AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 22. Apr 2026 01:14

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 03. Mar 2008 09:58 
Avlogget
Get going
Get going

Skulle kjøre monte carloen til jobb i dag da jeg kommer ute på motorveien til Melhus så begynner det å ryke noe inne i helv**.. Jeg vet om at jeg har en liten lekkasje i "heater core"'en men det var ikke store mengdene.
Jeg klarte å få bilen inne på parkeringsplassen her på jobb, men den begynte å hoste og harke i det jeg parkerte.. motoren hadde noen ulyder.. kunne minne om ventilkakk eller rådebank.

:/ Håper ikke motoren min har tatt kvelden!

Hva tror dere?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 03. Mar 2008 12:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hørtes ikke så bra ut. Her kan det være alt fra en letter overoppheting til rene barbequen dette, alt etter hvor langt du kjørte etter at det begynte å ryke det.

Lyden du hørte kan i beste fall bare være tenningsbank på grunn av selvantenning i glødende sot.

Terje :)

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 03. Mar 2008 13:13 
Avlogget
Get going
Get going

Håper på det ja Terje at det er bare en lett overkoking. Den ryker litt hele tiden pga at det er en liten lekkasje i "heater core'n" men det er ikke noe stor problem, var værtfall ikke det. Jeg kjørte maksimum i 5-6 minutter til etter kakkingen kom. Fikk bilen inn på parkingsplassen på jobb å skrudde av hun med det samme.

Får pappa til å kjøre utover i ettermiddag med en flaske kjøleveske. Håper alt går fint.

Jeg hadde tenkt å bytte til 350 uansett men håper virkerlig jeg slipper å begynne å skru på 305'n nå. Hadde håpet jeg kunne klart meg igjennom denne sommeren og så begynt å spart til ny motor etterhvert.

Er nok en del arbeid å begynne å skifte topppakning og evt rådelager uten å ta ut motoren?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 03. Mar 2008 13:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Tipper det var tenningsbank du hørte jeg. Det er ikke uvanlig at en motor blir så varm at den kan begynne å tennningsbanke . Går stort sett greit med lager og slikt, men stempla og sylindra får litt juling som regel. Men det går nok bra, en gammel cheva åtter er ikke så lett å knekke.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 03. Mar 2008 15:14 
Avlogget
Get going
Get going

Håper det er det du sier. Ja de 8'erne tåler utrolig mye juling. Blir nok en nyere 350 med forhåpentligvis innsprøytning, men det koster å være kar som de sier. Får ikke tak i en nyere 350 for 10 000kr :P

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 03. Mar 2008 16:55 
Avlogget
Get going
Get going

Du har ikke noe tempføler/måler i bilen så du har en indikasjon på hvor varmt det har blitt?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 03. Mar 2008 21:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

5-6 minutter etter at det har begynt å kakle er mye, men gamle åttere med ståltopper tåler mye heldigvis. Du må nok fylle på minst 5 liter

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 04. Mar 2008 09:13 
Avlogget
Get going
Get going

Ser ut til at alt gikk helt fint i går, men kan godt hende den bruker mer olje nå da. :P *hihi*

Gjett om jeg ble glad i går da? :P

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 04. Mar 2008 12:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ja det er ikke unormalt å ta spennet ut av stempelringene ved for høy temperatur. De er kjent for å virke dårligere da :P

Terje :)

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 04. Mar 2008 15:00 
Avlogget
Get going
Get going

Det kan så hende, men så lenge motoren holder i sommer så går det greit.

Men den bruker helvettes mye bensin fortsatt.. jeg aner ikke hva som gjør det.. Den bruker alt for mye suppe. Jeg må få fikset speedometeret.. er nok ikke tannhjulet som sitter i kassa som er gåen, men har hørt at det er et klips som kan dette ut inni der man setter speedometervaieren..

Jeg må få målt hvor mange liter pr mil den bruker.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 15:22 
Avlogget
Get going
Get going

Gikk det seg til her eller?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 07. Mar 2008 21:40 
Avlogget
Get going
Get going

Motoren går fint enda den ja =P venter på ny heater core fra dixiemontecarlodepo :)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 13. Mar 2008 20:52 
Avlogget
Get going
Get going

Greit.. topp-pakningen er garantert gåen, ryker som et helve*** nå. Ser ikke så mye spor til veske i olje, men jeg er ganske så sikker på at den er gåen.

I dag da jeg skulle starte den opp ville den ikke starte.. Motoren ville ikke gå rundt.. før jeg prøvde å starte en gang til. :/ tyder på at noe har brent seg. Kan nok være stempel ringer?

Hva anbefaler dere meg å gjøre, er det billigere å fikse dette eller bør jeg bare kjøpe ny motor? Jeg har ikke mye av slikt verktøy og heller veldig lite kunnskap til å skru inne i motoren. Så skal det også nevnes at jeg har lite plass å skru på.

:/ faen! jeg som ville kjøre bil denne sommern!

Er det noen her i trondheim som har peiling på slike motorer som kunne evt tatt en titt på min?

evt hvor mye koster det å få honet toppen og fikset alt det der?
:/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 13. Mar 2008 22:28 
Avlogget
Get going
Get going

Synd om maskina skal ta kveld så tidlig. Har du prøvd å vri motoren rundt for hånd? Sikker på at det ikke er starteren som er gåen, dårlig batteri etc. Røyken kan jo også komme fra væske som drypper på varm overflate. Forsikre deg om at du har eliminert simple feil først.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 13. Mar 2008 22:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Hvis det har lekt vann inn i sylindrene så kan du opleve noe som vi kaller hydrauling. Motoren vill ikke går rundt for det er vann i mellom topp og stempel. Ut med pluggene og se om den spinner fint da. Da vil du antageligvis se en vannsprut ut fra plugghullet også.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet