34 
Avlogget
Rookie
Rookie

https://verktoybutikken.netbox.no/butik ... cts_id/684¨

Er greit å ha, funker best når du har orntil headers. da ser du på tempen på røra at ikke en cyl gar skikkelig fett(=lav temp) og en magert(=varmt), feks. får dei mye billigere enn dette og da..

greit for å sjekke om den går på alle cyl og

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 04. Apr 2008 00:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Med eksostemp mente jeg egentlig EGT- exhaust gas temperature, under kjøring og skikkelig pådrag. Skjønner at om det blir veldig varmt så kan det tyde på at motoren går for magert, eller at tenningen er ute.
Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor jeg må ha det for å sørge for at blandingsforholdet til motoren er riktig.

Har hatt lyst på en sånn infrarød tempmåler en stund, litt vanskelig å sjekke i hundre km/t kanskje?? hehe, kanskje jeg finner en liten kid som kan ligge nedi der og måle litt innimellom middags-spisingen. Denne er vel også grei å bruke for å sjekke termostaten også.
Trodde det var vanlig at en V8 med litt kam hoppa over en sylinder i ny og ne på tomgang, Ikke at det er så mye kam på 502`n at det gjør no..
Poenget er vel sikkert at selv om det hoppes over et slag i ny og ne, uten belastning vel og merke, så får man et inntrykk dersom ett rør er veldig kaldt mens de andre er varme.

Er skikkelig hypp på et ordentlig bredbåndslambda kit, for å "take the guesswork out of jetting" som det så pent heter. Det geniale her er jo at selv om det koster litt så vil man kunne flytte dette rundt på forskjellige biler for å tune de inn med riktig dyser. Kan jo gjøre jobben sammen med kameratene i verkstedet. Mye å lære her det er jeg sikker på.
Leste en artikkel, tror det var carcraft hvor de endte opp med 30% lavere bensinforbruk. Det er jo fort 2-3000 kr spart inn det :-)

Syns det er litt rart at dette ikke er helt vanlig og at det engasjerer flere.. Kanskje dette er litt for hightech for mange muskelbil patrioter ??!
(håper det er lov å være litt spydig selv om man er nye bruker eller ? hehe, det er godt ment da.. må nesten presisere det)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 04. Apr 2008 08:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Veldig enig med deg.
Jeg kommer helt klart til å ha noe slikt på rodden, men hadde tenkt å nøye meg med en smalbåndslamda i ene headers collectoren i første omgang. Som det allerede er nevnt her har jo den noen begrensninger, men det vil uansett være veldig mye bedre enn ingenting.

Går bilen pent og bra fra tomgang og et stykke oppover, er det jo sannsynlig at den gjør det høyere oppe i registeret også. Eller om man har mistanke om at den IKKE gjør det, er det sikkert lettere å justere den inn (mekaniske sekundærspjeld) når man VET at den er ok opp til et visst turtall.

Verksteder har jo ikke peiling på forgassere lengre, og her jeg bor er det ikke så veldig aktivt amcarmiljø. Dermed regner jeg med å måtte gjøre finjustering av forgasser på "hot rod måten": Sette seg inn i greiene og gjøre det selv.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 04. Apr 2008 15:13 
Avlogget
Rookie
Rookie

Er ikke så viktig for blandingforholdet med temp måler nei, men er greit å ha som indikasjon når du holder på å justere synes jeg. Er kanon til å sjekke temp rundt på motoren og i termostathus også. Lambda er klart det viktigeste. Vi har ein orntli måler med logging og LCD display i realtime, som vi deler på. alle har egne lamdaer, så flytter vi rundt på uniten etterkvart som den trengs. en "billig" måler er jo greit å ha i for å følge med at alt er som det skal til dagen, skal du justere bør du ha orntli greier. Ellers har jo summit noe gode greier til den som skal justere selv:

Slipper å dele forgasser for å justere dysestørrelse...
viss en da har riktig akspumpe i forgasseren kan alle justeringer gjøres "utifra"

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 04. Apr 2008 18:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har ikke noen av de mer påkostede "Holley type" forgasserne som f.eks Quick Fuel og Proform dette som standard?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 04. Apr 2008 20:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

det veit jeg faktisk ikke. Bruker selv "gamlemåten" med deling av forgasser. Har plan om å investere i noe slikt på sikt.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 05. Apr 2008 01:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hva slags lambda måler bruker dere ?
Jeg har selv holdt en knapp på innovate, tenkte å kjøpe et kit fra summit ganske snart, hadde vært kult hvis noen hadde erfaring fra innovate å dele.
Lurer på hvor riktig målinger det blir egentlig. Det sprøe er at bilen min ikke har choke, allikevel så går den uklanderlig etter halvt minutts-gange. Dette indikerer jo en alt for fet blanding når mototen blir varm.
Og noen ganger ettertenner den (tenningsbank) når jeg skrur den av.
Det indikerer jo en for mager blandin, evt. tenningsproblematikk.
Detta går jo bare ikke an å leve med..jeg blir sprø haha
MÅ få kjøpt måleutstyr.
Jeg har sikkert posta en lignende link før men hva tror dere om et slikt kit som detta ? Selvfølgelig vanskelig å si no uten å ha prøvd det, men hva sier magefølelsen ?
Det ser jo ikke ut i måneskinn engang, men for kortsiktig montering kan jeg leve med blått neonlys i bilen (uff)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 05. Apr 2008 01:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

høres ut som feiltenning det.. er det sort i filteret etter backfire, så er nok det problemet. ikke lett å se da. viss det er berre på tomgang den tuller så kan det være idle skruen på forgasseren og. Dessuten ser den måleren genial ut. kan sikkert kutte strømmen til den å da blir den helt sort.. kan nesten stå i uten å vise da.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 05. Apr 2008 02:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

da blir det nok løp og kjøp :-)
Jeg justerte tomgangen med vakum-måler og det er etter dette at den har begynt å ettertenne så smått. Bør nok justere litt feitere på idle`n ja, er det utover eller innover?
Som du skjønner er jeg foreløpig ganske ukjent med Holley gassere.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 05. Apr 2008 03:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

er ut mener jeg å huske. viss du skal bestille frå summit bør du vurdere å ta med denne:

Har ikke sett den selv, men leste på et amrikansk forum at den sku være grei å ha...

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 27 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet