AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 23. Aug 2026 04:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 15. Okt 2009 00:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Har en 76 camaro som jeg har bestemt meg for å friske opp litt å lurte på andre brukeres mening / fordeler og ulemper med de forskjellige alternativene!
Sitter nå i en dau 350

Alt 1 :
Ta ut å overhalle 350`n. Har endel trim deler til den liggende :
porta mikke mus 461 topper med 1,94/1,50 ventiler(ca 500 mil siden overhalling)
flowtech full lengde headers 1 5/8"-3"
L-82 kam 222/222@.050 0.45/0.46 løft
performer inntak
holley 600 gasser
orginal hei tenning
2,5" eksos

Alt 2 :
Har en nyoverhalt orginal 73 Buick 455 på handa, får den vel for rundt 10000 av fattern. Veit her det trengs å lage/tilpasse motorfester og en bop gir kasse(får med en gammel th400 kasse som ikke er brukt på mange år, men planen var å eventuelt bruke en th350 i første omgang pga at den er det som passer rett i bilen nå)

Bare å slenge ut deres meninger positive som negativ om alternativene, er åpen for alle :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Okt 2009 01:33 
Avlogget
Get going
Get going

Uten tvil valgt Alternativ nr 1.
Allerede motorfester og alt det i orden, mye billigere deler til SBC og ikke minst ser det bedre ut

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Okt 2009 01:57 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

BB er jo alltid kult! :D men chevy bb klinger jo selvsagt bedre enn buick da... :roll:
men en godt oppjazza 350 er ikke feil det heller da :D

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Okt 2009 09:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hvilken årsmodell er 455-motoren? Er det en lavkomp-motor kan du likegodt gå for 350`en.
Er det derimot en høykomp-motor er det krefter i den, fra bånn. Ikke så mye mer hk men bånndrag.

Camaroen kler en sint smallblock. Tar du de ti tusen og handler deg et par gode topper får du den motoren du burde ha i bilen.

http://www.jegs.com/p/AFR/AFR-SB-Chevy- ... 5/10002/-1

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Okt 2009 10:22 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

halvor skrev:
BB er jo alltid kult! :D men chevy bb klinger jo selvsagt bedre enn buick da... :roll:
men en godt oppjazza 350 er ikke feil det heller da :D

Er litt enig men buicken har en klar fordel med at den veier 70kg minder enn bbc, med et alu innsug blir det som en sbc ca :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Okt 2009 11:04 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

PaleRider skrev:
Hvilken årsmodell er 455-motoren? Er det en lavkomp-motor kan du likegodt gå for 350`en.
Er det derimot en høykomp-motor er det krefter i den, fra bånn. Ikke så mye mer hk men bånndrag.

Camaroen kler en sint smallblock. Tar du de ti tusen og handler deg et par gode topper får du den motoren du burde ha i bilen.

http://www.jegs.com/p/AFR/AFR-SB-Chevy- ... 5/10002/-1

Er en 73 mod så er vel lavere komp enn 70 mod, men er ikke open chamber hvis det var det du tenkte på. Forskjellen på er mye større på net og gross enn hva senkningen på kompen utgjør tror jeg. På papiret er det 260 hk og 540nm@2800rpm

Rett meg hvis jeg tar feil, men er topper det beste stedet å legge i 10 lapper når jeg alt har noen godt portede 461?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Okt 2009 12:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Godt porta 461 skal holde et stykke, trodde bare ikke de kunne være mye porta så lenge det fortsatt sitter små ventiler.

Ellers er det flow-kapasiteten i toppene som bestemmer hvor mye luft du skal få motoren til å pumpe og dermed hvor mye pulver den gir.

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Okt 2009 13:07 
Avlogget
Get going
Get going

Jeg har hatt både BB og SB i samme type bil. Skal man kun kjøre rett frem er BB gøy å bygge og kjøre. Men skal bilen brukes på gata er SB det beste valget. Lettere, billigere å bygge på og man har bedre kjøreegenskaper i svingene.. Dette er min erfaring, og derfor ble det SB i min Camaro denne gangen 8)

Har bygget min SB fra en ZZ4 blokk med orginal veivaksel og råder. Ellers er alt annet bytta ut. Nye Brodix alutopper, ny Isky Cam, Rullvipper med støttebrygge, Holley Street Avanger forgasser og Vic Jr. innsug. Datastyrt D.U.I. fordeler. Gleder meg til sommeren for å se hvordan denne fungerer... Har også satt inn en forsterket 4-trinns automat TH700R4, så da skal det gå ann å ta en langtur uten følge av tankbil... :lol:

1983 Pontiac Trans Am Daytona 5,0l V8 // Prosjekt som vurderes solgt

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Okt 2009 18:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Mr.Camaro skrev:
Jeg har hatt både BB og SB i samme type bil. Skal man kun kjøre rett frem er BB gøy å bygge og kjøre. Men skal bilen brukes på gata er SB det beste valget. Lettere, billigere å bygge på og man har bedre kjøreegenskaper i svingene.. Dette er min erfaring, og derfor ble det SB i min Camaro denne gangen 8)

Er her bbb er overlegen i forhold til bbc fordi den ikke veier stort mer enn en sbc :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Okt 2009 10:36 
Avlogget
Get going
Get going

Sjekket litt rundt etter spesifikasjoner på 1973 Buick 455. Ifølge denne siden produserer den slappeste ugaven 390 ft/lb(528 nm)@2600rpm og 225hk@4000rpm.

Så kan vi se på en dynoutskrift fra en Chevrolet 350 med vortectopper som yter 380 ft/lb@3800 rpm og 330hk@5000rpm fra Salee Chevrolet

Bilde

Grunnen til at 455'en lager såpass høyt dreiemoment 1200rpm lavereenn 350'en er på grunn av at slagvolumet er 155 cui større. Å ha dreiemomenttoppen så lavt i registeret som mulig er absolutt en fordel for gatebruk. Du kan jo spørre deg hvor ofte du tyner motoren opp i 3800rpm hehe.

Så må man ta i betraktning at 455'en veier marginalt mer enn 350'en, og at de delene du har til rådighet for 350'en sikkert ikke vil yte så mye som motoren i eksemplet over.

Jeg ville gått for Buicken med TH400 siden den er nyoverhalt. En ting som taler for Chevan derimot er deletilgang og pris. Men skal du ha noe maskinering på den blir det vel fort 10.000 bare for den jobben.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Okt 2009 11:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ville ha overhalt 350 motoren, hvis veiv og sylindere er bra (tåles en liten slitekant) nye lager, oljepumpe, ringer og et pakningssett koster ikke all verden, siden du har alle de andre delene fra før. Kombinasjonen vil vel gi ca 350+ hester hvis alt er optimalt. Du kan jo selge motoren senere hvi du ikke blir fornøyd med den. Lite påkost for å få en grei 350 motor mener jeg. mange forskjellige kombinasjoner på http://www.ryanscarpage.50megs.com/combos1.html

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Okt 2009 15:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Holden skrev:
Sjekket litt rundt etter spesifikasjoner på 1973 Buick 455. Ifølge denne siden produserer den slappeste ugaven 390 ft/lb(528 nm)@2600rpm og 225hk@4000rpm.

Har sett litt mere jeg også å det stemmer som du sier med 225hk men det er på de med enkel eksos, de med dobbel hadde 250! My bad.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Okt 2009 15:58 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

THERE IS NO SUBSTITUTE FOR CUBIC INCHES!!!
-Hvis du gidder å ta det ekstra arbeidet da...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Okt 2009 21:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

camaro-anders skrev:
Har en 76 camaro som jeg har bestemt meg for å friske opp litt å lurte på andre brukeres mening / fordeler og ulemper med de forskjellige alternativene!
Sitter nå i en dau 350

Alt 1 :
Ta ut å overhalle 350`n. Har endel trim deler til den liggende :
porta mikke mus 461 topper med 1,94/1,50 ventiler(ca 500 mil siden overhalling)
flowtech full lengde headers 1 5/8"-3"
L-82 kam 222/222@.050 0.45/0.46 løft
performer inntak
holley 600 gasser
orginal hei tenning
2,5" eksos

Alt 2 :
Har en nyoverhalt orginal 73 Buick 455 på handa, får den vel for rundt 10000 av fattern. Veit her det trengs å lage/tilpasse motorfester og en bop gir kasse(får med en gammel th400 kasse som ikke er brukt på mange år, men planen var å eventuelt bruke en th350 i første omgang pga at den er det som passer rett i bilen nå)

Bare å slenge ut deres meninger positive som negativ om alternativene, er åpen for alle :wink:

Selg ALT sammen, kjøp en grei CBB å heng på den girkassen du har...
Passer jo på motorfester også...

Den Buick motoren bør selges til en Buick entusiast... =D>

kammen du har liggende ville jeg ikke satt inn om du velger overhalingen...er jo rund som ett kosteskaft jo... :shock:

BB hysteriet til mange, er samme som en kan beskrive som jantelov...
"naboen skal ikke ha større motor enn meg, så da svartmaler vi de BB motorene med at de er totalt ubrukelig å kjøre med..."

Mener vel Polly beviser at BB funker greiet på gata... :^o

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Okt 2009 22:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Min mening: LS-x motor. Oppgrader bilen med aluminium :wink: Vi lever i 2009

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter