AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 11. Des 2024 12:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 02. Nov 2024 00:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 02. Nov 2024 00:15
Innlegg: 2
Poden i huset er med på en russebil - GMC 1988 Rally Wagon 5.7L. Overraskende bra teknisk stand og lav km.

Når motoren er varm og purrer fint oppstår det av og til et turtallsdrop når bilen settes i revers, dette medfører ofte at motoren kveles og man må starte på nytt hvis man ikke er påpasselig å gi litt gasspådrag når man slipper bremsen. Skjer ikke når man setter den i Drive.
Bilen har en styrecomputer(?) i en boks ved siden av førersete, vet ikke om denne har noen relevans.

Er dette evt bare en enkel justeringssak på forgasser(e)?

Andre evt mulig årsaker?...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Nov 2024 20:22 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7219
Bosted: Åsa
Det er en lavere utveksling i revers enn i D
Så det burde ikke skje. at den dropper litt er normalt, men ikke at den kveles.

Det er et par ting man kan gjøre.

Ikke parker bilen over lenger tid med OKT95 i tanken. Bedre å kjøre tanken nesten tom, og parkere med OKT98 og helle en flaske fuel stabilizer i tanken. Da slipper dere problemer med sedimenter og etanol.

Det beste er å kjøre på OKT98. Grunnen til dette er at 95 inneholder 10 etanol. Etanol suger til seg fuktighet, og du kan få problemer med kavitasjon i dysene.
(Vann under høyt trykk spiser metall!)
Etanolen løser opp visse gummiarter, og de har man flere av i en eldre motor. Jeg har som båtmekaniker måtte kassere flere forgassere i år, på grunn av sedimenter og oppløste pakninger.
På en eldre chevy, vil det være gamle gummislanger, pakninger i dyser. innsug. mm som kommer til å slite. Og det er ikke moro å stå etter veien å se bilen brenne ned. Deres er en 88 model, så jeg vet ikke om den er med TPI eller forgasser.

Skru av motordekslet innvendig, og ta av luftfilterboksen.
Sjekk om det er forgasser eller TPI. og gi meg en tilbakemelding.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Nov 2024 02:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 02. Nov 2024 00:15
Innlegg: 2
Takk for svar!
Bilen har vært kjørt bare på 98 det siste året (og året før) siden etanol-problemet har vært kjent og forsøkt unngått.

Skal få sjekket om det er forgasser eller TPI, men er på reise kommende uke, så tidligst neste helg, oppdaterer her da.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Nov 2024 11:36 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7219
Bosted: Åsa
Har ikke travelt jeg. Tar det når det passer.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support