AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 06:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 26. Des 2010 20:54 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 02. Feb 2010 02:01
Innlegg: 89
Bosted: Begnadalen, Valdres
Hei!

Min 6,2 diesel med 3-trinns girkasse fusker på en måte litt i blandt. Den går helt reint og fint til vanlig, men av og til ved kontinuerlig turtall over lengre tid, når jeg kjører i ca 90-100 så "mister" den gasspådraget i et øyeblikk. Har vært sånn så lenge jeg har hatt den, men lurer på hva det er? Det tar maks et sekund, så er den like fin igjen. Er so vanligst når bilen har normal driftstemperatur.

_________________
Anders Nataniel

1988 Chevrolet Chevy Van G30 6,2 D Starcraft-modifisert
1988 Chevrolet Beauville G20 6,2 D (rustholken)
1989 Chevrolet Starcraft Lx G30 6,2 D (delebil)
1977 Citroën Cx 2000
1973 Combi-Camp 500 TIL SALGS!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Des 2010 03:04 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 13. Jan 2009 12:41
Innlegg: 328
Bosted: Tønsberg
Diesel filter? vann?

_________________
Ludvig Hermansen

98 mod Chevrolet Tahoe 396 TD V8
74 mod Chevrolet C10 stepside 409 V8
80 mod Chevrolet G20 van 305 V8
03 mod Chevrolet 2500 Silverado 400 Duramax V8
10 mod Chevrolet 1500 Silverado 327 Flexfuel V8


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Des 2010 11:52 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
holder en knapp på vand i dieselfiteret!
disse bør byttes hvert halve år, vår å høst.
sjekk osse om din WIF sensor funker (Water In Fuel)
et annet tip, er å dra på den nermeste hugger, som har lastebiler, å finn en ældre volvo fl6, å demonter dieselfiltrene med holdere på den, å ta de med hjem.
rens de, å monter på bilen din, er to filtre på holderen, et på 15 mikroner å et på 5.
15 mikroners filteret, er grovfilter, som tager det verste av driten å vannet. bør byttes ofte
5 mikroners filteret er finfilter, som tager de små partiklerne som ødelægger dyserne på sikt, bør byttes en gang om året.
få nogen til å hjælpe dig med å skrue op injectorpumpen din, den reduserer kaklingnen, å forbruket dit.
Injectorpumpen er justeret til laveste forbruk, å derved kjører den på kanten av hvad den har godt av. ved å justere den op litegranne, skal motoren ikke jobbe så hardt, for å få den samme mængde diesel.
og med den jævnere gange, så slites motoren ikke så hardt!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Des 2010 11:57 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
Pappa Wolf skrev:
få nogen til å hjælpe dig med å skrue op injectorpumpen din, den reduserer kaklingnen, å forbruket dit.
Injectorpumpen er justeret til laveste forbruk, å derved kjører den på kanten av hvad den har godt av. ved å justere den op litegranne, skal motoren ikke jobbe så hardt, for å få den samme mængde diesel.
og med den jævnere gange, så slites motoren ikke så hardt!

intressangt.....nærmere forklaring ønskes! :D

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Des 2010 12:02 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
sakset fra http://www.v8dieseltech.net

Før vi går i gang med justering, eller tuning, skal vi se litt på hvordan denne fungerer.

Dieselpumpen, består egentlig av to pumper, i et hus.
Den første er den vi kaller mellompumpen ( Transfer Pump ) heretter kaldt TP
Den andre er den som vi kjenner som dieselpumpen.
Den som gir diesel ut til dysene.( mengdepumpen )

I tillegg har vi regulator og en del ventiler.
Dem bryr vi oss ikke noe om, i denne omgang, vi skal ikke overhale pumpen.

Funksjon

Alle kjenner vi til fødepumpen, den har som funksjon å transportere diesel opp til dieselpumpen.
Der kommer dieselen inn i TP
TP er satt opp til å bygge opp trykk.
Trykket varierer med turtallet på motoren. ( Transfer Pump Pressure ) På fagspråket TPP.
TPP har grovt forklart, to oppgaver.
Den sender diesel, under varierende trykk, til høytrykksiden. Den som sender diesel til dysene.
Andre oppgaven er å regulere fortennings stemplet ( Power piston )
Dette for å framstilt innsprutstiden ( Cam Advance )

Hvorfor etterjustere?

Alt mekanisk slites etter lang tids bruk.
Slik også med dieselpumper.
Nå er DB28xx pumpen unik, den slites fort, altfor fort sier noen.
Ja, det stemmer.
Det har en naturlig forklaring.
DIESELFILTER.
Dieselfilteret som er på 6.2 L ( 1984 - 92 ) er etter min erfaring, en stor skam.
Den slipper inn alt for mye skadelige partikler og vann.
Det forkorter levetiden på dieselpumpen.
Ettermontering av et ekstra dieselfilter, mellom det originale filteret og dieselpumpen, anbefales på det sterkeste.

Verktøy.

Hva trenger vi til jobben?
Et lite speil
1/4" fastnøkkel og pipesett med 1/4" pipe
9/16" fastnøkkel
15 mm fastnøkkel.
Skrallesett med 13 / 15 mm kort og lang pipe
Unbrakonøkkel 5/32" eller 4 mm
En liten skiftnøkkel.
Skrutrekkere, stjerne og meisel.
Tynnvegga 15/16" / 24 mm pipe med kort forlenger og skralle ( latmansarm. )
En liten malekost og eventuelt litt parafin / diesel eller motorvask.
En bøtte eller balje under bilen. I skille mellom motor og gear.
Masse gamle filler.
Og det viktigste, en god lykt.

Klargjøring for justering.

Så skrider vi til verket.
Av med alt på toppen.
Luftfilter med tilbehør.
Innsuget.
Så fort innsuget er fjerna, så putt gamle filler i alle kanaler på begge toppene.
Dette er for at ingenting skal kunne forsvinne inn i motoren.
Her er det sikkert møkkete?
Klar for grundig vask av operasjonsområdene.
Start med TP
Vask rundt den inngående koblingen, som er i senter.
Den kommer fra filteret.
Så kobler du løs den fjæra som er på venstre side.
Den som drar gassen pedalen tilbake.
Her er det et lite trekanta lokk.
Det er festet med to 1/4" skruer.
Rengjør grundig rundt lokket.
Blås gjerne rent etterpå med luft, om det er tilgjengelig.

Nå skal det justeres.

Ta 9/16" fastnøkkelen.
Skru av muffen som holder slangen .
Når den er løs, så hold den opp.
Dette er for at ikke dieselfilteret skal tømmes.
Lys inn i pumpa.
Der inne ser du en 5/32" / 4 mm Unbrakon
Tørn den inn ( med klokka )
Den er treg, det virker som om den sitter fast. Bruk den lille skiftnøkkelen som hjelp
Så kommer 1000 kr. spørsmålet.
Hvor mye inn?
Du har ingen mulighet for å måle trykket, så vi holder oss på den sikre siden.
3/4 turn inn pr. 100 000 km.
Nå vil du tenke, så mye arbeid, for så lite.
Skru gjerne mer opp. Det er din avgjørelse.
VIKTIG ADVARSEL
Trykket stiger proporsjonalt med turtallet på motoren.
Får du for høyt trykk, så blåser du pakninger og O-ringer.
Da er det bare full overhaling som hjelper deg.
Monter tilbake slangen, uten att det renner ut diesel.
Kommer det ut mye diesel, så luft filteret, etter at jobben er gjort.

Det var første steg, så til neste
Løsne på den nederste av de to skruene som holder trekantlokket.
Her må det brukes 1/4 fastnøkkel
Skru den ut 4 - 5 turn. La den stå på plass.
Så kommer drittjobben.
Løsne og fjern den øverste skruen.
Lirke forsiktig på lokket, til det løsner.
Under lokket er der en gummipakning.
Den må ikke skades, løsne den forsiktig.
Nå kommer det ut diesel i store mengder.
Påse at det renner opp i bøtta / balja som du har under bilen.
Nå tar du 15/16" / 24 mm pipe og skralle / latmannsarm.
Sett den på i senter av svingningsdemperen, turn til tenningsmerket er rett ned mot gulvet.
Ta fram det lille speilet og lykta.
Lys inn i pumpa gjennom lokket du fjernet.
Enten ser du en 5/32 / 4 mm Unbrakon skrue, eller bare blankt stål.
Ser du ikke skruen, turn motoren en hel omdreining.
Nå skal skruen være tilgjengelig.
Skruen er ganske hard å turne, så bruk skiftnøkkelen til hjelp.
Vil IKKE anbefale mer enn 1/4 turn inn.
Sett på plass lokket. Bruk ikke for stor makt på skruene. Ryker dem av, ja da står du der.
Monter tilbake fjæra, om du løsnet på den.
Så er jobben gjort.
Bry deg ikke noe om den dieselen som kom ut av pumpen.
Det er bare diesel som er på tur ut i retur.
Motoren går litt rart, straks du starter opp, men kommer seg når pumpen fylles med diesel.

Fjern alle filler fra kanaler, monter innsug og luftfilter.
Nå håper jeg at motoren fungerer fint.
Ta en lekkasjetest før og etter jobben.

Der er en beskrivelse av pumpejustering på nett, som anbefaler å fjern toppen av dieselpumpen.
Bruk IKKE den metoden.
Når den metoden brukes, så må man fjerne hovedakslingen til regulatoren.
Her er det fjærer og justeringer.
Er man da uheldig, så kan det gå galt.
Regulatoren må justeres i testbenk.
Enkelte pumper, er utstyrt med utvendig justering.
Hovedakslingen har da en låsemutter på utsiden.
Får du ikke den i riktig posisjon etter demontering, kan du risikere at motoren går dårligere.
Innsuget må jo fjernes, for å justere TPP, så bruk den sikre metoden.

Lykke til med jobben
Håper at du får en motor som virkelig gir deg mye glede.

Alt dette er skrevet av GMC2500, som etter min personlige mening er norges største på GM dieselmotore.
mesteparten av det jeg vet, er på baggrund hans hjemmeside

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Des 2010 12:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
det var en 6.2
er det samme procedur på 6.5?

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Des 2010 12:23 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
det vet jeg ikke, har aldrig haft 6.5. holder mig til 6.2, fordi den kjenner jeg, å kan skru på i blinde.
men hvorfor ikke se etter.
www.v8dieseltech.net

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Des 2010 13:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
:D cool sajt
der gikk printer`n varm

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Des 2010 15:04 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
Pappa Wolf skrev:
finn en ældre volvo fl6, å demonter dieselfiltrene med holdere på den, å ta de med hjem.
rens de, å monter på bilen din, er to filtre på holderen, et på 15 mikroner å et på 5.

har du bilde på montasjen?

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Des 2010 15:09 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
nope, men de blev monteret med 4 selvskjærende skruer

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Des 2010 15:15 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
Pappa Wolf skrev:
nope, men de blev monteret med 4 selvskjærende skruer

hvor i maskinrommet monterte du de? før eller etter orginalfilter?

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Des 2010 15:53 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
på samme plads, på torpedoveggen

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Jan 2011 20:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
Pappa Wolf skrev:
på samme plads, på torpedoveggen

det er vel i subben din?
har van je!

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Jun 2019 05:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 14. Aug 2016 18:04
Innlegg: 1
Hadde samme problem. Plutselig "hang " motoren litt så en liten puff og litt ekstra eksos så kom den og funket som normalt. Var på merkeverksted i Drammen,Oslo og Trondheim .svaret var at jeg måtte skifte dieselpumpen (innsprøytings pumpen). Det ble dyrt. og jeg kjørte derfor med problemet ,da det ikke forvoldte de helt store problemene. Da jeg skulle skifte dieselfilter oppdaget jeg at jeg måtte hjelpe fødepumpa med å sette litt luftrykk inn på tanken. for å få fram dieselen. (pakket en Rema-pose rundt luftslangen for å skape litt overtrykk i tanken)Dieselen kom da fram. Regnet med at fødepumpa for diesel far dårlig og byttet denne (da ca 300-400kr og 0,5 timers arbeid) Etterpå funket 6.2 literen optimalt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support