AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 21. Aug 2026 04:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 11. Apr 2015 13:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hvis man bare skal kjøre pent og putre rundt er opptatt av forbruk osv så er 180cc fint. For voksne mao. Men for dem som vil leke litt ha litt trøkk er 195cc et soleklart valg. Selv for 327cid. 350cid+ så er det et ganske enkelt valg i mitt hode.

Promaxx har noen som har gjort det bra i tester og koster rundt 1000dollars.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 11. Apr 2015 20:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Min anbefaling er å planlegg litt nå i sommer og være klar til sessongslutt. om du ønsker mer pulver i børsja så sett sammen en pakke med Rollerkam m løftere og 195cc topper m 64cc kammer. Finnes flere fine bøker om sbc om du vil lese i sommer.

Skal du ut med motor til høsten? Isåfall annbefaler jeg også større bunnpanne og hel bunnpannepakkning om det ikke er det der..
Men husk det baller fort på seg og det blir lett 30.000 før du får den på veien igjen... men er jo hobbyen vår! ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Apr 2015 00:10 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Smog skrev:
Kjøpte mine AFR 195, roller kam, pluss endel annet gjennom LewisRacingengines USA. Bare positivt å si om han (går an å forhandle litt på pris). Han kan komme med anbefalinger om motoroppsettet, kam etc. utfra hva du har tenkt å bruke motoren til.
Fikk shimsa opp ventilfjærene for rollerkam, og skifta til 7/16 studs i toppene.
Det jeg ikke tenkte på var plass til pluggene, straight eller angle for pluggene, og hvilke headers som var best å bruke. Har straight, og kjøpte Hedman headers, fikk problem med syl 5, og måtte "lage" plass. Ikke uvanlig at det blir for trangt.
Hvis du kjøper for store topper mister du torque, men får bedre effekt på høyt turtall. Store topper fungerer ikke så godt til cruising, bruker mer bensin, men fungerer godt på stripa.
195 topper på en 383 er "litt" mye til cruising, men gir litt igjen på stripa, med 210 topper setter du opp motoren for stripa.

Sier du det? Akkurat fått tak i et par AFR 210 jeg tenkte å prøve på 350'n. Blir bare ræva det vel.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Apr 2015 10:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Hvis det er pulver du er ute etter, så får du det med AFR 210. Du må bare gjøre det valget med åpne øyer.
Jeg kjøpte mine AFR 195 topper til et 350 bygg, men med mulighet for å bruke på 383.
Etter det jeg har forstått, skal du bestille nytt bunnparti rundt 400, og da vil 210 toppene være akkurat passe store. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Apr 2015 13:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ja det skal nå prøves bare for å prøve. Det her blir en ganske snill kam med store topper. Kompromisset er at potensialet ikke blir fullt utnytta. Artig å se åssen det blir i hvert fall.

Bommerten mange gjør, som jeg ser det, og mye av grunnen til at det her med mindre kanaler ble mer poppis , er at de bytter til større kam samtidig med at de setter i for store topper ifht pumpeeffekt og potensiell gasshastighet gjennom portene. Er oftest da det skjærer seg.

Men ja, det skal en større bunndel i etter hvert. Er neimen ikke så sikker på om det blir så mye mer slag, heller borr siden toppene har svære innsugsventiler. 377 kansje. Artig at det snurrer litt og ekstra moment får man også. Ulempen er dyrere blokk.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mai 2015 00:40 
Avlogget
Rookie
Rookie

Er enda i tenkeboksen om hva det blir til. Motoren skal vertfall ut i vinter. Skal bilen brukes i sommer så går d sikkert like mye penger i olje som nye topper, haha. Kjørte ca 10 mil her om dagen og da ver den nede på MIN på peilepinnen. Hvilken olje er å anbefale forresten ?

Du sier din 383 er bremset til 460hk, min er bremset 291, er det toppene mine det står på her ? Har sett di fleste 383kit gir 400hk++.
Har også fått tak i msd tenningsboks som må prøves.

Har skiftet bunnpannepakning 2 ganger uten å få det tett så skal prøve hel pakning denne gang. Vil egentlig ikke ha noe dypere bunnpanne siden bilen er ganske lav.

Hvis vi tenker på en annen måte, 30 lapper i nye topper og diverse og hvis jeg selger motoren for noen lapper så har jeg jo nesten en LS motor som jeg lenge har hatt lyst på #-o :twisted:

Prosjekt tråd: http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=21394

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mai 2015 01:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Nye topper er ikke 30 000kr !!!!
Promaxx 200cc intake runners er 900dollars på ebay. Helt okeye, budget topper fra Kina som får god skryt og leverer effekten.
Tusen dollar til og du har et frekt hydraulisk rollerkam oppsett og 500hk i motoren.
Så det var tjue lapper ut og 500hk ! Så enkelt :))))

Ja åsså no pakninger da ;) Men ellers er det ikke så mye diverse.

Kan være slitte ventiltetninger som gjør at oljeforbruket er høyt. Samma problemet på ene bilen her i gården.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mai 2015 01:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Kjører forresten på helsyntetisk biltema olje her. Aldri hatt no problemer med det. Men er nok ikke det beste for en hydraulisk flat tappet motor..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mai 2015 16:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hvis du lenge har hatt lyst på LS så foreslår jeg at du holder deg til planen. Tar kansje litt lengre tid men sånn er det for folk som ikke driter penger. En LS er jo noen hakk lenger frem i utviklinga enn gode gamle 350 fra femtitallet....

En gammel small block kan du få til å dra fint som en LS men da har du kosta på den innsprøytning, topper, vippeverk etc etc såpass at du like gjerne kunne kjøpt en ferdig LS istedet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Mai 2015 00:35 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Enig med kimosabi her. Men jeg synes en ls mangler litt sjarm og du må og tenke på at når man bygger motor selv lærer man veldig mye. Men tenker du kun preformance og pris er ls sikkert bedre. Ls er lettere og hvis du velger en med alublokk.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 33 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet