AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 08:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Camaro Info
InnleggSkrevet: Fre 09. Jun 2017 18:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 09. Jun 2017 18:09
Innlegg: 7
Hei
Har akkurat kjøpt meg en Chevrolet Camaro Z28 5.0l med 305 motor og 400 kasse. Og med det har jeg fortalt så si alt jeg vet om bilen, er helt ny i amcar miljøet og lurte på om det er noen som kan mye om denne type bil og kunne fortalt meg litt generell info. Alt fra motor og girkasse og hvordan det funker til hva man må passe på og hva som er kjente feil på bilene og positive sider, all informasjon er til hjelp. Hva slags typer av bilen som finnes osv, alt du kan tenke deg, ikke tenk på om det er verdt å nevne det du tenker på det, det er det opp til meg å bedømme så alle svar mottas med stor takk!

Mvh
Aleksander


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Info
InnleggSkrevet: Lør 10. Jun 2017 19:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 10. Feb 2016 13:46
Innlegg: 7
Hei og velkommen!

Først og fremst, hvilken årsmodell er dette? Regner med det er en tredje generasjon('82-'92)? Noen bilder hadde vært strålende!

Så vil jeg bare si, ikke at det har noe å si egentlig, men siden det kommer frem som at du ikke veit det så sier jeg det uansett. Du skriver "5.0L med 305 motor". 305 sikter til slagvolum i CID(Cubic Inch Displacement) og dette regnes da over til 5.0L med metriske enheter. Som sagt, bare flisespikkeri, men det kan være kjekt å ha den informasjonen innabords.

Av feil er det vel som med alle andre amerikanske biler, det elektriske. Ofte har også mange tidligere eiere koblet og styrt på egen hånd, så jeg kan anbefale deg å sjekke over det du kan av ledninger og finner du jalla mekk som er gjort med vanlige skøtesko, så anbefaler jeg deg å lære deg å lodde og bruke krympestrømpe over etterpå. Dette kan spare deg for masse feilsøking i fremtiden om du skulle få noe problem med elektronikken.

Ellers med bilen er den ganske skuddsikker. Motor og gir trenger i hovedsak bare standard vedlikehold som olje, filter, plugger osv.. Anbefaler på det sterkeste å ta et oljeskift på både motor og gir(ikke minst!) med en gang om du ikke har noe historikk på dette fra før. Husk å bytte filteret i girkassa også. Det gjør du ved å skru ned bunnpanna så ser du filteret med en gang. Husk også å tørke ut dritt av bunnpanna. Når du først ligger der så kan det i tillegg være en idé å bytte o-ringen på peilepinnen til girkassa da disse kan begynne å lekke etterhvert. De er noe hærk å komme til noen ganger, men de er ofte en årsak til lekasjer. Samme gjelder tetningen på kickdown wire, men den kan være ordentlig kranglete å devle med når girkassa står i bilen om du ikke har erfaring med dette.

Girkassa bruker standard ATF Dexron 3.
Motor burde ha en olje med høy andel av zinc, eller annen olje tilpasset eldre motorer. Om det er satt inn rullekam(tvilsomt) så holder det som regel bare med en god "vanlig" olje.

Ellers er motorene temmelig skuddsikre. Det er ikke uten grunn at Chevrolet sin Small Block V8 var verdens mest produserte og brukte motor oppigjennom. Dette har også gjort at deler til disse er temmelig rimelige.
Hva mener jeg med "Chevrolet Small Block"? Vel, det er fordi denne motoren fikk du i mange forskjellige kombinasjoner av slagvolum hvor de er mer eller mindre like og mange av delene går om hverandre, med noen unntak. Derfor gjør det veldig enkelt å bytte til en større motor f.eks. den mest betraktede og brukte; 350(5.7L) motoren. Og mange vil nok anbefale deg å bytte over til den om du vil ha noe ekstra power, og et bedre utgangspunkt til trimming.
Ellers er det masse du kan gjøre med bilen, fra gir, understell, interiør osv.. Google er tjukk av info på disse bilene, og det finnes egne forum for tredje generesjons F-Body. Med F-Body mener jeg platformen disse bilene er bygget på, da Firebird også er bygget på denne platformen. Noe som gjør at mange av delene går overens, hovedsaklig understell og drivverk.

Av utgaver kan jeg anbefale deg å lese gjennom Wikipedia artikkelen på 3. gen.:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet ... generation)
Den er temmelig pålitelig, så her finner du god info på hva du fikk av utgaver.

Kommer jeg på noe mer skal jeg skrive det, eller du kan bare spørre i vei!

Kos deg virkelig med bilen! De er veldig morsomme! Har selv vokst opp med en '83 Z28 i familien, så jeg har en forkjærlighet for disse bilene, selvom jeg eier en '68 modell selv :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Info
InnleggSkrevet: Lør 10. Jun 2017 20:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 09. Jun 2017 18:09
Innlegg: 7
Tusen takk mye bra som er kjekt å vite her!
Hvor mye hk sitter det i en sånn motor sånn ca a?
Og hva er den store 'kladden' som skal sitte oppå motoren? :p


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Info
InnleggSkrevet: Lør 10. Jun 2017 20:35 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 10. Feb 2016 13:46
Innlegg: 7
Vel, du har ikke fortalt meg hvilken årsmodell det er, så jeg kan ikke gi deg et eksakt nummer, men 305 motorene i Camaro hadde rundt 200hk, så det er ikke noe hurra meg rundt for :P

Hva mener du med den store kladden? Forgasseren? Hadde hjulpet med et bilde av hva du mener :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Info
InnleggSkrevet: Lør 10. Jun 2017 20:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 09. Jun 2017 18:09
Innlegg: 7
Dette er en 1988 mod, han jeg kjøpte den av sa den var ladet med rundt 350-400hk

Heh ja det er den jeg mener fant det ut selv. Hvordan legger man ved bilde her?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Info
InnleggSkrevet: Lør 10. Jun 2017 20:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 09. Jun 2017 18:09
Innlegg: 7
Får ikke lastet opp bilde, står at det er for stort.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Info
InnleggSkrevet: Lør 10. Jun 2017 21:36 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 21. Okt 2013 10:10
Innlegg: 60
Bosted: Lørenskog
Du kan laste opp bilde på photobucket.com hvis du lager deg en bruker der, og linke det inn derfra :)

_________________
'78/'88 Caprice Estate m/'70 Olds 350


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Info
InnleggSkrevet: Lør 10. Jun 2017 21:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 09. Jun 2017 18:09
Innlegg: 7
Bilde


Sånn ser motorrommet ut nå, mangler litt deler og ting må monteres :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Info
InnleggSkrevet: Søn 11. Jun 2017 16:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 10. Feb 2016 13:46
Innlegg: 7
Den store "kladden" som skal sitte på toppen av motoren er forgasseren, med pakning i mellom.

350-400hk på en 305 med originale topper høres veldig tvilsomt ut, vil nok anslå 250hk.

Men, om jeg ikke husker helt feil, så ble alle Z28 levert med innsprøytning og ikke forgasser som motoren din skal ha. Motoren din har "feil" farge, da senere 305 ikke ble lakkert i "hugger orange", noe din er, men jeg kan se at toppene dine er fra en 305 så det er vel store muligheter for at noen kun har lakkert den i en mer "nostalgisk" farge.
Så noe har nok blitt gjort med motoren din, men det er vanskelig å finne ut av akkurat hva uten å plukke den fra hverandre og inspisere.

Uansett så ville jeg ikke ha trodd på hva forrige eier sier angående hestekreftene, da det er vanskelig å dra ut så mye krefter av en 305 uten å gjøre større inngrep. Mange lyver dessuten om hestekreftene i disse motorene.

EDIT: Jeg må rette på meg selv der. Ikke ALLE Z28 kom med innsprøytning. Noen kom selvsagt med forgasser.


Sist endret av TullTott den Søn 11. Jun 2017 19:35, endret 2 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Info
InnleggSkrevet: Søn 11. Jun 2017 16:22 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 09. Jun 2017 18:09
Innlegg: 7
Ja for denne bilen kom egentlig med en V6 så han som eide den fikk tak i en V8'er og satte i men har ikke fått tid til å montere alt tilbake på plass


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Info
InnleggSkrevet: Søn 11. Jun 2017 19:34 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 10. Feb 2016 13:46
Innlegg: 7
Skjønner.

Da kan det være greit å få sjekket nummeret på blokka for å verifisere at det er en 305. Det skal stå på baksiden så det kan være litt vanskelig å se. Nummret står bak venstre(førersiden) topp.

Om du finner nummeret kan du enten søke på Google, eller legge det ut her, så skal jeg se hva jeg kan finne ut.

Som sagt, Small Block Chevy motoren er veldig lik uansett størrelse, så det er mulig å bruke toppene fra en 305 og bruke f.eks. på en 350, så det er jo en mulighet at det er en større motor om forrige eier ikke har bekreftet det 100%. Det har skjedd titt og ofte at folk kjøper en motor eller bil, og finner ut i etterkant at det ikke står den motoren som egentlig skulle være der i utgangspunktet.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Info
InnleggSkrevet: Man 12. Jun 2017 16:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 09. Jun 2017 18:09
Innlegg: 7
460776

Googlet det, det er en 305 small block v8 ja


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support