AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Mai 2019 22:53

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 08. Mar 2019 03:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 08. Mar 2019 02:54
Innlegg: 7
Hei :)

Har en Chevrolet Suburban fra 1994 6,5l Turbodiesel som jeg har slitt med og få start på i over et halvt år og går og klør meg i hue om hva som kan væra feil.
Når jeg vrir om nøkkelen så gløder den noen ganger bare i et par sekunder 2-3, så tar jeg nøkkelen tilbake for noe må væra feil når det skjer. Gløder på nytt og da kan det ta 10 sekunder eller litt mer før glødelampa går bort. Vrir så nøkkelen til at starteren og motoren prøver og starte, men den drar bare på starteren i opptil 10 minutter så begynner den plutselig og tenne. Så kan motoren gå i 2 minutter og etter ett minutt begynner den og harke på en av sylinderne, så stopper den og jeg må gjenta prosessen på nytt. Jeg har også en annen bil koblet til så den hele tiden får strøm. Bilen dør som om at den ikke får diesel (wob wob wob opplegg). Hadde bilen på EU kontroll og fikk veldig høy utslipp før dette skjedde (6,3 i måleenheten på utslipp på EU).

Ser noen på nette snakker om en computer som bestemmer diesel tilførsel, men er ikke helt sikker på om det er den, er det noen måte og få den testet?

Har skiftet 3 dyser på den før dette skjedde. Motoren gikk i sikkert 30min sammenhengende etter at dysene ble byttet (startet bilen etter hver dyse som ble byttet ikke noe problem).

Bilen har stått i hele vinter med noen få forsøk på og starte den.

Hva har jeg sjekket:
1. Dieselpumpe under fører dør: Tikker og går høres fin ut.
2. Byttet ut begge batterier og kabel til starter.

Tusen takk til alle som kommer med tips og svar :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mar 2019 01:25 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 22. Feb 2014 22:13
Innlegg: 32
Bosted: Oslo
Den computeren de sakker om heter PMD. Den sitter normalt under inntaksmanifolden, montert på diesel pumpa.

Høres litt ut som pmd feil, men kan også være at du har luft i dieselen. Tanarmaturet er kjent for å ruste slik at det blir små hull som pumpa suger luft gjennom.

Tett luftfilter? Ser du nevner høyt utslipp. Hvilken farge har eksosen?

Jeg ville prøvd å bytte pmd modulen.
Er pmd'en din flyttet eller er den på orginal plassen?

_________________
Chevrolet suburban 96 5.7 m/LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mar 2019 11:36 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 08. Mar 2019 02:54
Innlegg: 7
Ja var og snakke med en på et verksted og han påsto også at det kunne være tankarmaturet, men hadde denne feilen kommet så brått på da? bilen stoppa bare plutselig en dag mens den gikk.
Bytta powerfilter på bilen føre jeg sendte den inn på EU, forgje som satt der var svart og rustent.

Pmd'en er ikke flyttet som jeg kan se.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mar 2019 13:49 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 22. Feb 2014 22:13
Innlegg: 32
Bosted: Oslo
Diesel filteret kan være tett.
Fødepumpa kan være dårlig selv om den tikker.

Har du prøvd å skru opp lifteskruen ved fiteret for å se om det er noe luft der.

_________________
Chevrolet suburban 96 5.7 m/LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mar 2019 21:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 08. Mar 2019 02:54
Innlegg: 7
Har nettopp bytta dieselfilteret som sitter på toppen.
Er det noen måte og teste den på noen annen måte? Har kobla et 12v batteri rett på den men tikka fortsatt helt normalt og bilen starta ikke noe lettere.

Ja har prøvd og skru opp lufteskruen og laga en slags vannlås med diesel så diesel kommer inn om det ikke kommer luft ut, den har også stått og lufta seg normalt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mar 2019 23:37 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 22. Feb 2014 22:13
Innlegg: 32
Bosted: Oslo
Siden du får start på den etter en god stund og går i 2 min før den stopper igjen, heller jeg litt mot pmd.

Du har ikke noen i nærheten som du kan låne av?

_________________
Chevrolet suburban 96 5.7 m/LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mar 2019 23:49 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 08. Mar 2019 02:54
Innlegg: 7
Ja er detta folk sier eller så er det tankarmature som er rusta.
Nei dessverre tror jeg ikke det :/ men kan prøve og høre rundt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Mar 2019 00:05 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 22. Feb 2014 22:13
Innlegg: 32
Bosted: Oslo
Kan også være fuel shutoff solenoid som ikke fungerer.
Har du prøvd å løsne mutteren til røret på dysa og så starte, kommer det noe diesel da?

Denne siden kan være til god hjelp.
https://www.accuratediesel.com/nostart.html

_________________
Chevrolet suburban 96 5.7 m/LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Mar 2019 00:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 08. Mar 2019 02:54
Innlegg: 7
Skal prøve i morra :) kan gi tilbakemelding på hva som skjer da ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2019 11:39 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 22. Feb 2014 22:13
Innlegg: 32
Bosted: Oslo
Hvordan går det med feilsøkingen?

_________________
Chevrolet suburban 96 5.7 m/LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Mar 2019 13:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 08. Mar 2019 02:54
Innlegg: 7
Hei, har ikke fått tid til og skrive i det siste. Har prøvd nesten alt, eneste som står igjen og prøve og pg bytte pmd, har heller ikke fått testa shuttoff solinoiden. Men endte opp med og kjøpe obd1 og feilsøkings program så skal se litt nermere når det kommer.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Mar 2019 01:18 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 22. Feb 2014 22:13
Innlegg: 32
Bosted: Oslo
For å se om rørene fra tankarmaturet til filteret er tette eller slipper inn luft, kan man koble på en gjennomsiktig slange på returporten på IP'en. Når da fødepumpa går vil det komme luftbobler der.

https://youtu.be/pCf0JgZUxnQ
Denne kan kanskje være til hjelp.

Kom det noe diesel ut av dyserørene når du løsnet de og kjørte motoren på starteren?

_________________
Chevrolet suburban 96 5.7 m/LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Mar 2019 12:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 08. Mar 2019 02:54
Innlegg: 7
Ja det der så jo ikke dumt ut og prøve. Sto i kommentarfeltet på videoen at det også kan være løftepupma som gjør at det der skjer :?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support