AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 23. Aug 2026 11:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: sbc 350 vs sbc 400
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2009 19:35 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei alle sammen :)
Er ny på forumet her og starter med et motorspørsmål.
Har en 86mod camaro med en sbc 350. Hadde tenkt å overhale bunndelen evt. kjøpe strokersett(383) til den.
Kom så over en bra sbc 400 blokk og vurderer overhale den istede. Er dette noen god ide? Er det mye å hente i forhold til og stroke 350en(dreimoment/hk)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: sbc 350 vs sbc 400
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2009 19:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

400 er ikke en high performance motor i utgangspunktet. Et stroker kit i en 350 er lettere og tåler mye mer samt at du får opp kompresjon og slikt i samme rennet.
Men for all del, man kan få greit snurr på 400 en også. De har litt lett for å blåse toppakningen mellom sylindrene hvis man trimme mye men er ellers en helt grei motor. Du får sikkert stroker kit til dem og og da begynner vi å snakke...
Kam, litt porting ,headers og litt slikt så duger 400'en.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2009 20:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

bilen skal brukes daglig og motoren skal gå på vanlig pumpebensin. Tenkte jeg skulle flytte over alt(kam,topper,innsug osv.) fra 350 om det skulle bli aktuelt. Hvordan er det med komp.(hvor mye) i forhold til pumpebensin?
Sjønner at det er flere faktorer som det må taes hensyn til. Har vært på en del forum hvor det prates om dynamisk komp. og statisk komp.? Skjønte det sånn at det kom ann på kammen. Er jeg helt på jordet :oops: ?
Kan noe forklare?

Sist endret av camaro z28 den Ons 18. Nov 2009 20:52, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2009 20:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Har sett meget rå 400 csb så eg ville absolut gått for den. Ingen vits å lage ein 383 som krever en del maskinering når du kan bygge 400 uten å slipe. Bruk kvalitets pakninger og kontroler at toppene er beine så tenker eg du svir gummi så det holder :twisted:

Bronco '78 Triple black
Recaro Trans Am '82 m/355 TTI
Astro '90 lav og kort
Camaro '92 350/6speed/9" -Solgt

Bad ass boys drive bad ass toys!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2009 21:15 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

camaro z28 skrev:
bilen skal brukes daglig og motoren skal gå på vanlig pumpebensin. Tenkte jeg skulle flytte over alt(kam,topper,innsug osv.) fra 350 om det skulle bli aktuelt. Hvordan er det med komp.(hvor mye) i forhold til pumpebensin?
Sjønner at det er flere faktorer som det må taes hensyn til. Har vært på en del forum hvor det prates om dynamisk komp. og statisk komp.? Skjønte det sånn at det kom ann på kammen. Er jeg helt på jordet :oops: ?
Kan noe forklare?

du har oppfattet det korrrekt! :mrgreen: kammen spiller inn på kompresjonsforholdet!
innsugsventilen er åpen hele tiden mens stempelet går nedover i sylinderen, og alle sinte kammer holder innsugsventilen åpen en stund etter at stempelet har snudd og begynner på kompresjonstakten! derfor vil det bli dårligere kompresjon med kvass kam,siden man ikke begynner å komprimere før innsugsventilen er stengt! håper du forstår forklaringa mi??

av denne grunn er det som regel nødvendig å øke kompresjon når du setter i sintere kam! ellers går somregel vinninga opp i spinninga! 8)

Statisk kompresjon:
beregnet kompresjon, fra stempelet starter i bunn til det når toppen!

Dynamisk kompresjon:
fra innsugsventil stenger og sylinder er tett,og til stempelet når toppen...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2009 21:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

turbodart skrev:
camaro z28 skrev:
Kan noe forklare?

du har oppfattet det korrrekt! :mrgreen: kammen spiller inn på kompresjonsforholdet!
innsugsventilen er åpen hele tiden mens stempelet går nedover i sylinderen, og alle sinte kammer holder innsugsventilen åpen en stund etter at stempelet har snudd og begynner på kompresjonstakten! derfor vil det bli dårligere kompresjon med kvass kam,siden man ikke begynner å komprimere før innsugsventilen er stengt! håper du forstår forklaringa mi??

av denne grunn er det som regel nødvendig å øke kompresjon når du setter i sintere kam! ellers går somregel vinninga opp i spinninga! 8)

Statisk kompresjon:
beregnet kompresjon, fra stempelet starter i bunn til det når toppen!

Dynamisk kompresjon:
fra innsugsventil stenger og sylinder er tett,og til stempelet når toppen...

Ok. da har selv en hobby mekaniker som meg sjønt litt :lol:
kammen som jeg har tenkt å bruke:Xtreme Energy™, XR276HR High Performance, Choppy Idle
http://www.compcams.com/Cam_Specs/CamDe ... d=159&sb=2

Må jeg ta noen hensyn her?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2009 22:21 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

ser den er anbefalt fra 1900 r/min. litt usikker på om du får motoren til gå nåke serlig under det turtallet?
sikkert andre som veit meir om dette... rekner med du vil ha tomgang ner mot 1000r/min, men eg veit ikkje om det er problemer med dette med denne kammen.

kjørte kammen i camquest og den såg grei ut der..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2009 22:25 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Har meget god erfaring med de relativt ferske Voodoo kammene til Lunati, designet av ex.designer hos Ultra-Dyne. Kammer med liten 0 dur. mye 0.05 og bra løft, noe som gir høy dyn.komp og lavt drivstoffforbruk og grei tomgang.

Bronco '78 Triple black
Recaro Trans Am '82 m/355 TTI
Astro '90 lav og kort
Camaro '92 350/6speed/9" -Solgt

Bad ass boys drive bad ass toys!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Nov 2009 00:02 
Avlogget
Get going
Get going

Om du ikke har gode topper ,spiller det mindre rolle om det er 350,383 eller 400 cid . Denne kammen til comp er en meget bra gatekam , med de rette toppene, rett converter og rett utveksling i bakaksel. Spørs hva som er budsjettet, og om bilen bare skal brukes til vanlig gatekjøring.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Nov 2009 02:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Toppene jeg har:
Strike Force Heads - Intake roof has been raised for enhanced airflow in a 23 degree head. Intake runner volume is 200cc, chamber volume is 64cc with STRAIGHT spark plugs. The heads have an extra thick deck, hardened intake and exhaust seats with manganese bronze valve guides. Heads are complete with Race series PBM 2.02" stainless steel intake and 1.60" stainless steel exhaust valves, steel retainers, 7 degree locks, 3/8 screw in studs and PBM adjustable guide plates assembled with 110lbs @ 1.750". This combination will allow up to a .530" lift camshaft.

Flow test: http://www.perfengine.com/flow.htm

Innsuget jeg har: Professional Products Crosswind Intake manifold(er veldig likt edelbrock rpm air gap)

EFI: FAST EZ-EFI(selvjusterende innsprøytning. ligger helt nytt i eske :D ). akkurat nå står det en edelbrock thunder avs 650 på 350

heddman headers og 65kv hei fordeler.

ellers så har jeg ei preppa th700r4 med hi-stall converter(1800-2000 varierer vel etter hvor mye moment man har i motoren)
bakakslingen er 3.23

Tror Dere dette vil funke godt på 400blokka?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Nov 2009 09:56 
Avlogget
Get going
Get going

Sett kun ut fra flow nr. på linken ser toppene ok ut. Bruk fjærene som Comp cams anbefaler til kammen. Om bilen kun skal brukes på gata er converter og utveksling ok. Vil funke både på 350,383 og 400cid. Med EFI kan du med fordel bruke lystgass utgaven av kammen ,med mindre overlap. Blir nok bra dette

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Nov 2009 12:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

tror du er på rett spor! toppene ser ut som de er god for 400+ hk (sugemotor)

400cid tåler mer kam uten at den blir vanskelig, men det kan du jo ta senere....

jeg ville personlig hatt mer converter...mellom 2400-2800 i stall... men prøv den du har først!
dess kvassere kammen blir,dess svakere blir motoren i bunnen, derfor kan det være vanskelig å si at den og den converteren må du ha...

camaroen skrev:
ser den er anbefalt fra 1900 r/min. litt usikker på om du får motoren til gå nåke serlig under det turtallet?
sikkert andre som veit meir om dette... rekner med du vil ha tomgang ner mot 1000r/min, men eg veit ikkje om det er problemer med dette med denne kammen.

kjørte kammen i camquest og den såg grei ut der..

det at man setter et nedre og øvre turtall på en kam, er for å informere om hvilket område kammen er designet for å være effektiv på :) det vil uansett ikke si at det ikke funker utenfor dette området... man bruker tallene i forbindelse med valg av topper,innsug forgasser og eksosanlegg f.eks. ALT utstyr må passe til turtallet kammen er beregnet for! ellers får vi disharmoni i motoroppsettet,og motoren går veldig dårlig i forhold til hva den kunne gjort!

en 400 med denne kammen og rett converter vil ikke ha problem med tomgang på 800rpm :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Nov 2009 16:36 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hva tror dere jeg kan få ut av dette oppsettet(nm/hk)?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Nov 2009 17:14 
Avlogget
Get going
Get going

Mer enn nok til å ta knekken på gatedekk på relativt kort tid :lol: :lol: :lol: Godt over 400 hk. Dreiemoment kommer an på valg av shortblock...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Nov 2009 17:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Det ble fristende med den 400blokka. Skal dra å se på den i løpet av noen dager. Har skjønt det sånn at jeg må borre ut noen ekstra kjølehull(steamholes) i toppene om de skal på 400blokka. Er det noe ellers jeg må passe på?

I hvilket område bør kompen ligge på for å bruke vanlig pumpebensin?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet