Hei og velkommen!
Først og fremst, hvilken årsmodell er dette? Regner med det er en tredje generasjon('82-'92)? Noen bilder hadde vært strålende!
Så vil jeg bare si, ikke at det har noe å si egentlig, men siden det kommer frem som at du ikke veit det så sier jeg det uansett. Du skriver "5.0L med 305 motor". 305 sikter til slagvolum i CID(Cubic Inch Displacement) og dette regnes da over til 5.0L med metriske enheter. Som sagt, bare flisespikkeri, men det kan være kjekt å ha den informasjonen innabords.
Av feil er det vel som med alle andre amerikanske biler, det elektriske. Ofte har også mange tidligere eiere koblet og styrt på egen hånd, så jeg kan anbefale deg å sjekke over det du kan av ledninger og finner du jalla mekk som er gjort med vanlige skøtesko, så anbefaler jeg deg å lære deg å lodde og bruke krympestrømpe over etterpå. Dette kan spare deg for masse feilsøking i fremtiden om du skulle få noe problem med elektronikken.
Ellers med bilen er den ganske skuddsikker. Motor og gir trenger i hovedsak bare standard vedlikehold som olje, filter, plugger osv.. Anbefaler på det sterkeste å ta et oljeskift på både motor og gir(ikke minst!) med en gang om du ikke har noe historikk på dette fra før. Husk å bytte filteret i girkassa også. Det gjør du ved å skru ned bunnpanna så ser du filteret med en gang. Husk også å tørke ut dritt av bunnpanna. Når du først ligger der så kan det i tillegg være en idé å bytte o-ringen på peilepinnen til girkassa da disse kan begynne å lekke etterhvert. De er noe hærk å komme til noen ganger, men de er ofte en årsak til lekasjer. Samme gjelder tetningen på kickdown wire, men den kan være ordentlig kranglete å devle med når girkassa står i bilen om du ikke har erfaring med dette.
Girkassa bruker standard ATF Dexron 3.
Motor burde ha en olje med høy andel av zinc, eller annen olje tilpasset eldre motorer. Om det er satt inn rullekam(tvilsomt) så holder det som regel bare med en god "vanlig" olje.
Ellers er motorene temmelig skuddsikre. Det er ikke uten grunn at Chevrolet sin Small Block V8 var verdens mest produserte og brukte motor oppigjennom. Dette har også gjort at deler til disse er temmelig rimelige.
Hva mener jeg med "Chevrolet Small Block"? Vel, det er fordi denne motoren fikk du i mange forskjellige kombinasjoner av slagvolum hvor de er mer eller mindre like og mange av delene går om hverandre, med noen unntak. Derfor gjør det veldig enkelt å bytte til en større motor f.eks. den mest betraktede og brukte; 350(5.7L) motoren. Og mange vil nok anbefale deg å bytte over til den om du vil ha noe ekstra power, og et bedre utgangspunkt til trimming.
Ellers er det masse du kan gjøre med bilen, fra gir, understell, interiør osv.. Google er tjukk av info på disse bilene, og det finnes egne forum for tredje generesjons F-Body. Med F-Body mener jeg platformen disse bilene er bygget på, da Firebird også er bygget på denne platformen. Noe som gjør at mange av delene går overens, hovedsaklig understell og drivverk.
Av utgaver kan jeg anbefale deg å lese gjennom Wikipedia artikkelen på 3. gen.:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet ... generation)
Den er temmelig pålitelig, så her finner du god info på hva du fikk av utgaver.
Kommer jeg på noe mer skal jeg skrive det, eller du kan bare spørre i vei!
Kos deg virkelig med bilen! De er veldig morsomme! Har selv vokst opp med en '83 Z28 i familien, så jeg har en forkjærlighet for disse bilene, selvom jeg eier en '68 modell selv