Hei!
Håper noen her har vært borti noe lignende.
Bilen er en 1979 Pontiac Formula. Den var opprinnelig en 350, men fikk montert en Pontiac 400 i USA før den kom til Norge.
Jeg hadde nettopp fikset bakakselen med nytt aksellager, simringer, pakning og ny olje, og bilen gikk helt fint etterpå. Jeg tok meg en kjøretur hvor jeg akselererte opp til rundt 100 km/t i en slak oppoverbakke, før jeg fortsatte noen kilometer i omtrent 80 km/t. Da jeg nærmet meg der jeg skulle stoppe, merket jeg at bilen begynte å riste litt, og idet jeg stoppet hostet motoren og ristet som om én sylinder ikke var med. Jeg slo den av med en gang.
Da jeg startet den igjen noen minutter senere hadde den fått en tydelig metallisk bankelyd. Lyden er der på tomgang, følger turtallet og øker med turtallet. Jeg synes det er vanskelig å høre om den kommer fra toppen eller bunnen av motoren. En bilberger som hørte video av lyden mente det kunne være rådelager.
Jeg har ikke kjørt bilen etter dette. Motoren har bare vært startet noen få korte ganger, kanskje 1–2 minutter totalt.
Nå har jeg tappet oljen. Det var overraskende lite metall i den – bare minimalt med glitter, ingen synlige metallbiter, og magneten fant nesten ingenting.
Bunnpanna får jeg dessverre ikke av med motoren i bilen, så planen er å løfte motoren ut når jeg får tilgang til verksted i starten av august.
Jeg lurer derfor på om dette høres ut som klassisk rådelager, eller om en feil i ventilmekanismen (løfter, støtstang, vippearm, ventilfjær e.l.) kan gi en lignende lyd. Det som gjør meg usikker er at motoren begynte å hoste og riste rett før bankelyden kom, samtidig som det nesten ikke ser ut til å være metall i oljen.
Legger ved video av lyden. Tar veldig gjerne imot innspill fra dere som har erfaring med Pontiac V8.
https://youtube.com/shorts/tVKWmEc3VZ4?feature=share