AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Startproblem Chevrolet Blazer
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=8&t=28347
Side 1 av 2

Forfatter:  Tjomsa [ Tir 11. Apr 2023 23:25 ]
Innleggets emne:  Startproblem Chevrolet Blazer

Vrir om nøkkelen, startmotoren går, voltmåler i dash dropper til 8, og så blir det ingen start. Kan gjøre dette x antall ganger og så starter den bare plutselig? Når jeg har kjørt litt kan jeg stoppe motoren, og den starter fint igjen innenfor 1 times tid. Har ny startmotor, nytt batteri og nye kabler.

Forfatter:  Godfire [ Ons 12. Apr 2023 11:11 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Du bør sjekke om den har gnist når den ikke starter. Har den det, så kan du eliminere dette problemet og heller sette søkelyset til bensin. Kanskje priming funksjonen på bensinpumpen er dårlig så den ikke bygger nok trykk før etter flere forsøk?

Forfatter:  Tjomsa [ Ons 12. Apr 2023 15:55 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Godfire skrev:
Du bør sjekke om den har gnist når den ikke starter. Har den det, så kan du eliminere dette problemet og heller sette søkelyset til bensin. Kanskje priming funksjonen på bensinpumpen er dårlig så den ikke bygger nok trykk før etter flere forsøk?


Takk, det var noe sånt jeg tenkte på og. Det som skurrer i den teorien ifølge husverten som har enda mindre peiling enn meg er at motoren ikke drar rundt på de første forsøkene. Men det er jo rart at den starter etter noen forsøk da. Jeg har absolutt null peiling, det er min første bil og jeg har aldri skrudd på noe før :oops: . Kjøpte Haynes repair manual, og med den og litt google så klarte jeg å bytte både startmotor og vindusheis i passasjerdør :D . Så da får jeg bare vente på at den naboen som har mere peiling på motor kommer hjem og kan hjelpe med sjekkinga.

Forfatter:  Godfire [ Ons 12. Apr 2023 18:44 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Tjomsa skrev:
Godfire skrev:
Du bør sjekke om den har gnist når den ikke starter. Har den det, så kan du eliminere dette problemet og heller sette søkelyset til bensin. Kanskje priming funksjonen på bensinpumpen er dårlig så den ikke bygger nok trykk før etter flere forsøk?


Takk, det var noe sånt jeg tenkte på og. Det som skurrer i den teorien ifølge husverten som har enda mindre peiling enn meg er at motoren ikke drar rundt på de første forsøkene. Men det er jo rart at den starter etter noen forsøk da. Jeg har absolutt null peiling, det er min første bil og jeg har aldri skrudd på noe før :oops: . Kjøpte Haynes repair manual, og med den og litt google så klarte jeg å bytte både startmotor og vindusheis i passasjerdør :D . Så da får jeg bare vente på at den naboen som har mere peiling på motor kommer hjem og kan hjelpe med sjekkinga.


Som regel så kan du kjapt finne ut om det er bensinpumpe som er problemet ved å skru tenningen på og la den stå på 3 sekunder før du skrur den av, så repetere dette et par ganger før du forsøker å starte. Starter bilen fint da, så er det at pumpen ikke klarer å bygge nok trykk og er moden for utskifting :roll:

Hvilken årsmodell er bilen og hva slags motor sitter i den?

Forfatter:  Tjomsa [ Ons 12. Apr 2023 20:17 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Det er en 1979 modell, med 5,7liters 350 smalblock V8. Foruten en omlakkering som første eier fikk gjort så har det ikke vært gjort noe før jeg overtok den. Er vel bare å vente at ting begynner å bli slitent ja :) Skal prøve den metoden i morgen, da må jeg kjøre posten, har nettopp spist fersk fisk så da er det bare ta kvelden

Forfatter:  Tjomsa [ Ons 12. Apr 2023 21:57 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Ser sånn ut i vinterdrakt :shock:
Måtte fjerne ekstralysene, fikk de ikke til å virke :oops:, og få nye skilter(nyansatt/nyutdannet kontrollør :evil: )

Vedlegg:
20221208_103235 (2).jpg
20221208_103235 (2).jpg [ 56.45 KiB | Vist 7617 ganger ]

Forfatter:  Tjomsa [ Ons 12. Apr 2023 22:07 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Og sånn i sommerprakt :D

Vedlegg:
2018-06-29 14.29.54 (2).jpg
2018-06-29 14.29.54 (2).jpg [ 106.13 KiB | Vist 7617 ganger ]

Forfatter:  Godfire [ Tor 13. Apr 2023 08:16 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Tjomsa skrev:
Det er en 1979 modell, med 5,7liters 350 smalblock V8. Foruten en omlakkering som første eier fikk gjort så har det ikke vært gjort noe før jeg overtok den. Er vel bare å vente at ting begynner å bli slitent ja :) Skal prøve den metoden i morgen, da må jeg kjøre posten, har nettopp spist fersk fisk så da er det bare ta kvelden


Bilen er såpass gammel ja, da har den ikke elektronisk bensinpumpe originalt hvertfall. Jeg tenkte det var en slik fra 1990 tallet. Tenker problemet ditt er tenningsrelatert i så fall... Det kan jo være en ujustert forgasser. Du kan se om choke aktiveres etter du har trykket gassen i bunn en gang før kaldstart. Skrur du av luftfilter og ser et spjeld som går over innsug i forgasser, så er choke på. Har bilen derimot manuell choke (som på en gressklipper eller motorsag), så kan du se bort ifra dette.

Lykke til og flott bil du har :mrgreen:

Forfatter:  Tjomsa [ Tor 13. Apr 2023 17:13 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Godfire skrev:
Tjomsa skrev:
Det er en 1979 modell, med 5,7liters 350 smalblock V8. Foruten en omlakkering som første eier fikk gjort så har det ikke vært gjort noe før jeg overtok den. Er vel bare å vente at ting begynner å bli slitent ja :) Skal prøve den metoden i morgen, da må jeg kjøre posten, har nettopp spist fersk fisk så da er det bare ta kvelden


Bilen er såpass gammel ja, da har den ikke elektronisk bensinpumpe originalt hvertfall. Jeg tenkte det var en slik fra 1990 tallet. Tenker problemet ditt er tenningsrelatert i så fall... Det kan jo være en ujustert forgasser. Du kan se om choke aktiveres etter du har trykket gassen i bunn en gang før kaldstart. Skrur du av luftfilter og ser et spjeld som går over innsug i forgasser, så er choke på. Har bilen derimot manuell choke (som på en gressklipper eller motorsag), så kan du se bort ifra dette.

Lykke til og flott bil du har :mrgreen:


Var klar over at den har mekanisk bensinpumpe, men det er en fuel sending unit i tanken har jeg forstått. Tenkte det var den som kunne sjekkes sånn. Var ingen forskjell når jeg forsøkte. Det er automatisk choke på bilen, den kommer definitivt på når bilen starter. Den slår seg ikke av selv, må trykke gassen inn for å få den av fant jeg etterhvert ut. Har hatt litt høyt bensinforbruk den første tiden jeg kjørte :oops: . Har hatt av filteret og sett spjeldet over innsuget tidligere.

Forfatter:  Godfire [ Tor 13. Apr 2023 20:25 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Ok, jeg skjønner. Det stemmer det, tomgangen demper seg når man nipper på gasspedalen etter oppstart og choken skrur seg gradvis av ettersom motoren varmes opp!

Det enkleste trikset du gjør da for å eliminere bensintilførsel som problem, er at du heller bittelitt bensin rett i forgasseren ved kaldstart (typ et shotglass). Starter den med en gang da, så har du kommet på god vei med å finne problemet. 8)

Forfatter:  Pappa Wolf [ Søn 16. Apr 2023 01:07 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Ta et bilde av din fordeler og et av forgasseren uten luftfilter.

Har et par triks i boka som kan hjelpe.

Forfatter:  Tjomsa [ Ons 19. Apr 2023 14:30 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Pappa Wolf skrev:
Ta et bilde av din fordeler og et av forgasseren uten luftfilter.

Har et par triks i boka som kan hjelpe.


Holder det å bare ta av luftfilter, eller må jeg ta av hele filterhuset?

Forfatter:  Tjomsa [ Ons 19. Apr 2023 14:44 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Nå ble jeg veldig plaga med å få lagt inn bilde her :?
Må få riktig størrelse, det står bare; bildet må være minst piksler bredt og minst piksler høyt, og maks piksler bredt og piksler høyt.
:oops: :mrgreen: :?

Forfatter:  AW-100 [ Ons 19. Apr 2023 18:07 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

Om du laster ned en app som heter Tapatalk så får du laste opp bilder direkte. Den forminsker bildene til «riktig» størrelse.

Forfatter:  Tjomsa [ Tor 20. Apr 2023 13:42 ]
Innleggets emne:  Re: Startproblem Chevrolet Blazer

AW-100 skrev:
Om du laster ned en app som heter Tapatalk så får du laste opp bilder direkte. Den forminsker bildene til «riktig» størrelse.
Ting tar tid,men nå har jeg kanskje fått det til BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Side 1 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/