Heisann,
Mange år har gått etter jeg og fattern sist var inne her og skulle bygge en rå street/strip Caprice Wagon! Mye vann har rent i elva siden da, bensinprisene er blitt høyere og det samme har fartsgrensa på motorveien. Bruksområdet på bilen er også annerledes enn hva det var da kriteriene for bygg ble satt sist.
Catchup fra tidligere tråder:
Motorbygg:
viewtopic.php?f=8&t=14583&p=109976#p109976Prosjekttråd:
viewtopic.php?f=3&t=15024383 motoren ble bygd, satt i bilen og testet et par ganger. Skikkelig rampete motor med grom lyd og gassrespons av en annen verden. Dro bra! Ble dessverre satt i stempler som ga skjørtebank (var visstnok et problem med disse stemplene), så motoren ble heist ut igjen før vi fikk brukt den noe særlig. Har siden det stått på hylla og støvet ned.
Inn ble det satt et 350 bygg med 882 smogtopper, "300hk kam" og flattop stempler. Helt grei motor, men ingen høydare, og heller ikke så voldsomt godt forbruk.
Siden 383 allikevel må i småbiter for stempelbytte og balansering så har tanken streifet med å bygge et skreddersøm tilpasset hva bilen faktisk brukes til, ikke bare for å jage hk.
Tanken er å få en optimalisert 383 stroker mtp. forbruk og brukbare morsomme hester som fungerer knall til veibruk ettersom dette er det bilen brukes til 99,9% av tiden.
Motor:Bunndel: 350 4-boltet blokk, boret 0.30 over. Smidd 383 strokerveiv.
Stempler: Må spesifiseres
Topper: AFR 195cc Eliminator, 65cc kammer. 1,51 vipper
Kamaksling: Rollerkam, hydrauliske løftere - denne må spesifiseres
Innsug: x
Forgasser: Rochester Quadrajet
Bil:1987 Chevrolet Caprice Estate
Girkasse: TH200-4R
Stallconverter: 2500rpm (vurderes med lavere stall)
Utveksling: 3.08 - Denne vurderes byttet til 3.42
Hjul: 275/55-15
Vekt: 2 tonn
Bruksområde: Cruiser med "noe attåt" aka sleeper. Sommerbil/bruksveteran som ser en god del langturskjøring på motorvei, lite bykjøring.
Skal ikke være masete å kjøre med, så ønsker bra med bunndrag - stor og tung bil. Kommer ikke til å se noe særlig mer enn 6k rpm. Startvillig og pålitelig motor er et viktig, men den skal også virkelig svare når man gir pedal!
Av frihetsgrader er det kamaksling, stempler og innsug som kan endres på.
Forbruk på eksisterende 350 er mellom 1,1-1,8. Dette bør det absolutt være mulig å matche med en godt oppsatt 383 med mere power enn eksisterende motor.
Noen forslag til oppsett? Ser for meg en mildere kam enn den som sitter i nå, men bør det også gjøres noe med stempler? Beholde flattopp, eller kjøre dish for noe lavere kompresjon? Ca. 10,7:1 i statisk komp med dagens kombo.