AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: pontiac 400
InnleggSkrevet: Tor 14. Aug 2014 21:35 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 14. Aug 2014 16:10
Innlegg: 9
har en 78 mod pontiac 400 cid i min trans am. lurer på oppgradering av motor får å få noe mer futt. har allerede edelbrock gasser og innsug, headers og 2,5" dobbelt eksosanlegg. lurer på tips/fremgangsmåte videre med motoren for noe mer power?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: pontiac 400
InnleggSkrevet: Ons 03. Sep 2014 14:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 28. Sep 2011 18:46
Innlegg: 27
Hei. har 1978 trans am eg og. Har samme oppsett som på din bortsett fra at eg har satt i en compcam xe256 cam gir en del bedre bunndrag men ikke så mye opp i toppregisteret ikke veldig stor forskjell kontra orginal , men er jo litt :) . hvilken motor har du? L78 eller W72 motoren? eller oldsmotor? Pontiac blokkene i 78 er ikke så sterke som de gamle før 74 mod. så må være forsiktig med trimming bør ikke gå over 400 hester og ikke stroking av motor. er selv interesert i oppsett for mere gamp eg og. Vi må vell opp i komp tenker eg. har komp på 8:1 vurderer å kjøpe alutopper for å få ned vekt og mer comp. Noen Pontiac guruer her på forumet som kan komme med tips?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: pontiac 400
InnleggSkrevet: Fre 05. Sep 2014 17:19 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
Registrer deg og still spørsmålet på Pontiaczone - http://forums.highperformancepontiac.com/

Litt i samme stilen:
http://www.pontiaczone.com/forum/showthread.php?t=28686

evt. hør med Roar Suter - Halden roarsu@tele2.no

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: pontiac 400
InnleggSkrevet: Man 08. Sep 2014 23:08 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 12. Apr 2011 23:17
Innlegg: 142
Bosted: Akershus
Anbefaler deg å skifte toppene for å øke kompen. Disse har rundt 7.6:1 orginalt, få den opp på 10:1 minst.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: pontiac 400
InnleggSkrevet: Tir 16. Sep 2014 21:46 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 10. Aug 2009 14:01
Innlegg: 91
Bosted: Rett utenfor Oslo
Butler performance er stedet hvor du kan få tips og handle det meste. Pontiac spesialister som har holdt på lenge. Bygger selv en 461 stroker motor fra dem. Gir mye moment og effekt :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: pontiac 400
InnleggSkrevet: Tir 04. Nov 2014 10:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 14. Aug 2014 16:10
Innlegg: 9
takk for svar :) det er l78 meiner eg, utfra bygge papirene så skal det stemme. har forstått at det er høyere komp som må til, men er ute etter oppsett som holder :p


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: pontiac 400
InnleggSkrevet: Tor 13. Nov 2014 21:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 09. Des 2012 02:08
Innlegg: 62
Bosted: Tromsø
To alternativer i mine øyne, nye topper og kam om motoren er i veldig god stand, eller overhaling med strokersett så du får 461cid.
Om du vil bytte topper er det enkleste KRE eller Edelbrock sine D port topper, da passer dagens headers fortsatt.
Om motoren ikke er 100% vil det beste være en overhaling gjerne med strokersett. Butlerperformance.com er en bra plass for det, pass på at det er ferdig balansert, mye billigere enn å få det gjort i Norge. Det oppdaget jeg på den dyre måten.
Med et strokersett vil de toppene du har nå gi ok komp og med en lett opprensking i portene vil de kunne gi over 400 hk. Pass bare på å kontrollere om toppene er i bra stand, det er ikke egene ventilstyringer, bare boret rett i støpjernet og kan slites endel.
Har selv en 76 400 som jeg stroket, portet og overhalte toppene, brukte det originale innsuget og forgasseren som jeg overhalte og ombestykket, har nå kjørt endel år og er kjempefornøyd. Motoren går fantastisk mye bedre en før og dreiemomentet er enormt hele veien.
Du har nok den svake blokken som også jeg har og da bør du ikke passere 450-500 hk.
Jim Hand og Rocky Rotella har gitt ut gode bøker om du vil lære mer om Pontiac motorer.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: pontiac 400
InnleggSkrevet: Man 17. Nov 2014 00:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 28. Sep 2011 18:46
Innlegg: 27
Motoren min er overhalt i 2010 til orginal stand bortsett fra edelbrock forgasser, innsug og headders. No er den vell kjørt ca 25000 etter overhaling.
Motor, gir og bakaksel er matching number på bilen min så tror eg står over mer trim på motoren pga svak blokk. Har lite lyst å havarere motoren siden den er matching number. Eneste jeg har gjort selv etter eg kjøpte den er å ha bytte til annen cam og satt på større forgasser da den som sto på er litt for liten.

Så vurderer heller å skaffe meg en Pontiac 400 eller 455 fra før 75 som eg kan trimme/bygge opp etter mitt eget ønske. Er ikke så mangen av disse for salg til en fornuftig pris. men kommer vell før eller siden.
461 er en motor eg selv har lyst å bygge opp en gang i tiden.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: pontiac 400
InnleggSkrevet: Man 17. Nov 2014 22:26 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 09. Des 2012 02:08
Innlegg: 62
Bosted: Tromsø
Se.pont hvilken forgasser hadde du før? Den originale quadrajeten er 800 cfm og det originale innsuget har bedre flow en Edelbrock performer.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: pontiac 400
InnleggSkrevet: Tir 18. Nov 2014 00:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 28. Sep 2011 18:46
Innlegg: 27
Hadde edelbrock 600 forgasser. Har no edelbrock 750.
Har ikke originale forgasseren og innsuget dessverre.
Motoren ble overhalt i usa så innsuget og forgasseren ble igjen der vil eg tro.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: pontiac 400
InnleggSkrevet: Søn 03. Jan 2021 22:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 30. Des 2020 22:03
Innlegg: 1
8) Hva med å høvle av topper og innsug litt for å øke kompen? Kan det være et rimelig alternativ sammen med headers og bestykning av org forgasser? Bare lurer da jeg selv har en helt orginal 400 som jeg gjerne skulle ha spritet opp litt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: pontiac 400
InnleggSkrevet: Fre 05. Feb 2021 19:49 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 12. Apr 2011 23:17
Innlegg: 142
Bosted: Akershus
Har "46" støpejernstopper med 72cc forbrenningskammer, bygd om til skrudde vippearmsstud fra ARP 7/16", 2.11 innsug og 1.77 eksos ventiler fra Ferrea, planet og lett portet. Kan vurdere å selge de om noen er interessert.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 12 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support