AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 21. Aug 2026 00:26

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 03. Aug 2015 22:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jeg skal bruke en 91 modell motorkontroller fra en 305 TPI motor på en eldre motor. I ledningsnettet fra Painless så følger det med en VATS modul som skal kobles med +\- og et signal inn på motorkontrolleren. I monteringsanvisningen fra Painless så står det at jeg må bruke en eprom fra en bil uten VATS. Hva gjør da den lille VATS modulen? Og hva gjør jeg for å få tak i en eprom uten VATS? Er det mulig å bortprogramere VATS i den epromen jeg har?

Note: Computer chips, on the later model (late 89 and up) tuned port engines all factory chips have the vehicle anti-theft system (VATS) programmed into them so that they cannot be used unless the factory steering column, compatible with the computer, was installed. For the late model tuned port only you must obtain an aftermarket chip that does not have the VATS programming in it.. For the late model tuned port systems, you will need to obtain a chip for a 1991 Camaro with the VATS system removed so that it will be compatible with our harness. Also, GM started using the VATS system in late 1989 so if you are using an 1989 chip on an early style tuned port motor then please be careful to use a chip that does not have the VATS programmed into it.

Sist endret av caspar den Fre 07. Aug 2015 23:12, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 04. Aug 2015 07:11 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Du kan programmere det vekk ja, iallefall på de jeg har vært bort i. Hvilket nummer har du på ECU'en/motorkontrolleren?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 04. Aug 2015 07:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Litt mere info på dette her:
[url]
http://tpiparts.net/vehicle_anti_theft_system__vats_/[/url]

Dette systemet var ikke stort mer enn en motstand i nøkkelen som ble lest av i startøyeblikket, men hvis du skal kjøre uten hele modulen, så kan det nok være nødvendig å programmere det vekk ja

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 04. Aug 2015 09:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jeg har 01227730

Det lå mange oppskrifter på Youtube om hvordan man omgikk dette systemet med div. Releer etc. Men jeg har jo ikke noe av det opplegget i bilen så jeg trenger jo å få bortprogramert dette permanent i ECUen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 04. Aug 2015 10:40 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Ja... Bør prøve å få greie på hva den ekstra boksen er til - mulig du ikke trenger å få den programmert vekk.
Hvis du likevel må det, så er det ikke problematisk. Den beste løsningen er å bytte selve EEPROMen (ser slik ut) med en som har VATS skrudd av, du må ha tilgang til en EEPROM brenner, evt. kjenne noen som har det.
Vet ikke om det er noen firma i norge som driver med den typen programmering? Er forholdsvis lett hvis man har utstyret.
Alternativt kjøper du en ferdig chip fra eBay el.l. som allerede har VATS avslått.

Hvor i landet holder du til?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 04. Aug 2015 12:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Fikk hyggelig svar fra Painless Wiring i løpet av en time. VATS modulen sender et signal til ECU om at "alt er greit" og da starter bilen uten noe mere mas. Genialt nok.
http://www.painlessperformance.com/Manuals/64023.pdf

Holder til i Oslo

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Aug 2015 23:28 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jeg har døpt om denne tråden til TPI med Painless Wiring, noen spørsmål. Jeg holder på å bygge om en 307 som jeg har i en Jeep til TPI og i den forbindelse dukker det selvsagt opp noen spørsmål som jeg håper på å få hjelp til her. VATS løste seg greit, og her kommer neste spørsmål.
Bensinpumpereleet har en funksjon hvor en av kablene går innom oljetrykksbryteren. PW svarte meg at det var for å gi ECU informasjon om at motoren gikk og at den trengte den informasjonen for å kunne starte bensinpumpen. Jeg leser også andre steder på nett at dette er en sikkerhetsfunksjon som stopper motoren hvis den mister oljetrykket. Det er ingen av disse teoriene som stemmer spesielt bra med de koblingsskjemaene jeg finner. Her ser det ut som om loopen gjennom oljetrykksbryteren går parallelt med releet og jeg finner også en Corvetteside som beskriver at dette er en funksjon som gjør det mulig å kjøre bilen med et defekt rele.
ECU får jo rotasjonssignal fra fordeleren så den trenger ikke oljetrykksignalet for å forstå at motoren går rundt. På PW ledningsnettet er det også en ledning som går fra starteren og direkte på "ut siden" av releet slik at pumpen uansett tvangskjøres samtidig som starteren går. Denne funksjonen finner jeg ikke på noen originale strømskjema. Er dette med at ECU stopper motoren hvis oljetrykket forsvinner bare en myte? Det er jo ikke mulig å få til med denne koblingen
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Aug 2015 04:55 
Avlogget
Get going
Get going

Slik eg har fått forklart dette, så er det på grunn av om du kræsjer og motoren stopper, så skal også bensinpumpen stoppe slik at den ikkje fortsetter å pumpe bensin om for eksempel bilen skulle ta fyr.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Aug 2015 20:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Det kan jo heller ikke stemme slik jeg forstår koblingsskjemaet. Der er jo oljetrykksbryteren koblet parallelt med releet. Så selv om du kobler ifra oljetrykksbryteren så vil jo ikke det føre til at bensinpumpen kutter. Og skulle du kollidere så kraftig at motoren mister oljetrykket så vil jo ECU miste hallsignalet fra fordeleren og derved kutte releet?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 28. Aug 2015 12:35 
Avlogget
Get going
Get going

Kva er det som styrer releet da?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 28. Aug 2015 12:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Stemmer som du skriver ja at ut ifra dette koplingsskjemaet vil aldri den oljetrykksbryteren kunne bryte spenninga til bensinpumpa!

68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 29. Aug 2015 22:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Det virker som det er en seiglivet oppfatning at siden ledningsnettet går innom oljetrykksbryteren så er det mange som tror at dette er en funksjon som skal stoppe motoren når oljetrykket forsvinner. Slik var det også beskrevet i et TPI hefte (hjemmelaget) jeg kjøpte på ebay. Men det er vel liten tvil om at dette er netopp en gammel myte.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 29. Aug 2015 22:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Det finnes svært mange software løsninger for å lese data og diagnose fra motorkontrolleren. Er det noen som har erfaring med noen av disse.

http://aldlcable.com/diagnosticsoftware.asp

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 30. Aug 2015 16:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei jeg tror det er dette problemet jeg har på min 92 mod.caspar kan jeg kontakte deg?

Sent from my iPad using Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 30. Aug 2015 23:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

PCM'en kommanderer bare på bensinpumpen noen sekunder. deretter er man avhengig av oljetrykk for at bensispumpen skal få strøm. Mao, uten oljetrykk stopper bensinpumpen.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet