Hei,jeg driver å jobber med denne Pontiac trans sport jeg handla for en tid tilbake. Motoren må fikses,det vanlige problemet med at toppen har gått. Og det er det jeg veit om den så langt.
Bilen har gått ca 250 000. jeg har bare de opplysninger om hva som skjedde etter det forrige eier sa.
Han sa han hørte en ulyd fra motor,svingte ut til siden og kjørte ikkke lenger. Kontaktet verksted,og de sjekket og konkluderte med at toppen har gått.
Jeg har selv ikke startet opp motoren,begynte bare rett på å demontere rundt og under bilen,klargjøring til å ta av toppen.
Jeg har tappet av vann og olje,det var selvsagt høyt nivå på peilepinnen. Vann og olje hadde ikke blandet seg,men rant hver for seg ned i bøtta. Det var det første jeg sjekket om det var kremfarget vann på motoren,men var ikke det.
Men har dette noe å si,vann og olje som har blanda seg på motoren kan vel like gjerne skille seg etterpå,sånn at det allikevel ikke er kremfarga?
Min far sier hele tiden," det spørs hva som har skjedd med resten av motoren".
Det er igrunn mye jobb å ta av toppen på disse,trangt om plassen og mye å plukke av før man kan ta av toppen.
Det jeg tenker på er, burde jeg sjekke resten av motoren eller holder det med toppen? I og med at det er såpass jobb å ta av toppen. Og når jeg da får slipa toppen og montert med ny pakning,satt alt sammen,starter opp...åsså viser det seg at det var noe mer galt nedi motoren og hele oppstarten ender med ulyder ifra alle bauger og kanter,da vil jeg tru jeg kommer til å banne rimelig høyt ja hehe

.
Jeg har som sagt bare det forrige eier fortalte meg å gå etter,men hva tenker dere om når toppen har gått,og det jeg har fortalt så langt,holder det med å overhale toppen eller kan det være fare for mer skade på motoren? Av frykt for å gjøre noe mer skade,så valgte jeg å ikke starte den opp før jeg starta demontering.
Motoren er den vanlige 2.3 liters 16v Quad 4.