AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 23. Aug 2026 04:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 17. Mai 2010 23:13 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jeg har et eller flere problemer med min -96 chev silverado 6.5 TD. Fikk i vinter varselllampe for motoren ganske kort tid etter at jeg kjøpte bilen. På det lokale bilverkstedet fikk vi ut feilkode P1218 med Bosch datasystem. Snakket så vidt med en chevforhandler som mente at dette tilsvarte feilkode 18 hos chevrolet sitt system, og det beskrives i Haynes rep bok med: "fuel temprature senos/cam reference problem".
Uansett syntes jeg ikke jeg merket noe galt med bilen, men i den siste tiden har jeg belastet den mer med henger mv, og merker tydelig at den er altfor veik. Har hatt mange silveradoer med 6.2l og de var mye sterkere. Men jeg tror ikke det ryker noe unormalt av den, og jeg har en liten mistanke om at den noen ganger går mye "kvikkere" enn andre ganger.

Det jeg har gjort selv etter at problemet dukket opp er egentlig kun å bytte dieselfilter og flidd opp boksen filteret står i, samt at jeg har sett etter om turboen i det hele tatt snurrer.

Er det noen som har gode ideer på videre fremgangsmåte og hva dette kan skyldes?
Jeg har ganske lang vei ned til merkesforhandler, så jeg håpet at jeg kunne prøve å gjøre noe med dette selv, så langt det lar seg gjøre.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Mai 2010 21:47 
Avlogget
Get going
Get going

P1218

--------------------------------------------------------------------------------
P1218 is the code which sets when the PCM cannot read the resistor installed where the harness plugs into the PMD (or FSD if the PMD is remote mounted). The resistor fine tunes the fuel rate of the IP when it is calibrated during manufacture or rebuild.

Google "PMD resistor" and you will find vendors who sell them as well as photos of what they look like and where they are installed. Since I am not certain that they are site sponsors I did not post a direct link.

Other than that, your post is not clear enough to indicate what happened. There connectors from the harness for the stepper motor, the optical sensor, and the PMD. None of the connectors interchange.

Without the resistor, or if the resistor has become damaged, the P1218 code will keep coming back. Not only that, the fuel injection rate will be reduced to the lowest output programmed into the PCM.

'09 Formula Offroad - LS3 Turbo

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Mai 2010 23:48 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Thunderbolt skrev:
P1218

--------------------------------------------------------------------------------
P1218 is the code which sets when the PCM cannot read the resistor installed where the harness plugs into the PMD (or FSD if the PMD is remote mounted). The resistor fine tunes the fuel rate of the IP when it is calibrated during manufacture or rebuild.

Google "PMD resistor" and you will find vendors who sell them as well as photos of what they look like and where they are installed. Since I am not certain that they are site sponsors I did not post a direct link.

Other than that, your post is not clear enough to indicate what happened. There connectors from the harness for the stepper motor, the optical sensor, and the PMD. None of the connectors interchange.

Without the resistor, or if the resistor has become damaged, the P1218 code will keep coming back. Not only that, the fuel injection rate will be reduced to the lowest output programmed into the PCM.

I am not too good in english, but do you say that I only have to change the resistor on the PMd? Or do I have to get a new pmd as well? It is a big operation to change the pmd and resistor.......

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Mai 2010 09:44 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Det er vanskelig å vite hva dette kan være syns jeg, finner forskjeliige svar rundt på internett. Jeg har hatt feilkoden i 3-4 måneder. Den første tiden forsvant feilkoden hvis jeg koplet fra strømmen, men den dukket opp igjen hvis bilen sto noen timer uten å være i bruk. Jeg syntes også at bilen delvis fungerte helt greit da, men at jeg noen ganger merket at den mistet en del effekt. Nå kommer feilmeldingen (P1218) tilbake med en gang, og jeg synes effekten på bilen tydelig er svekket mye.

Jeg ser det er en stor jobb å ta frem pmd-en for ev bytte eller bytte av resistor, i mtillegg er den dyr. Så jeg hadde håpet på å få mer avklart at hva som er feilen før jeg begynner å bytte/demontere.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Mai 2010 09:35 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har du vert på offroad.no ? der er gutta på chevyforumet svert aktive og kan det meste
http://www.offroad.no/forum/index.php?s ... com=portal

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Mai 2010 11:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:) se litt på denna
http://www.scribd.com/doc/17782996/Trouble-Code-P1218

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Mai 2010 18:02 
Avlogget
Get going
Get going

Kan ikke så veldig mye om diesel. Jeg bare googlet koden og limte inn det jeg fant - derfor ble det på engelsk.
Jeg har lest flere steder at FSD er et stort problem på disse motorene og det monteres noen kjølere og slikt på disse.

Ligger nok en del på dette både på offroad.no og på pirate4x4.no

'09 Formula Offroad - LS3 Turbo

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet