AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 15:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tir 20. Apr 2010 22:04 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
chevellen skrev:
Kan det være at den får for lite bensin?

Tror feilen ligger her. Sjekk gasser. Owners manual kan lastes ned fra edelbrock sin hjemmeside.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 21. Apr 2010 00:46 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 21. Apr 2010 00:06
Innlegg: 18
holeshot skrev:
chevellen skrev:
Kan det være at den får for lite bensin?

Tror feilen ligger her. Sjekk gasser. Owners manual kan lastes ned fra edelbrock sin hjemmeside.

Hei.
Ser du har litt lite bensintrykk,hvis rør bakover til tank og sil er bra, kan det være denne.
Mopar bigblock har en liten detalj som ofte blir glemt i feilsøkningen,det er den "fuel pump rod"som sitter
mellom pumpa og kammen.Har vært borti at den er slitt over 10-12mm og da blir det nesten ikke noe
slag inn på pumpa.En kamerat hadde en 440 six pack motor som var litt lunefull ang bensin,alt var nytt i
pumpe,rør forgassere.Da tok vi opp den "rod" og den var slitt en god centimeter.Den ble byttet og motor ble som ny!
Kanskje er det den..... :D

_________________
80 Dodge van
69 Dart 512


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 21. Apr 2010 00:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Pappa Wolf skrev:
enten det, eller osse er vakumm klokka på fordeleren defekt, så du ikke får den fortenning, som motoren ønsker, når du giver gas!


Motoren får mer tenning gjennom vakumklokka når du cruiser fordi da har man mye vakum og lite kraft gjennom motoren og sjansen for tenningsbank blir mindre, pluss at bensinforbuket minker. Når man gir gass synker vakumet og man mister fortenning, Altså lavere tenning fra vakumklokka, men høyere tenning fra de fjærbelastede vektene fram til ca 3000 omdreinger. deretter står den vekter-justerte tenningen på fullt som regel. Dette verifiserer ganske greit med at man ser hvilket turtall tenningsmerket slutter å bevege seg på uten vakumklokka tilkoblet selvfølgelig.

Når det smeller i gassern, er det gjentagende smelling elr en gang akkurat idet du smekker den i bånn.
Om akspumpa ikke er med skikkelig er det ofte at det smeller litt i gassern om man på lavt turtall smekker den i bånn. Og er tenninga sein i tillegg bir motorn treigere på responsen.

Jeg justerte tenningen på bilen min etter feil merker engang. Resultatet var at den gikk helt fint, men noe slappere/dunklere i lyden og vlle ikke ta fullgass i det hele tatt, bare smalt i potta av uforbrent bensin så jeg trodde hele røret sku dette av. Eksosrøret assa... høhøhøø
Uansett, stoppa etter veien justerte tenninga på øret så motoren fikk mer fortenning (høyere turtall), vrei den deretter litt til så jeg fikk enda mer fortenning og turtallet sank litt. Resultat, smellinga borte og kjerra gikk bedre enn noensinne.
Prøv dette mens motorn går og ta en prøvetur.
Om den ikke starter da er det kanskje startern din som er gåen, pluss at man får tak i bokser som forsinker tenningen ved oppstart om det ikke sku hjelpe med ny starter. Ett alternativ er også å å lage en bryter som skrur av tenningen, men som man kan vippe over og skru på tenningen når motorn har fått bra snurr på seg.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 21. Apr 2010 07:38 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
rokkern skrev:
Pappa Wolf skrev:
enten det, eller osse er vakumm klokka på fordeleren defekt, så du ikke får den fortenning, som motoren ønsker, når du giver gas!


Motoren får mer tenning gjennom vakumklokka når du cruiser fordi da har man mye vakum og lite kraft gjennom motoren og sjansen for tenningsbank blir mindre, pluss at bensinforbuket minker. Når man gir gass synker vakumet og man mister fortenning, Altså lavere tenning fra vakumklokka, men høyere tenning fra de fjærbelastede vektene fram til ca 3000 omdreinger. deretter står den vekter-justerte tenningen på fullt som regel. Dette verifiserer ganske greit med at man ser hvilket turtall tenningsmerket slutter å bevege seg på uten vakumklokka tilkoblet selvfølgelig.



ja sådan går det, når man har hovewdet fult av andre ting!
takk for redningen! hehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 21. Apr 2010 09:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
rokkern det du skriver avhenger helt av om man har portet vakum eller ikke. Portet vakum vil øke utlegget på tenninga ved gasspådrag og den har minst utlegg ved crusing. Uportet vakum vil ha maks utlegg ved cruising og synke ved gasspådrag.

De fleste bilene fra midten av 60 tallet og opp har portet vakum. (Finnes noen som har vakum på begge sider av klokken også)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 21. Apr 2010 11:12 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Tror som sagt,(av det jeg har lest) at feilen ligger i bensintilførsel/gasser. Fuel pumpe aksling er også et godt tips. Virker rett og slett som den får bensin underskudd så snart hovedkretsen i gasseren begynner. (Flotør kammer tømmes) Aks-pumpe krets bør også sjekkes. Om du ikke har tenningslampe som er justerbar, kan du måle omkrets på sv.demper og dele på 10. Da har du 36 grader ,og kan variere ut fra det. Vakumklokke på fordeler kan du egentlig koble fra til motor går ok. Da kan du prøve både portet og uportet vakum, og se hva som funker best på dim motor.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 21. Apr 2010 12:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Bensin tilførselen må være høyere enn tre psi ja, bør fikse detta. Tipper at gassern din vil slite med å holde riktig flottørnivå ved full gass og høyt turtall - selv om du ikke nødvendigvis går tom.. og mager blanding og full gass er en MEGET dårlig kombinasjon.
Helt enig med deg holeshot, MEN flottørkammerne blir ikke tomme med en gang man trykker inn gassen. Min oppfatning er at dette ikke er hovedproblemet her, kan godt være gasser-relatert og har du en annen gasser så prøv den. Kan låne min om du er i oslo området. Med dårlig bensintrykk vil flottørkammerne fylles opp like mye, men ikke like fort. Det er kanskje 1 dl oppi der ? man klarer ikke å bruke opp det på 2-3 sekund elr ? Vil anslå at bilen min går ca et minutt ved vanlig kjrøing fra jeg skrur av bensinpumpa til motorn stopper. Full gass vil jeg tro at en vanlig bil holder ut ihvertfall 5-6 sekunder før det blir "dårlig steming" hehe

Prøvekjør med forskjellig tenningspunkt, halvskruddtil fordeler og vri litt på den underveis er mitt tips. Men selvølgelig pass på å stopp så fort du hører tenningsbank. Dette er en latterlig mye enklere operasjon enn mye annet du har drivi med og utelukker om problemet ditt kommer av for sein tenning.



"rokkern det du skriver avhenger helt av om man har portet vakum eller ikke. Portet vakum vil øke utlegget på tenninga ved gasspådrag og den har minst utlegg ved crusing. Uportet vakum vil ha maks utlegg ved cruising og synke ved gasspådrag.

De fleste bilene fra midten av 60 tallet og opp har portet vakum. (Finnes noen som har vakum på begge sider av klokken også)"

Detta var nytt for meg, er ingen proff på detta og lærer no nytt hver dag :-) med øke utlegget mener du altså at når vakumet i motorn synker så øker tenningen, og når vakumet øker så synker tenningen, når man bruker timed port vakum fra gassern ? Har jeg forstått deg riktig da ? Og ikke meninga være frekk her assa, men hva i heite skulle meningen med det være ??? hehehe :-p med fare for å hijacke tråden her går det an å utdype litt mer elr ? skjønner ikke hva du mener helt med å "øke utlegget bla." interessant info, må bare skjønne hvorfor det er sånn :-)
Er det styrt av selve vakumklokka elr hvilket uttak man bruker på gassern ?

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Sist endret av rokkern den Ons 21. Apr 2010 13:09, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 21. Apr 2010 12:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
vakumklokka er dum og virker kun på vakum.

Portet utak er tatt ut over gasspjeldet. Uportet under gasspjeldet.
Som du ser av dette så vil uportet utak se vakumet du har i insuget, mens portet utak får ikke noe vakum føre du begynner å åpne gasspjeldet.
Tror du skjønner resten selv.
Bakrunnen for dette skiftet i mitten av 60 tallet var vel pga miljøet og utslipp.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 21. Apr 2010 17:27 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Her er det demonstreret på en edelbrock!

http://www.youtube.com/watch?v=ZnJxWEK_GFw

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 21. Apr 2010 19:01 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
Se her ja, her var det kommet noen tips. Jeg var faktisk ikke klar over at det er noen pushrod inne i bildet.

Siden det fulgte med en ny bensinpumpe med bilen, var den noe av det første jeg skiftet.
Jeg synes det var en skikkelig drittjobb å bytte pumpe, brukte sikkert en time for å få den nye på rett plass. Nå husker jeg ikke akkurat hvordan det var, men det var vanskelig å få pumpa inntil blokka samtidig som den traff skruehullene. Etter¨å ha tørnet motoren x antall runder kom den tilslutt på plass.Kan det være at jeg har gjort noe feil her...? Men siden den pumper bensin må det vel være sånn noenlunde riktig.

Jeg har egentlig ikke tro på at trykket er så lavt at den tømmer flottørhuset med et lite kakk på gassen. Rett etter at jeg fikk bilen (og før jeg begynte å skifte deler) prøvde jeg å kjøre den litt etter veien, og da gikk det jo egentlig greitt å tusle rundt i 50-60 km/t. Alt under 1/3 gass gikk greitt, men med en gang jeg ga på litt, eller mye for den del, begynte det å "poppe" i forgasseren, den lugget, holdt igjen og ville slettes ikke øke farten. Dette kan sikkert ha noe med lavt bensintrykk å gjøre.

Men nå er den jo helt håpløs. Det smeller en (1) gang hver eneste gang jeg er litt kjapp på gassen. Trenger ikke være full gass heller, bare det er "kjapt nok". Over 1/3 er vel nok tipper jeg. Det må sies at det er veldig hvor fort den reagerer på gassen, den virker skikkelig hissig. Fra tomgang til 4000 på brøkdelen av et sekund, selv med små gassbevegelser.

Det rare er at det som sagt ikke var noen merkbar forskjell da jeg byttet fra gammel orginal thermoquad til splitter ny edelbrock. Den oppfører seg nøyaktig likedan, det er heller verre enn bedre. Har muligheter til å få lånt meg andre forgassere, men det legger jeg på is foreløpig. Må komme til bunns i dette med trykket før jeg skifter noe mer.

Skulle gjerne ha prøvd den litt etter veien, men det har vært full vinter her til nå. Kom jo 20 cm igjen på mandag..Dessuten er jo eksosen kappet av, så den blir nok lagt merke til om jeg legger ut på tur... 8)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Ons 21. Apr 2010 23:49 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 29. Jan 2010 19:45
Innlegg: 15
Tenningen har vel vært tema før, men med den råe eksoslukta du beskriver, og at den ikke tåler brå eller stor åpning av spjeldene, kan det virke som at gnisten ikke er god nok til å antenne blandingen slik den burde. Har erfart dette på ulike motorer. Selv med for liten bensintilførsel skulle den iallefall oppføre seg normalt i noen sekunder etter at spjeldene åpnes. Vacuumet ditt tyder vel på at kammen ikke er altfor radikal, men med litt kam går disse motorene gjerne bedre med litt ekstra fortenning - si ca 18 grader statisk. Med en standard fordeler vil problemet bli at om du øker den statiske fortenningen blir den totale fortenningen for høy. Da er det på tide å fikle litt med fordeleren.
Vacuumet drar ikke opp tenningen når du gir gass. Den er til for å dra opp tenningen ved jevn fart og lite åpning av spjeldene. Har du sjekket økningen av fortenning opp gjennom turtallet, uten vacuumet som du uansett kan plugge til du finner årsaken til problemet?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tor 22. Apr 2010 00:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 27. Mai 2009 21:34
Innlegg: 69
En aldri så liten oppdatering igjen.

Den ekle eksoslukta har nok sin naturlige forklaring, det var faktisk to plugger (bakerste på hver side) som ikke var helt med på leken. Tok en runde med tenningslampa på hver enkelt pluggledning, og da var det uregelmessig blinking på de to. Vet ikke helt om det er en helt vanntett metode, men jeg har funnet ut at når det ikke er skikkelig gnist på pluggen, blir det ikke blink i lampa heller.
Uansett, pluggene var tørre og svarte, og ved nærmere inspeksjon viste det seg at de gnistet bare rundt isolatorfoten. Dette er en gjenganger, har hatt mye trøbbel med at pluggene svikter på akkurat denne måten. Nok gnist til å holde pluggene tørre, og forsåvidt nok til at man ikke merker noe til det på gangen, men helt klart ikke gunstig.

Fikk besøk, så jeg fikk ikke gjort så mye mer med det ikveld, men det blir sikkert ikke verre med skikkelig gnist på alle 8 8)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tor 22. Apr 2010 04:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Har du gammel kondensator kanskje ?

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tor 22. Apr 2010 08:40 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Ricecooker skrev:
Den ekle eksoslukta har nok sin naturlige forklaring, det var faktisk to plugger (bakerste på hver side) som ikke var helt med på leken. Tok en runde med tenningslampa på hver enkelt pluggledning, og da var det uregelmessig blinking på de to. Vet ikke helt om det er en helt vanntett metode, men jeg har funnet ut at når det ikke er skikkelig gnist på pluggen, blir det ikke blink i lampa heller.
Uansett, pluggene var tørre og svarte, og ved nærmere inspeksjon viste det seg at de gnistet bare rundt isolatorfoten. Dette er en gjenganger, har hatt mye trøbbel med at pluggene svikter på akkurat denne måten. Nok gnist til å holde pluggene tørre, og forsåvidt nok til at man ikke merker noe til det på gangen, men helt klart ikke gunstig.

Er noe av dette som gjør det vanskelig å gi gode tips når man må anta at ting er sjekket. Plugger, kabler f.eks. Jeg mener IKKE at flottør-kamre tømmes ved ett "rapp" på gassen, der er det nok aks-pumpe krets som er mer trolig. Poenget var egentlig å få gasseren grunnjustert, så man vet at den er ok. Har også aldri montert en ny bensinpumpe som kun har levert 3 PSI. 5-7 psi er normalt for standard pumpe. Her kan fuelpumpe aksling være forklaringen, kan heller ikke utelukke feil på måler. Komp test på 120-130 PSI virker også noe lavt. 140-150 er stort sett det jeg har målt på en standard motor. (ikke mopar,men chevy sb) Dette trenger egentlig ikke bety så mye her. Jeg ville byttet ut gamle tenningsdeler,og kontrollert gasser først.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tor 22. Apr 2010 08:57 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
mener å ha lest tidligere i tråden, at du prøvde med en annen forgasser, å problemet var det samme!

jeg monterede en annen forgasser på blazeren, å den hadde stået på hyllen, i nesten to år.
og problemet med akselerasjonspumpen, var der med een gang.

hvad mange ikke tenker på, (ikke jeg heller!) er at når man setter en forgasser på hyllen, så krymper pakningen i akselerasjonspumpen å bliver stiv, hvis man ikke behandler med et eller annet!
Jeg var ikke klar over dette, så nå har jeg nogen forgassere, som må demonteres, og smøres!

men hvis du har problemer med akselerasjonpumpen, og monterer en gasser som har tørre pakninger, så vil du jo få akkurat samme problem, indtil gasseren er blevet "våt" igjen.

tror dit problem her, er flerfoldigt, både forgasser, fordeler og plugger!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support