AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 10. Apr 2024 08:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 21. Nov 2021 16:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 21. Nov 2021 15:09
Innlegg: 2
Bosted: Stavanger
Hei,
Jeg har nylig kjøpt og importert en Pontiac Firebird Trans AM WS6 2002, som hadde fra før longtube headers, og (magnaflow) eksos. Orginale eksosmanifold og cats på begge sider var fjernet og fulgte ikke med når jeg importerte. Rør fra headers til muffler bak er 3". Ganske bra lyd (som jeg helst ikke vil miste) :)

Bilde
Bilde

Jeg har hatt bilen på teknisk kontroll på Haugesund trafikkstasjon, og har da fått 2 punkter å utbedre; headers og catalysator.

Eksakte krav i vedtaket:
- 01: Lydnivå: BF § 10a påmontert headers. Må dokumentere orginalitet.
- Kjøretøy med spesielle unntak: BF § 10a mangler katalysatorer. Må montere orginale katalysatorer eller montere katalysatorer som tilfredsstiller EPA krav ved 1. gangs godskjenning.

Jeg er egentlig bare ute etter litt veiledning her for å få bilen godkjent. Hva er beste/raskeste/billigste løsning for å få bilen i første omgang godkjent?
Ift headers, så kunne ikke kontrolløren se at headers var en "option" eller orginalt, så da er dette i utgangspunktet ikke lov med mindre jeg klarte bevise at dette kunne man kjøpe "orginalt" i 2002. Det har jeg ikke klart å finne, så jeg antar at dette ikke kan stå på og jeg må skaffe orginale eksosmanifolds.
Ift catalysator, så må jeg få på noen som tilfredsstiller EPA fra 2002, enten orginale eller ikke.

Jeg så for meg at jeg kunne kjøpt (eller evt leid for noen måneder...:P) ett sett med orginale eksosmanifolds og catalysator (må trolig også ha helt bakover også om det ikke finnes en "overgangs-løsning"(?).
Slik jeg forstår det, er det samme eksosanlegg som på Camaro.

Et annet problem er nok at catalysatorene er av mindre størrelse enn 3" rørene som går videre i Y-pipe bakover, så jeg er usikker på hvordan jeg skal få alt til å passe sammen uten å skaffe bytte ut hele "anlegget".

Er det noen som har eller "kjenner noen som kjenner noen" som kunne selge eller leie ut ett slikt brukt eksosanlegg slik at jeg fikk min godkjent?

EU kontroller etter godkjenning
Er det sånn at en EU kontroll i Norge bare sjekker OBD2 feilkoder, og ikke spesifikt om bilen har headers/catalysator? Slik var det visstnok i Arizona.

Mvh Ove

Bilder av anlegget (scroll nedover i denne imgur linken):
https://imgur.com/a/6kpd6rv


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Nov 2021 10:04 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Hei. Her tenker jeg at en telefon til Amcar, kan være redningen din. De sitter på langt mer erfaring, og dokumentasjon, når det kommer til statens vegvesen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 15. Mai 2022 13:08 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Fet bil! Har du fått løst manglene og fått skilter til sommeren nå? Håper det :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Mar 2023 20:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 21. Nov 2021 15:09
Innlegg: 2
Bosted: Stavanger
challenger skrev:
Fet bil! Har du fått løst manglene og fått skilter til sommeren nå? Håper det :)


Takk takk!
Beklager seint svar, jeg fikk ikke varsling om innlegg, og oppdaget posten din nå helt tilfeldig.

Når det gjelder godkjennelse, så hadde jeg ikke fått den godkjent på det tidspunktet, men jeg fikk den til slutt godkjent høst 2022. Jeg måtte importere brukte orginale eksosmanifolder og "y-pipe" fra USA, og så importerte jeg nye catalysatorer fra rockauto (tror jeg det var).
Selve 3" magnaflow etter y-pipe beholdt jeg bare, og det ble godkjent.

Så nå har den stått vinterlagret i hele vinter, og er sykt klar for 1.mai :)

Mvh Ove


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Mar 2023 23:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Fint å høre! Skulle du finne på å ta en langtur senere i mai så er det en perfekt anledning på Tyrigrava her;

https://scontent.fosl3-1.fna.fbcdn.net/ ... e=6408B89A


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support