Der er du inne på noe altså, det er en ting jeg har glemt å fortelle. Denne bilen er orginalt utrustet med elektronisk tenning, med denne ecu-boksen på torpedoveggen:

Når jeg fikk bilen lå den elektroniske fordeleren i en eske i bagasjerommet, og ecu var koblet bort. Istedet sto en ny, men gammeldags stift-fordeler på motoren. I ren nysgjerrighet byttet jeg tilbake til det orginale, men fikk ingen gnist.
Bestilte derfor ny både fordeler og ecu, og håpet på mere fres. Men dengang ei, ingen gnist her heller. Men, den startet jo i det samme øyeblikk som jeg slapp nøkkelen! Begynte feilsøkingen, fant ingenting spesielt, men det tydet på at ecu fikk for lite strøm under kinning. Når den først startet gikk den, men skytingen i forgasseren var likedan som med stiftefordeleren. Har sjekket koblingene opp i mot dette skjemaet, og det er riktig.

Jeg må innrømme at ledningsnettet i motorrommet er så som så, mange tørre ledninger, og endel jallamekk. Men alt virker, så jeg har ikke begynt på renoveringen av dette enda.
Har funnet en side der det står hvordan man oppgraderer tenningssystemet, blant annet må man legge strømmen til ecu over et relé, men det visste jeg ikke da, så jeg hadde inn stiftfordeleren igjen. Dermed startet den som normalt, og den ble kjørt inn for vinteren.
I tillegg har jeg hatt litt trøbbel med ladingen, til å begynne med så ladet den med 18-19 volt, som nødløsning koblet jeg av en ledning på dynamoen. Har fått tak i ny regulator, men det har virket som den lader litt lite. Siden den har vært så tungstartet har den stått konstant med batterilader på under startforsøkene.
Men jeg gjorde en oppdagelse i forgårs, som jeg ikke har tenkt på før nå. Den hadde stått med lader på over natten, så batteriet var bra oppladet. Fikk ganske lett start, og den putret og gikk på tomgang i kanskje 10 minutter. Stoppet den, og prøvde å starte igjen, men da orket den nesten ikke dra rundt. Har en 30 amp. lader, og da sto måleren på fullt. Det er virket som den tappet batteriet iløpet av 10 minutter, selv med lader på, pussig.
Så det er godt mulig feilen ligger her et sted, har ikke tenkt tanken på at det kan være for lite guff. Måler jo bra spenning på coilen, men det kan være noe som påvirker likevel.