| AMCARFORUM.NO https://www.amcarforum.no/phpBB2/ |
|
| trøblete mopar 440 https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=8&t=10791 |
Side 1 av 10 |
| Forfatter: | Ricecooker [ Fre 29. Jan 2010 01:16 ] |
| Innleggets emne: | trøblete mopar 440 |
Hei, Jeg driver og strever med å få bilen min til å gå skikkelig, en -75 plymouth gran fury politibil. Det er snakk om en 440 HP/TF727, som jeg ikke får til å gå skikkelig. Den har gått 161000 miles, og virker tilsynelatende ok. Ingen blårøyk/oljeforbruk, klar og fin kjølevæske, ikke noe trykk eller andre problemer, ingen oljelekkasjer. Har strevet helt siden jeg fikk den i fjor høst, har skiftet det meste, men ingenting hjelper. Problemene går ut på at den er tungstartet, går ujevnt, og ved full gass smeller det i potta, forgasseren eller gjerne begge deler. Skiftet først plugger, ledninger, lokk og rotor, prøvd flere coiler, fordeler (elektronisk), bensinpumpe+filter, ingenting hjalp. Sjekket bensintilførsel, ok. Tok av toppdekslene og sjekket ventilene, alt var som det skulle. Har sjekket tenningsrekkefølge og stilt tenning minst 50 ganger. Og det er ikke snudd 180 grader feil. Sjekket deretter kompresjon, den var grei, skilte vel 0,3 mellom verst og best. Koblet på en vakummåler, det lå stabilt på runt 19, helt greit, boka sier 20. Har nå byttet fra orginal thermoquad til edelbrock 750 (ja, den er kanskje litt stor, men bilen skal da gå), og edelbrock performer innsug. Har pellet vekk alt som har med EGR å gjøre, og det er nye pakninger all over. Tok en visuell sjekk av kammen, og den så fin ut, ingen synlige slitasjeskader hvertfall. Trodde at dette skulle hjelpe på, men den gang ei. Problemene er der enda, tungstartet, ruskete gange, stopper når jeg setter den i drive, og smeller i forgasseren når jeg gir på ( Når andretrinnet slår inn). I tillegg svir eksosen i øynene, det lukter som om den går på full choke, selv om choken er fysisk sperret i åpen stilling. Begynner nå å gå tom for idéer om hva som er galt, har fått et tips om at det kan være dårlig trekk i eksosanlegget(dobbelt). Det er katalysatorer her, som jeg ikke har tatt av enda. Det er nemlig forskjell på eksosen, på førersiden kjenner jeg tydelig "pulsene" hvis jeg holder hånda bak røret, men på andre siden kommer det bare jevn varm luftstrøm, som en slapp hårføner. Får krabbe under å få kappet av disse snart. En annen ting jeg har lest meg til, er at registerkjedet kan ha hoppet over en tann. Disse backfire-problemene blir tydelig mindre hvis jeg stiller på mye fortenning, men med så mye fortenning slår den tilbake når jeg kinner. Det er bare det at ifølge bøkene mine så skal begge disse feilene vises på vakummålern. Tett eksos vises ved at vakumet synker og synker, og feil i registeret skal vises ved mye lavere vakum, rundt 10. Får vel bare bite i det sure eplet å begynne demontering, så jeg får tatt en kikk på registeret. Jeg får vel bestille et nytt sett med dobbel kjede, skader vel ikke å bytte uansett. Det bør også nevnes at jeg har prøvd bilen etter veien, og den gikk ikke så aller verst så lenge jeg ikke brukte andretrinnet. Har jo greidd å burne så banen løsnet på ene bakdekket, og det var før jeg begynte å skifte deler. Men hvis det er noen som har noen gode tips om andre ting jeg bør sjekke, så tar jeg imot med stor takk. Begynner som sagt å gå tom for deler som kan skiftes.. Ps: Noen som vet om det er 1 eller 3 bolter på kammen på en -75 440? |
|
| Forfatter: | Roar [ Fre 29. Jan 2010 10:55 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
defekt kamaksel. Sett på vakumklokke og se hvordan vakum oppfører seg |
|
| Forfatter: | turbodart [ Fre 29. Jan 2010 12:46 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
la du merke til om tenninga var den samme hver gang du skulle til å justere? om registerkjedet er dårlig vil tenningspungtet flytte seg litt fram og litt tilbake... jeg tipper på registeret...har hatt lignende problem på en 318, men da gikk den kun fint ved full gass! rolig kjøring var mye skyting og styr... enkel måte å sjekke det på,er å ta av et toppdeksel, og se på en av løfterne som holder på å løfte en ventil... om du da vrir på veiva fram og tilbake, vil du se når støtstanga starter å gå opp eller ned, og vil få en aning om hvor mye slakk det er... med det samme du har av alt for å bytte registeret, benytter du vel muligheten til å sette i en litt mer moderne kamakselprofil som gir deg mer effekt og mindre forbruk |
|
| Forfatter: | Ricecooker [ Fre 29. Jan 2010 14:38 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Det var en grei måte å sjekke det på ja, det skal jeg gjøre. Har jo egentlig tenkt å bytte kam ja, men jeg blir litt skeptisk siden jeg ikke får den til å gå, det blir ikke enkelt å kjøre inn noen ny kam slik den oppfører seg nå. Tenningspunktet er veldig stabilt når motoren går, flytter seg ikke en millimeter. Har vært med å måle tenning med lampe på andre V8ere hvor "streken" hopper flere cm begge veier, men her er det dønn i ro, hvis det var det du tenkte på? Har ikke tenkt på om det varierer mellom hver måling, har hvertfall ikke lagt merke til det. Men det kan jo være at noen har vært av med noe tidligere, ser at det er brukt blå silikon rundt vannpumpa, og at selv om kjedet er ok, så kan det være montert feil. Bilen har etter så jeg har funnet ut ikke vært særlig mye brukt etter 1999, så det kan være en feil som har vært en stund. |
|
| Forfatter: | General 68 [ Fre 29. Jan 2010 21:23 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Har du sjekket spenningsfall mellom batteri og formotstand/coil? Har vært borti lignende tilfeller der amperemeter, tenningslås, gamle ledninger og forbindelser har gitt nok spenningsfall til å gi symptomene du beskriver. Typisk med rå eksoslukt og en motor som ikke tåler full gass eller plutselig åpning av spjeldene. La oss vite når du finner feilen. Lykke til! |
|
| Forfatter: | Ricecooker [ Fre 29. Jan 2010 23:19 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Der er du inne på noe altså, det er en ting jeg har glemt å fortelle. Denne bilen er orginalt utrustet med elektronisk tenning, med denne ecu-boksen på torpedoveggen: ![]() Når jeg fikk bilen lå den elektroniske fordeleren i en eske i bagasjerommet, og ecu var koblet bort. Istedet sto en ny, men gammeldags stift-fordeler på motoren. I ren nysgjerrighet byttet jeg tilbake til det orginale, men fikk ingen gnist. Bestilte derfor ny både fordeler og ecu, og håpet på mere fres. Men dengang ei, ingen gnist her heller. Men, den startet jo i det samme øyeblikk som jeg slapp nøkkelen! Begynte feilsøkingen, fant ingenting spesielt, men det tydet på at ecu fikk for lite strøm under kinning. Når den først startet gikk den, men skytingen i forgasseren var likedan som med stiftefordeleren. Har sjekket koblingene opp i mot dette skjemaet, og det er riktig. ![]() Jeg må innrømme at ledningsnettet i motorrommet er så som så, mange tørre ledninger, og endel jallamekk. Men alt virker, så jeg har ikke begynt på renoveringen av dette enda. Har funnet en side der det står hvordan man oppgraderer tenningssystemet, blant annet må man legge strømmen til ecu over et relé, men det visste jeg ikke da, så jeg hadde inn stiftfordeleren igjen. Dermed startet den som normalt, og den ble kjørt inn for vinteren. I tillegg har jeg hatt litt trøbbel med ladingen, til å begynne med så ladet den med 18-19 volt, som nødløsning koblet jeg av en ledning på dynamoen. Har fått tak i ny regulator, men det har virket som den lader litt lite. Siden den har vært så tungstartet har den stått konstant med batterilader på under startforsøkene. Men jeg gjorde en oppdagelse i forgårs, som jeg ikke har tenkt på før nå. Den hadde stått med lader på over natten, så batteriet var bra oppladet. Fikk ganske lett start, og den putret og gikk på tomgang i kanskje 10 minutter. Stoppet den, og prøvde å starte igjen, men da orket den nesten ikke dra rundt. Har en 30 amp. lader, og da sto måleren på fullt. Det er virket som den tappet batteriet iløpet av 10 minutter, selv med lader på, pussig. Så det er godt mulig feilen ligger her et sted, har ikke tenkt tanken på at det kan være for lite guff. Måler jo bra spenning på coilen, men det kan være noe som påvirker likevel. |
|
| Forfatter: | leaded [ Fre 29. Jan 2010 23:26 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Bor du på Istad? Ville trodd at det er falsk luft som er synderen, i hvertfall hadde jeg sjekket det med å spraye startgass mot alle steder på innsug,forgasser,etc. for å utelukke dette. Ved variasjon,har du vacumlekkasje. Hvis km.standen stemmer skal vel sjeldent kammen være gåen. Du skrev at du ikke hadde variasjon på tenninga ved gass, det skal du ha, kanskje vacum tilkoblinga står feil på gasseren? Hvis det er du på Istad, snakk med Myklebust inne i Osen. (kjør gamleveien, siste gården på høyre sida oppi bakken før krysset ved Osbrua) + ta en kompresjonstest, det vil utelukke ventilproblemer,etc. PS! Elektronisk tenning skal ha ca.12V konstant, og muligens har din bil en "motstand" som regulerer spenningen anderledes når startmotoren går rundt, på ledningen som kommer fra tennings"bryteren". Helt normalt på US biler,og må fjernes ved el.tenning. |
|
| Forfatter: | Bippe [ Lør 30. Jan 2010 00:55 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Problemet med den elektroniske tenning er at du mest sansynlig mangler strøm inn på "Ignition 2" når du drar den på starteren Sitat: PS! Elektronisk tenning skal ha ca.12V konstant, og muligens har din bil en "motstand" som regulerer spenningen anderledes når startmotoren går rundt, på ledningen som kommer fra tennings"bryteren". Helt normalt på US biler,og må fjernes ved el.tenning. Kann stemme ved montering av MSD tenning og lignende. Men ved orginalt elektronisk tenningsanlegg skal tenningsboksen ha 12 volt konstant mens, coilen skal ha 12 volt i startøyblikket, mens den elers får strøm gjenom en motstand. Det høres også ut som du har en eller flere overledninger i det elektriske annlegget ditt. Prøv å mål strømforbruket med alle elektriske aparater av. |
|
| Forfatter: | General 68 [ Lør 30. Jan 2010 01:16 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Ecu trenger ikke kobles over rele. Sjekk spenning på coilen med alle kontakter tilkoblet og tenningen på. Sjekker du bare ut fra formotstand uten at coilen belaster systemet vil du ikke se særlig spenningsfall. Ta rede på hvilken spenning din coil krever. Mange Mopar coiler skal ha ca 5V mens f.eks FBO's coil til samme system krever ca 9V og dermed en annen formotstand. Er det slik atmotoren starter idet du slipper nøkkelen kan det også være en feil i kretsen som gir spenning til systemet med nøkkelen i startposisjon. Jeg ville ha dobbeltsjekket alle tilførsler til tenningsanlegget, fra batteri til coil, før jeg begynte å rive i motoren. Sett på tenningen med alt tilkoblet og begynn ved batteriet. Da ser du relativt fort hvor de værste tapene er. Bulkhead connectoren er gjerne et svakt punkt, men litt tap i diverse halvveis ødelagte ledninger ,samt noen dårlige kontaktpunkter og litt tap gjennom tenningslåsen ,kan gjerne gi nok tap til at du får problemer. Hold oss oppdatert- det er slik vi lærer! |
|
| Forfatter: | Ricecooker [ Lør 30. Jan 2010 13:42 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Leaded; Bor på Istad ja, og kjenner jo nils arne litt fra før. Spørmålet er, tør man å plage en chevy-ekspert med mopar-spørsmål For å oppsummere litt, falskluft er utelukket. Har byttet innsug, alt ble gjort gullende rent og det er nye pakninger overalt. Nye innsuget er uten egr, så antall vakumslanger er redusert til 2, bremsekraftforst. og fordeler. Kompresjon og vakum er målt tidligere, og det lå innenfor godkjente verdier. Har ikke sjekket vakum med nyforgasseren enda, får ta en sjekk på det. Det ble kanskje litt dårlig forklart, men jeg mente at tenningspunktet var stabilt når motoren går på jevnt turtall, altså at det ikke hopper frem og tilbake. Det flytter seg etter turtallet, drar på mer fortenning. Tror jeg må ta en skikkelig runde på elsystemet først ja, det er jo sikkert en grunn til at en tidligere eier har byttet til stiftfordeler. Det er sikkert ikke noe feil på den gamle fordeleren, feilen er vel at den ikke fikk gnist under kinning. Får sjekke opp dette med ladingen også. Skal holde dere oppdatert |
|
| Forfatter: | Norwaycharger [ Lør 30. Jan 2010 20:56 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Ricecooker skrev: Hei, Jeg driver og strever med å få bilen min til å gå skikkelig, en -75 plymouth gran fury politibil. Det er snakk om en 440 HP/TF727, som jeg ikke får til å gå skikkelig. Den har gått 161000 miles, og virker tilsynelatende ok. Ingen blårøyk/oljeforbruk, klar og fin kjølevæske, ikke noe trykk eller andre problemer, ingen oljelekkasjer. Har strevet helt siden jeg fikk den i fjor høst, har skiftet det meste, men ingenting hjelper. Problemene går ut på at den er tungstartet, går ujevnt, og ved full gass smeller det i potta, forgasseren eller gjerne begge deler. Skiftet først plugger, ledninger, lokk og rotor, prøvd flere coiler, fordeler (elektronisk), bensinpumpe+filter, ingenting hjalp. Sjekket bensintilførsel, ok. Tok av toppdekslene og sjekket ventilene, alt var som det skulle. Har sjekket tenningsrekkefølge og stilt tenning minst 50 ganger. Og det er ikke snudd 180 grader feil. Sjekket deretter kompresjon, den var grei, skilte vel 0,3 mellom verst og best. Koblet på en vakummåler, det lå stabilt på runt 19, helt greit, boka sier 20. Har nå byttet fra orginal thermoquad til edelbrock 750 (ja, den er kanskje litt stor, men bilen skal da gå), og edelbrock performer innsug. Har pellet vekk alt som har med EGR å gjøre, og det er nye pakninger all over. Tok en visuell sjekk av kammen, og den så fin ut, ingen synlige slitasjeskader hvertfall. Trodde at dette skulle hjelpe på, men den gang ei. Problemene er der enda, tungstartet, ruskete gange, stopper når jeg setter den i drive, og smeller i forgasseren når jeg gir på ( Når andretrinnet slår inn). I tillegg svir eksosen i øynene, det lukter som om den går på full choke, selv om choken er fysisk sperret i åpen stilling. Begynner nå å gå tom for idéer om hva som er galt, har fått et tips om at det kan være dårlig trekk i eksosanlegget(dobbelt). Det er katalysatorer her, som jeg ikke har tatt av enda. Det er nemlig forskjell på eksosen, på førersiden kjenner jeg tydelig "pulsene" hvis jeg holder hånda bak røret, men på andre siden kommer det bare jevn varm luftstrøm, som en slapp hårføner. Får krabbe under å få kappet av disse snart. En annen ting jeg har lest meg til, er at registerkjedet kan ha hoppet over en tann. Disse backfire-problemene blir tydelig mindre hvis jeg stiller på mye fortenning, men med så mye fortenning slår den tilbake når jeg kinner. Det er bare det at ifølge bøkene mine så skal begge disse feilene vises på vakummålern. Tett eksos vises ved at vakumet synker og synker, og feil i registeret skal vises ved mye lavere vakum, rundt 10. Får vel bare bite i det sure eplet å begynne demontering, så jeg får tatt en kikk på registeret. Jeg får vel bestille et nytt sett med dobbel kjede, skader vel ikke å bytte uansett. Det bør også nevnes at jeg har prøvd bilen etter veien, og den gikk ikke så aller verst så lenge jeg ikke brukte andretrinnet. Har jo greidd å burne så banen løsnet på ene bakdekket, og det var før jeg begynte å skifte deler. Men hvis det er noen som har noen gode tips om andre ting jeg bør sjekke, så tar jeg imot med stor takk. Begynner som sagt å gå tom for deler som kan skiftes.. Ps: Noen som vet om det er 1 eller 3 bolter på kammen på en -75 440? Det er 1 bolt på kammen orginalt. Det kan være flere ting som er galt. For fet blanding gjør jo at uforbrent bensin blir anntent i innsuget, sjekk forgasserens (jetting og flåtør) Ellers vil jeg jo anbefale at du ser på en del forumer som for eks. http://www.dodgecharger.com/forum/index.php/topic,46870.0.html Eller http://www.bigblockdart.com |
|
| Forfatter: | Ricecooker [ Søn 31. Jan 2010 19:19 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Hallo igjen, Jeg kan vel trygt si at ledningsnettet her trenger en liten makeover... Skal ikke forundre meg at det er ting her som gjør at den ikke vil gå som den skal. Det er ikke lett å sette seg inn i dette systemet, har bl.a orginal verkstedbok til bilen, men de er jo så inni hampen detaljerte. Koblingsskjemaet går over 74 (ja,74!) sider Har funnet et litt mer forenklet skjema her, så jeg har å forholde meg til: ![]() Men..Det er ikke helt enkelt likevel,for siden dette er en politibil, er det noen avvik. Litt flere ledninger å holde styr på, som ikke er med på standardskjemaet. Første feil jeg fant er jo at den ikke lader.. Har byttet spenningsregulator, men det hjelper jo lite når den ikke får spenning. Det er vel ikke så vanskelig å komme til bunns i, kan være en fusible link som har tatt kveld. Men jeg har et tåpelig spørsmål: På koblingsskjemaet er det nederst til høyre en lang loddrett "rubrikk" med bokstavene A-W, hvor alt er tilkoblet. Hva betyr egentlig dette punktet? Det er jo ikke vanlig bulkhead connector på denne, alle ledningene forsvinner gjennom torpedoen og inn under dashbordet. Og dette stemmer ikke med sikringsboksen heller så vidt jeg skjønner..? Så er det feil som at det ikke kommer strøm på "ignition 2", det må sjekkes ut, i tillegg går det an å starte selv om den står i gir, ikke bra, og mye annet smårusk. Bør vel ta en skikkelig gjennomgang av dette før jeg gjør noe annet. |
|
| Forfatter: | v8power [ Søn 31. Jan 2010 20:14 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Jeg ville fjernet kattene først! Hvis det er dobbelt anlegg med 2 katter og den ene katten er tett kan det sikkert gi rare symptomer. |
|
| Forfatter: | gMcnut [ Søn 31. Jan 2010 20:34 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Har du sjekka ledningene til/fra amperemeteret, at det er skikkelig kontakt der? Det er her ladestrømmen går. Vi hadde en -80 Dodge pu hvor ledningene til amp meteret var nokså løse og ga ustabil kontakt. Den hadde symptomer som de du beskriver til vi fant og festet disse ledningene. |
|
| Forfatter: | Ricecooker [ Søn 31. Jan 2010 22:29 ] |
| Innleggets emne: | Re: trøblete mopar 440 |
Ja, jeg har lest at ampmålern kan lage mye krøll i systemet, så den blir nok utkoblet så fort jeg finner ut hvilke ledninger det er snakk om..Har funnet en side på nett som beskriver hvordan det gjøres, den enkle måten er å løsne ledningene bak på måleren, for så å lodde de sammen. En litt mer avansert måte er å koble om hele greia, så strømmen slipper å gå den lange veien fra dynamoen, innunder dashen og så tilbake til batteriet, eller startreleét, som da er koblingspunktet. Dette var langt mere avansert enn jeg trodde, her er det mye som henger sammen med hverandre. Trodde først at spenningsregulatoren fikk strøm rett fra "ignition 1", men neida, det er et "field&load relay" som styrer den, og dette releét er også koblet til ecu. Det spørs om det er noe tull rundt dette, siden lading og ecu ikke fungerer som de skal. Tilbake til denne ampmåleren, den har ikke gitt utslag noen gang, verken når den ladet med 20 volt, eller nå når den ikke lader idet hele tatt. Kan hende den er utkoblet fra før, får ta en titt under der. Og ja, katalysatorene skal av så fort det blir litt varmere her. Har ikke varme der bilen står nå, og idag har det vært -15.. |
|
| Side 1 av 10 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |
|