AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 22. Apr 2026 03:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 06. Mar 2008 22:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei alle amcar-venner.. Har en 78 Malibu 305. Ifjor høst rett for vinterdvalen gjorde jeg gigant tabbe nr 1. Jeg helte på en liter ferdigblandet RØD longlife kjøleveske på min radiator. Var BLÅ der fra før av.. På vei over fjellet på vei hjem begynte det å ryke veldig av motoren. Stoppet med en gang. Hørte en kraftig dunking fra radiatoren og det sprutet kjøleveske fra flere hull i slangene både inn og ut fra motoren. Hadde bilen hos et serdeles useriøst verksted. Bosh tror jeg det het.. Han byttet slangene det hadde gått hull på. Tok 2000 spenn for det og sa at bilen ikke virket. Kom til å koste 20-30000 å fikse det. Men han kunne gjøre det.. Måtte bare få den bort og hentet den på henger. Det som skjer nå er at bilen starter og går nydelig som alltid. MEN etter 5-10 min Begynner det å ryke fra motoren og banke i radiatoren. Det bobler i eksp. tanken. Kan dette være kjølevesken som har klumpet seg(har hørt at det kan skje når man blander) og tettet noe, eller er det toppakningen eller topp(ene) som er gåene. Noen forslag?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 06. Mar 2008 23:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Får du for høy temperatur? Høres jo ut som den koker veldig. Har du prøvd å kjøre den varm med radiatorlokket av for å se om det sirkulerer? Har også opplevd slike lyder fra radiatoren. Da var det seriøst varmt nedi der.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 06. Mar 2008 23:31 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Forsøk å få ut luften i fra den. Men hva har det verkstedet gjort men da?

Terje :)

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 06. Mar 2008 23:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Den koker nok ja.. Kommer veldig varm kjøleveske ut av det lille hullet i eksp. tanken. Verkstedet jeg hadde den på byttet bare slangene og Fyllte på ny kjøleveske. Hvordan kan jeg se sirk. i radiatoren. Kan radiatoren være tett. Kan man se at "vannet går den ene veien" i radiatoren? Har kjøpt ny termostat. Tenkte kanskje den andre er tett. Skal prøve å ha åpent radiatorlokk og la den gå litt og se om jeg kan se sirk.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 06. Mar 2008 23:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hvis motoren har stått tør for kjølevann en stund kan termostaten kile seg fast og dermed ikke åpne når den skall. Man kan som oftes få den løs vedet enkelt kakk på tremostathuset når motoren har oppnåd normal temperatur. Når den åpner vil du kunne kjenne at slangen som går ut fra termostaten og inn på radiatoren blir mye varmere, uten sirkulasjon i den vil du ikke ha så veldig høy temp i den. Hvis du har påfyllingstropp på radiatoren din kan du også se når vannet begynner å sirkulere.
Jeg tror ikke at din radiator er så tett at du får disse problemene, de slagene og smellene som du beskriver er vann som fosskoker i blokka di. Regner med at det ikke kom noe spessielt med lyder før du stoppa motoren.

Hjemmeside.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 00:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har kjent på slangen som går fra term. huset til radiatoren og den er ikke veldig varm. mere lunken og kan ikke kjenne noe særlig gj. strømning. Har aldri hatt noen problemer med denne motoren. ingen ulyder eller noe.Bankelydene fra radiatoren kom da jeg stoppet motoren etter at jeg så røyken sto ut på sidene av panseret.. F..n at jeg skulle kløne med feil kjøleveske. Skal som sagt prøve å bytte termostaten. Hvordan kan man få ut luft fra kjølesystemet på en enkel måte?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 00:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Når termostat og slikt virker som det skall så vil dette i de fleste tilfeller ordne seg selv. Vedder på at termostaten din sitter fast jeg. Men uanset. Her er et triks for å få luftet en motor. Start motoren og løsne den ene slangen som går inn til varmaparatet dit. Lirk slangen fri av stussen slik at du akkurat ser åpning, i starten vil det ikke komme noe vann. Når vannet kommer vil det aller meste av luft være borte.

Hvilken slange er egentlig ikke så viktig av dem to, men noen vil si at du skall ta den som ikke kommer fra vannpompa forde at den som kommer ut av blokka tømmer fortere. Om lufta må igjennom varmaperatet før den kommer ut mener nå jeg ikke har noe å si da.

Hjemmeside.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 00:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Bytt radiatorlokk du.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 00:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Tusen takk for masse bra tips. Skal prøve litt i morgen om været tillater det. Har sett for meg overhaling og sprukkne topper og det som verre er.. Kommer tilbake med referat i morgen. Igjen, tusen takk for kjempebra forum.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 18:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Da er termostaten byttet og kjølesystemet luftet. Har fått sirkulasjon i radiatoren, men når motoren får belastning slutter det å sirkulere og den kaster opp kjølevesken.. Skal prøve å få bestillt et nytt radiatorlokk og se om det hjelper. Kan det være vannpumpen som begynner å ta kvelden/har tatt kvelden? Kan man sjekke den på noen måte uten å skru av hele jævelskapet? Takker for alle svar.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 21:07 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Har du temp måler på bilen din? Hvis så. Hvordan oppfører tempen seg når du belaster motoren. Fyker den plutselig i været eller holder den seg jevn og fin?

Forsøk å lukte på dampen av kjølevannet, lukter det eksos av den?

Hjemmeside.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 21:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

måleren for temp fungerer ikke. den ligger stabilt på bånn.. Lukter kanskje en anelse eksos av kjølevannet.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 22:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hvis det bobler i ekspansjons tanken , så e det nok stor fare for at topp pakningen har tatt kvelden, dunkinga i radiatoren kommer nok av samme årsak ,og når du kjenner eksos lukt av kjøle vatnet ,så er det vell bare å demontere

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 22:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Finnes det noen guide for bytte av toppakninger. Må man bytte begge? Er dette kurant å gjøre selv om man har verktøy og vilje av stål, men litt/veldig dårlig kunnskap. Er det mest skruing eller må man kunne det.
Dette koster vel flesk på verksted..

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 22:22 
Avlogget
Rookie
Rookie

kan toppen(e) ha sprukket og?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter